Keuzelijst met invoervak met "2degraads" afhankelijkheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Deurknop

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2008
Beste mensen,

Ik heb een vraag waar ik na enig zoeken nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Hopelijk kan iemand hier me even helpen. :D

Het probleem is als volgt:
Ik heb een formulier met o.a. 3 keuzelijsten met invoervakken, ik noem ze voor het gemak even "Hoofdkeuze", "Subkeuze" en "Subafhankelijk". De lijst "Subkeuze" is afhankelijk van "Hoofdkeuze" en "SubAfhankelijk" vervolgens van "Subkeuze". Met behulp van VBA was het geen enkel probleem om de 2 afhankelijk lijsten afzonderlijk bij een OnChange event te vullen door een query-update van de ROWSOURCE. Dus als ik een "Hoofdkeuze" kies worden de juiste "Subkeuze"-items gevuld en wanneer ik een "Subkeuze" kies de juiste "SubAfhankelijk"-items. Echter, wanneer ik een item selecteer uit de "Hoofdkeuze" wordt alleen de "Subkeuze" automatisch bijgewerkt en niet de "SubAfhankelijk". Deze wordt pas getriggerd als ik zelf een item selecteer uit de lijst "Subkeuze". Ik had eigenlijk verwacht dat dit automatisch zou gebeuren omdat er wel een verandering "OnChange-event" plaatsvindt van de "Subkeuze", ook al gebeurt dit niet rechtstreeks door de gebruiker. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit probleem kan oplossen? En als het niet teveel gevraagd is een korte verklaring kan geven waarom een OnChange event kennelijk niet plaatsvindt in bovenstaand voorbeeld? Mijn dank is (alvast) groot.:thumb:

Bij het refreshen van de rowsource wordt er geen onchange event uitgevoerd, ik denk dat de onderliggende gedachte is dat er anders al bij het instellen van de rowsource (initiëring) al meteen een onchange zou plaatsvinden. Je kunt het oplossen door handmatig het onchange event voor de Subkeuze control op te roepen.

Ik kies er zelf meestal voor om één sub aan te roepen vanuit zowel "Hoofdkeuze", "Subkeuze" en "Subafhankelijk" en in deze sub alles te regelen.

Hoi Rene,

Bedankt voor je antwoord! Ik ga het deze week eens even uitproberen!:thumb:

Ik heb dit opgelost door er afhankelijke query's van te maken:
De selectie van je Hoofdmenu beinvloed/beperkt de invoer van het submenu, nadat hoofdmenu is bijgewerkt dien je een requery uit te laten voeren zodat de data van de query die de invoer van je Submenu bepaald ververst wordt.
- Subafhankelijk dien je weer te beperken door je invoer van Submenu (en indien nodig ook nog met hoofdmenu).Nadat SubMenu (!) is bijgewerkt dien je weer een requery uit te voeren van de query die de invoer van je subafhankelijk bepaald.

Beste Floor,

Ook jij bedankt voor je antwoord!:thumb: Ik ben er al uit... het werkt zoals het hoort...:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan