Keuzelijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronnie123

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2007
Hallo forumleden
in het voorbeeld bestandje heb ik 2 keuzelijsten 1 met een letter en 1 met letter en cijfer.
als ik in de eerste de letter A heb wil ik in de tweede alleen A1,A2,A3 en A4 zien kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het beste kan doen?
bvd Ronnie
Bekijk bijlage keuzelijst1.rar

Het is een onderwerp dat regelmatig aan bod komt in het forum, dus je had wel een oplossing kunnen vinden, of anders wel in de Access cursus. Maar ik heb je voorbeeldje voorzien van één van de mogelijke oplossingen.

Bijlagen

Hallo OctaFish
Bedankt voor je oplossing.
Dit is wat ik bedoelde, alleen heb ik nog een vraagje bij letter_nr wordt een getal opgeslagen in de tabel kan je me daar nog mee helpen?
bvd ronnie

Lijkt mij een goede zaak; je haalt de waarde op uit een gekoppelde tabel, dus je wilt de overeenkomende sleutel opslaan, niet een ander veld. Dus wat is het probleem precies

hallo Michel
ik had graag gewild dat A1 werd opgeslagen en niet 1, is hier een oplossing voor?
bvd ronnie

Ik zou dat niet doen. Zoals ik al eerder zei: het is juist de bedoeling dat je de sleutelwaarde opslaat. Vergeet dus wat je wilt, en hou het zoals je het nu doet, want dat is perfect.

Michel
het probleem is dat ik een programma heb voor toernooien wat ik jaren geleden heb gekregen, ik weet ondertussen dat de opbouw hiervan totaal niet goed is ( de opbouw ) maar het werkt perfect.
alleen in de tabel personen moet met elk toernooi deze gegevens nog ingevoerd worden en aan de hand hiervan wordt er met vba een wedstrijd schema gemaakt.
ik weet dat je overal een oplossing voor heb, en hoop dat je me verder wil helpen met dit slechte idee.
bvd ronnie

Slechte ideeën zijn er om uit het hoofd gepraat te worden, en dat blijf ik dus doen. Het is veel beter om de db aan te passen zodat hij in orde is, dan door blijven dweilen met een lekke database. Het kost in het begin misschien enige tijd, maar uiteindelijk wordt alles en iedereen er beter van.

dat is jammer, moet ik het maar zo laten.
om die db aan te passen is te hoog gegrepen voor me.
groetjes ronnie

Je kunt elke waarde uit een keuzelijst halen met de optie Column(#). Waar je met cboKeuzelijst.Value de standaarwaarde uitleest, haal je met cboKeuzelijst.Column(#) een andere kolomwaarde uit de keuzelijst op. Daarbij telt Column(#) vanaf 0, dus de tweede kolom lees je uit met cboKeuzelijst.Column(1) en de derde met cboKeuzelijst.Column(2) etc.

hallo Michel bedankt voor de oplossing, maar mag ik ook nog vragen om deze oplossing in het bestandje te zetten zodat ik kan zien waar het moet komen te staan.
zou je zeer dankbaar zijn.
groetjes ronnie

Hallo forumleden
is er iemand die mij hiermee verder kan helpen?
bvd ronnie

Nog geen tijd gehad, maar ik doe mijn best :) ('t is allemaal vrijwilligerswerk tenslotte).

De 'oplossing' (al zou ik je echt aanraden om nu het nog enigszins je db aan te passen) is om de Afhankelijke kolom van de tweede keuzelijst te veranderen. Daar staat nu het getal 1 (correct dus), en dat moet je veranderen in de waarde 2. Maar door moedwillig het normalisatie proces om zeep te helpen, ga je jezelf vroeg of laat in de voeten schieten. De vraag is of je dan een dokter om de hoek hebt zitten die je dan helpt, of eentje (zoals ik) die dan gaat zeggen: 'eigen schuld, dikke bult' :). Normaliseren in een database doe je niet voor niks tenslotte. Dus je moet wel héél erg moverende redenen hebben om dat dan met opzet te slopen.

Michel bedankt voor de oplossing.
ik zal je cursus eens goed doornemen en kijken of ik mijn gekregen db opnieuw kan maken.
ben nu even gered
grt ronnie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan