Keuzelijst......

Status
Niet open voor verdere reacties.

George61

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 dec 2016
Hallo,

Na wat zoekwerk een forum gevonden waarbij ik hoop dat men mij kan helpen.
OP gebied van word een leek dus kan ik hier het nodige leren.
Maar soms is zoeken alleen niet voldoende en heb je gewoon hulp nodig.
Weet niet of het kan maar stel de vraag toch.........

Ik heb een keuzelijst met invoervak in een word doc en wil met behulp van de gekozen waarde (tekst) in deze keuzelijst zorgen dat in een andere keuzelijst de bijbehorende vervolgkeuzes zichtbaar worden.

Heb dus in keuzelijst 1 een zestal opties en in de andere lijst moeten dus de mogelijkheden verschijnen die ik daar weer kan kiezen.

Hopelijk is deze omschrijving duidelijk en wat nog mooier zou zijn kan het?

Gaarne jullie reacties hierop!

George

Welkom bij HelpMij, om te beginnen! Je vraag is duidelijk, en het antwoord hopelijk ook. Ja, het kan, maar je zult wel het e.e.a. moeten programmeren. Het makkelijkst is het om de tweede keuzelijst op te bouwen op basis van de in de eerste keuzelijst gekozen waarde. Ik neem tenminste aan dat je weet welke keuzes er in de tweede keuzelijst moeten zitten als de in eerste keuzelijst iets gekozen wordt. De tweede keuzelijst zou dan niet actief moeten zijn om te voorkomen dat een gebruiker gelijk naar de tweede keuzelijst springt. Omdat er nogal wat mogelijkheden zijn, lijkt mij een voorbeelddocumentje wel zo handig, dan kunnen we ook zien wat voor soort keuzelijsten je gebruikt. En of een formulier niet veel handiger is. Op voorhand zeg ik: ja :).

OctaFish dank je wel voor je snelle reactie.

Hierop kom ik zo snel mogelijk terug, daar ik nu geen tijd meer heb hiervoor.
Misschien stom maar zit er verschil tussen een word document met deze opties en een formulier.

Graag jou antwoord en ik hoop spoedig een voorbeeld te geven maar helaas gaat dat nu niet lukken.

Alvast dank

George

Nog sneller antwoord dan maar :). Een Word document met een (VBA)formulier is niet anders als een document zonder formulier, maar het is vele malen makkelijker om bijvoorbeeld afhankelijke keuzelijsten te maken. ActiveX keuzelijsten zijn namelijk best lastig te programmeren. Bovendien maakt het uiteindelijk allemaal niet zoveel uit; met een druk op de knop zet je de in het formulier gekozen/ingevulde waarden netjes op de juiste plek. Voor de gebruiker is zo'n formulier vaak ook overzichtelijker, zeker als je het formulier goed opbouwt. Beide soorten documenten (met of zonder formulier) maken dus gebruik van macro's, en zullen als docm bestand moeten worden opgeslagen.

Hallo OctaFish,

Heb dingen geprobeerd maar ik kom er niet meer uit.
Heb hier Word 2016 en het ziet er anders uit dan ik nog van vroeger weet.

een Keuzelijst maken is niet zo moeilijk maar dan het koppelen van een tweede die gestuurd word door de eerste dat is voor mij dus onmogelijk geworden.
Dacht dat ik er nog wel wat van afwist maar niets is minder waar.

de opzet moet worden (voorbeeld) keuze lijst 1. opties a, b , c of d

bij a moet ik dus 4 opties te zien krijgen die bij a horen en hetzelfde geld voor de andere opties.
Kunnen er wat meer of minder zijn maar dat moet toch niets uitmaken.

Kun je mij alsnog proberen op de juiste richting te zetten????

Alvast dank.......ik blijf zoeken en proberen maar ook op internet word ik niet veel wijzer.....

George

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan