Keuzelijst overschrijft oude gegevens in query

• Onderwerp starter Onderwerp starter reb
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

reb

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2007
Ik heb een databasetoepassing gemaakt voor het ingeven van vervoersonkosten.
Aan de hand van een formulier geeft elke werknemer zijn paswoord in waarna zijn naam verschijnt, aan de hand van een keuzelijst kiest hij zijn afdeling en daarna het aantal kilometers enz...

Mijn formulier is gebaseerd op een query (die bestaat uit een tabel met paswoord/naam/afdeling en een tabel gegevens).

Mijn probleem:

Sommige werknemers werken voor meerdere afdelingen, maar als ik een andere afdeling kies worden alle oude gegevens van die werknemer in de kolom afdeling overschreven door de nieuwe.

Is het mogelijk om de query waarin alles wordt opgeslagen vast te zetten zodat de oude gegevens niet mee worden verandert, of is er een andere oplossing?
Ik zou dit het liefst zonder VB willen oplossen.
Stel gerust vragen als iets niet duidelijk is.

Alvast bedankt
reb

Laatst bewerkt:
Als je een query maakt van het type snapshot dan is deze readonly.
Dat je gegevens verandert op het moment dat je je waarde van de combobox verandert komt doordat deze gekoppeld is aan de query waaraan je form is gekoppeld. Als je die readonly wil hebben waarom is er dan een combobox? Die suggerert dat je iets kan veranderen.

Bij de oorspronkelijke toepassing werden de naam en afdeling automatisch ingevuld na ingave van het paswoord. Maar aangezien sommige personen de mogelijkheid moeten hebben om de afdeling te kiezen heb ik van het tekstvak afdeling een keuzelijst gemaakt.
Wat natuurlijk mijn probleem veroorzaakt...

Heb jij hiervoor een oplossing zodat de gegevens van die persoon in de kolom afdeling niet mee veranderen telkens een andere afdeling wordt gekozen?

mvg
reb

Je hebt nu een bound form.
Als je deze unbound maakt heb je dat probleem niet meer.

Dat klopt, maar de gekozen afdeling wordt nu niet opgeslagen (want nu is ze nergens aan gelinkt).
Bij de eigenschappen van de keuzelijst heb ik nu geen besturingelementbron....

Bestaat er een mogelijkheid om er toch voor te zorgen dat ze bij mijn gegevens wordt gezet?

Laatst bewerkt:
Ja, je kan een hidden tekst veldje maken die je vult als de gebruiken de wijzigingen wilt bewaren. Je vult dat tekst veld dan met de waarde uit de combobox. Je hebt dan wat je wilt. De waarde die veranderd is in je combobox wordt niet meer automatisch aangepast in je tabel maar alleen maar als jij dat wilt.

Dat is weer het voordeel van unbound forms.

Dus het niet-afhankelijk tekstvak moet bij het bevestigen van de ingave bij mijn query gezet worden. Hoe doe ik dit juist?
Moet ik hiervoor gebruiken maken van Visual Basic? (want daar ken ik niets van).

Al bedankt voor de tips en uitleg!

reb

Je gooit twee dingen door elkaar.
De niet afhankelijke combobox en het wel afhankelijke tekstvak.
De combobox is zichtbaar, het tekstvak niet.
Als je op een save button klikt, dan wordt de waarde uit de combobox in het onzichtbare tekstvak gezet.
Code:
private sub Savebutton_Click()
   me.txtVak = me.cmbKeuzevak
end sub
Je moet de goede control namen zelf even invullen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan