• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzelijst met invoervak

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcel31281

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2015
Berichten
391
Geachte forumleden,

Ik ben bezig met een planning voor Buurttoezicht.
Omdat er 50 vrijwilligers zijn waaruit gekozen kan worden, vroeg ik me af of het mogelijk is een invoervak te maken in de keuzelijst, waardoor je door het invullen van de eerste 3 letters de keuzelijst flink verkort en sneller de juiste vrijwilliger kan selecteren i.p.v. dat je de hele lijst door moet spitten.

Alvast bedanktBekijk bijlage Test.xlsx
 
Super bedankt, dit was inderdaad wat ik zocht.
Echter is mij niet duidelijk hoe dit gebouwd is en hoe ik dit in mijn eigen bestand kan plaatsen.

Ik heb al diverse dingen geprobeerd maar het wil niet lukken, bedoeling is namelijk dat op elke 1e 2 regels van een wijk er een naam gekozen kan worden.

Wellicht kan en/of iemand een 1e opzet maken, zodat ik daarvan uit verder kan werken.

Alvast bedankt!!
 
Toets de eerste letter(s) van de naam in één van de cellen met de keuzelijst en klik vervolgens op het pijltje. Je moet er wel voor zorgen dat de lijst met namen gesorteerd is.
 

Bijlagen

  • Test-6.xlsb
    21,2 KB · Weergaven: 170
Ik ben inmiddels een heel eind met de planning, echter zitten er nog 2 bugs in die ik er 1,2,3 niet uit krijg.

- Als ik het bestand opsla op mijn pc en vervolgens weer open in excel werken de keuzelijsten opeens niet meer
- Daarnaast moet ik namen kunnen toevoegen als een nieuwe vrijwilliger zich aanmeld, echter moet ik dan blijkbaar iedere keer de gegevensvalidatie weer updaten.

Is er iemand die mij met deze problemen wil en kan helpen ??

Bij voorbaat alvast bedankt !!

Bekijk bijlage Planning Test 22-09-2016.xlsx
 
Bekijk bijlage Kopie van Planning Test 22-09-2016.xlsx

je gegevensvalatidatie formule was onnodig ingewikkeld en had een kring verwijzing naar de cel die je wil vullen.

een eenvoudige verwijzing naar het naambereken "namen" is voldoende.

als je nieuwe vrijwilligers wilt toevoegen dan kun je gewoon in de tabel in kolom A op tabblad data een naam toevoegen, je hoeft dan niet de gegevensvalidatie aan te passen.
je kunt zowel direct onder de tabel de naam tikken dan wordt de tabel uitgebreid. je kunt ook op de juiste plek qua alfabetische sortering een regel invoegen en dan de naam daar invoeren.

in de bijlage is de dropdownlijst nu aangepast.
 
Ik ben inmiddels een heel eind met de planning, echter zitten er nog 2 bugs in die ik er 1,2,3 niet uit krijg.


- Als ik het bestand opsla op mijn pc en vervolgens weer open in excel werken de keuzelijsten opeens niet meer.


Bekijk bijlage 278989


Dat is een bekende bug vanaf Excel 2007.
Sla het bestand op als macrobestand en macro's moeten ingeschakeld zijn.
Sluit het bestand en heropen het en het zal moeten werken.

Ook voor de aanvulling is een code aangemaakt en loopt ook derhalve automatisch bij een Enter.

Ik heb je samengevoegde cellen verwijderd (deze zorgen vroeg of laat voor problemen).
 

Bijlagen

  • Test-6.xlsb
    29 KB · Weergaven: 118
Het kan ook anders
 

Bijlagen

  • __alternatief_001 snb.xlsb
    32,7 KB · Weergaven: 107
je gegevensvalatidatie formule was onnodig ingewikkeld en had een kring verwijzing naar de cel die je wil vullen.

een eenvoudige verwijzing naar het naambereken "namen" is voldoende.

als je nieuwe vrijwilligers wilt toevoegen dan kun je gewoon in de tabel in kolom A op tabblad data een naam toevoegen, je hoeft dan niet de gegevensvalidatie aan te passen.
je kunt zowel direct onder de tabel de naam tikken dan wordt de tabel uitgebreid. je kunt ook op de juiste plek qua alfabetische sortering een regel invoegen en dan de naam daar invoeren.

in de bijlage is de dropdownlijst nu aangepast.


-------------------------------

De opzet was dat er niet in de lijst met vrijwilligers gezocht moest worden, maar ik met het invoeren van de 1e 3 letters alleen de namen te zien zou krijgen met die letters, zodat ik niet in de hele lijst hoef te zoeken. Helaas ben ik deze met bovenstaande oplossing kwijt
 
Hoe ik het ook doe, linksom rechtsom achterstevoren of binnenstebuiten......
Het bestand blijft na afsluiten en opnieuw starten alles vergeten, en werken mijn keuzelijsten niet meer.....

Alle bovenstaande oplossingen hebben mij tot nu toe niet verder geholpen, iedereen wel enorm bedankt voor het meedenken

Is er wellicht iemand die nog een andere oplossing heeft??
 

Bijlagen

  • Planning Test 22-09-2016.xlsx
    19,1 KB · Weergaven: 79
Zoals door HSV al aangeven moet je het bestand opslaan als .xlsb

De formule in de validatie is goed alleen moet je even eenmalig de validatie weer goed zetten. Dit is vrij eenvoudig te doen door in C4 de validatie te openen en op OK klikken. Vervolgens kopieer je deze cel en selecteer je de cellen waarin de validatie moet komen en kies je bij plakken speciaal validatie.

Als je een nieuwe naam toevoegt in de tabel dan zal je de tabel wel weer even moeten sorteren. (zie de laatste zin in #4)
 
Ik hoor nog geen reaktie van je op mijn voorstel in post #8
 
Ik hoor nog geen reaktie van je op mijn voorstel in post #8

@snb Als ik dit bestand open, gebeurt er niks als ik in een cel klik.....


@VenA ik ga nogmaals kijken of ik het bestand wel goed heb opgelagen

Allen bedankt voor het meedenken
 
Het is handig als je macro's inschakelt.


PS. I had ten onrechte jouw workbook_open code erin laten staan.
 

Bijlagen

  • __alternatief_002 snb.xlsb
    32,1 KB · Weergaven: 132
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan