Keuzelijsten

Status
Niet open voor verdere reacties.

wivoe

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2008
Geachte leden,

Heb het voorbeeld Keuzelijsten db van Octofish gedownload en het was een goede
hulp voor mij. Speciaal de Keuzelijst + Afhankelijke keuzelijst (no.3) kan prima
passen in mijn db.

De Keuzelijsten (in het voorbeeld Club, Kern en Tekstvak28) heb ik werkend gekregen
in mijn db, maar liep vast op Tekstvak 31.
In het voorbeeld staat bij de besturingselementenbron '=SimpelKeus([lstSpelers])'
Dat Simpelkeus bestandje ben ik nergens in het voorbeeld van Octofish tegengekomen
en ik neem aan dat het een tekstbestand is met variabelen door het gebruik van = .
Via Googlen gevonden dat een dergelijk tekstbestand moet zijn als bijvoorbeeld:
Bla1=Bla bla bla .....enz.&einde

Deze tekstbestanden kunnen dan in bv C:\Filenaam\Bla1.txt opgeslagen worden en de
variabelen moeten dan in de velden van een tabel opgeslagen worden.

De code die ik op Internet hiervoor gevonden heb zou dan b.v. moeten worden:

Code:
Bla1 = "C:\Filenaan\Bla1.txt"
    Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    If objFSO.FileExists(Bla1) = True Then
        Open Bla1 For Input As #1
        While Not EOF(1)

Input #1, _
                Veld1, Veld2, Etcetera

Wend

Close #1
    End If

Helaas heb ik bovenstaande code niet werkend gekregen en vraag me af waar ik de
mist ben ingegaan.

Wivoe

Laatst bewerkt:
Bakk4318, bedankt voor je reactie. Dit was inderdaad een type foutje mijnerzijds, was alleen op dit topic, zal e.e.a. aanpassen. Maar het probleem is hiermee niet opgelost.

Wivoe

Laatst bewerkt:
Simpelkeus is een functie die in de module Functies staat. Hier is-ie...

Code:
Public Function SimpelKeus(Keuzelijst As ListBox)
Dim Omschrijving As Variant
Dim sVullen As String

For Each Omschrijving In Keuzelijst.ItemsSelected()
        If Len(sVullen) <> 0 Then sVullen = sVullen & Chr(13) & Chr(10)
        sVullen = sVullen & Keuzelijst.Column(0, Omschrijving) & " " & Keuzelijst.Column(1, Omschrijving)
    Next Omschrijving
    SimpelKeus = sVullen

End Function

Octafish bedankt, zat ik helemaal op het verkeerde spoor. Zal eens kijken of ik hem nu werkend krijg.

M.vr.gr. Wivoe

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je op die FilesystemObject code bent gekomen, want dat is toch wel heel wat anders... Overigens kun je daar leuke dingen mee doen, daar niet van ;)

Hallo OctaFish,

Door het zoeken hier op Helpmij kwam ik op het onderwerp ''txt-bestand inlezen in access tabel" door een vraag van Arius op 30 jan. 2007. Op 1 feb. 2007 gaf WinteE toen deze code op, dus ik dacht dat is misschien wel het antwoord op mijn vraag.

Ben nog steeds bezig met het probleem van txt bestanden uitlezen via een tabel, dus deze vraag is wat mij betreft nog niet afgesloten.

Met vriendelijke groet,

Wivoe

Ik kan geen vraag vinden over het inlezen van tekstbestanden. Als je daar geen aparte vraag voor hebt gemaakt, zou ik dat zeker doen; je hebt dan meer kans dat hij door de mensen die een antwoord weten (kan ik ook zijn, sprak de gek...) wordt gelezen dan als je een vraag 'verpakt' in een ander onderwerp.

Hallo OctaFish,

Ik heb, dacht ik, mijn vraag in het begin gesteld, misschien heb ik hem verkeerd verpakt zodat men dacht dat het een opmerking was i.p.v. een vraag. Sorry daarvoor.

Dus hierbij nogmaals mijn vraag, daarbij jou voorbeeld aanhalend w.b. Keuzelijsten. Jou voorbeeld nemend, wil ik dan bij iedere geselecteerde speler een kort tekst bestandje te zien krijgen. Wat denk je, kan ik dat het beste proberen met de door jou voorgestelde code (SimpelKeus) of de code via de FilesystemObject module functie.

Met vriendelijke groet,

Wivoe

Ik snap eerlijk gezegd nog niet helemaal wat je bedoeling is. De functie Simpelkeus wordt gebruikt om geselecteerde waarden uit een keuzelijst in een tekstvak te zetten. Wat jij wilt, is blijkbaar een export bestand maken? En wil je daar een keuzelijst voor gebruiken als basis, een query of tabel, of iets anders?

Hallo Octafish,

Een vraag zodanig stellen dat men gelijk begrijpt wat de bedoeling is, is waarschijnlijk niet mijn sterkste kant. Wat ik wil bereiken is dat in de eerste Keuzelijst een keuze wordt gemaakt uit b.v. Perenbomen, Appelbomen, Kersenbomen enz. In de tweede Keuzelijst bij b.v. Perebomen komen dan de soorten perenbomen b.v. Avezaath Kapel, Bloedpeer, Brederode enz.
In een derde Keuzelijst komt dan bij b.v. de keuze Bloedpeer de tekst:
Naam: Pyrus communis ´Bloedpeer´
Nederlandse naam: peer
* klein/middel groot, rood vlees
* sept.-okt. redelijk recistent
* pluk half sept.
* bladeren leerachtig
* vorm: Hoogstam (op stam 160-190 cm) / beveerd

Perenbomen kunnen gesnoeid worden tot een temperatuur van -5° C.
Indien er teveel botten aanwezig zijn, kunt u die best tijdens de
snoei reeds uitdunnen. Bewaar enkel de kloeke botten op jeugdig hout.
Uitdunnen van de bot voorkomt uitputting van de perenboom en resulteert
in een kwalitatief betere opbrengst.'

In principe hetzelfde als in jou Keuzelijsten voorbeelden en dan specifiek over
de elftallen.

Ik hoop dat ik het nu duidelijker heb omschreven.

Met vriendelijke groet,

Wivoe

Je wilt dus een keuzelijst steeds verder uitsplitsen? Er komt dan, in vergelijking met mijn voorbeeld, een keuzelijst bij, of zie ik dat verkeerd?

Hallo OctaFish,

Ik wil er geen 1 bij, ik wil dat zich in de derde keuzelijst een tekstbestand opent.

Het is volgens mij hetzelfde als in jou voorbeeld Keuzelijsten in het Hoofdmenu
de derde van boven. Hier kan worden gekozen uit een aantal voetbalclubs en in de
tweede keuzelijst een kern van 25 spelers. Ik dacht dat in Tekstvak 31 een korte
beschrijving van een speler kwam, dat is dus niet zo en daar ging ik de fout in.

Het leek mij overigens een goed idee om txt bestandjes in een map op te slaan op
de harde schijf en deze dan, afhankelijk van de keuze, in de derde keuzelijst op te roepen, maar ik geef uiteraard mijn mening graag voor een betere.

M.vr.gr. Wivoe

Misschien moet je jouw procedure nog even omschrijven, want ik snap er eigenlijk steeds minder van :confused:
Je maakt dus een keuze uit twee keuzelijsten, en dan wil je het gekozen item (een bestandsnaam?) openen in een apart tekstvak?

Hallo OctaFish,

Nog even de zaken op een rij:

1 - Heb een tabel tblSoortBoom die bevat b.v. Perenbomen, Appelbomen, Kersenbomen enz. die vult de Keuzelijst lstSoortBoom.
2 - Heb tevens een tabel tblBoomType die bevat namen van elke soort boom.
3 - Kies je b.v. in lstSoortBoom de Perenboom, dan vult de Keuzelijst lstBoomType met b.v.; Avezaath Kapel, Bloedpeer, Brederode enz.
4 - In Keuzelijst lstBoomType kies ik nu b.v. voor de Bloedpeer.
5 - Nu moet Tekstvak tkvBomen gevuld worden met tekst als b.v.; Naam: Pyrus communis ´Bloedpeer´ Nederlandse naam: peer enz.

De eerste 4 stappen heb ik werkend, het gaat mij alleen om stap 5.

Hoop dat het nu duidelijk is, anders hoor ik het wel. Zolang je me maar geen vragen ga stellen over fruitbomen, want daar weet ik niets van, ook al woon ik in de Betuwe.

M.vr. gr. Wivoe

Je weet zo te zien al meer van fruitbomen als ik ;) Wel heb ik een vraag: waar haal je de gegevens vandaan die in Tekstvak tkvBomen moeten komen?

Ik had gedacht, voor wat het waard is, dat code die naar de C:\ schijf zou verwijzen misschien wel een goede manier zou zijn.
Er stond verder bij in de topic waar ik dit gevonden heb:

"Met de volgende code plaats je de inhoud van een tekstbestand in variabelen.
Deze variabelen dien je dan op te slaan in een tabel."

Code:
Bla1 = "C:\Filenaanm\Bla1.txt"
    Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    If objFSO.FileExists(Bla1) = True Then
        Open Bla1 For Input As #1
        While Not EOF(1)

Input #1, _
                Veld1, Veld2, Etcetera

Wend

Close #1
    End If

Dan zou voor iedere tekst gedeelte een aparte tekstfile aangemaakt kunnen worden.
Bovenstaande code is uiteraard niet voorzien van mijn file namen.

Maar ja OctaFish, zo zie je maar weer dat ondeskundige vaak de onmogelijkste vragen kunnen stellen.

M. vr. gr.

Wivoe

Dat geldt dan voor mij ook, want ik herken nog steeds geen antwoord op mijn vraag in jouw laatste post. Wat wil je in dat tekstvak laten zien (ja, zaken als:
Naam: Pyrus communis ´Bloedpeer´ Nederlandse naam: peer enz

Maar waar komt deze informatie vandaan? Staat dat in die (nu al beruchte) tekstbestanden, of in één van je tabellen? Het moet toch ergens vandaan komen?

Waar deze tekstbestandjes vandaan moeten komen en hoe ik ze op moet slaan en zichtbaar moet maken is nu precies de vraag waar ik mee zit. Die tekstbestandjes, in grootte varierend van een half tot 1 A4-tje, moet ik zelf nog gaan maken, dus voordat ik daaraan begin wil ik graag de juiste procedure weten.

Om nog even op jou Keuzelijstenvoorbeeld voort te borduren: je hebt 10 elftallen,
maak een keuze uit 1 van die elftallen, van die keuze worden de namen van het eerste elftal spelers gegeven, van 1 van die spelers wordt een korte beschrijving gegeven.

Voordat deze fruitbomen een eigen leven gaan leiden, het is slechts gegeven als voorbeeld.

M. vr. gr. Wivoe

Er gaan dagen voorbij dat ik niet aan fruitbomen denk.... Maar je zegt dat je die tekstbestanden nog niet hebt. Dat betekent ofwel dat je ze zelf gaat maken (en opslaan) ofwel dat je ze krijgt aangeleverd, en wilt kunnen gebruiken/oproepen. Denk ik. In het eerste geval lijkt het mij logisch dat je ze in een tabel opslaat met een verwijzing naar de bijbehorende fruitboom. Of desnoods in de tabel met de rest van de boomgegevens. Dan kun je altijd over de informatie beschikken in Access, en je kunt het ook altijd exporteren als je het in een ander bestand nodig hebt.
In het tweede geval is het een kwestie van gestandaardiseerd opslaan en benoemen, zodat je op basis van een selectie in het formulier de bestandsnaam genereert en vervolgens opent/toont in het formulier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan