• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzemenu

Status
Niet open voor verdere reacties.

HelpRob1

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2012
Ik wil graag in een tabel een keuzemenu met een verwijzing naar een ander werkblad.
Op blad "uitvoer" het keuzemenu, dat zijn gegevens haalt van blad "gegevensblad".

Daarnaast wil ik dan graag automatisch enkele andere gegevens mee naar voren krijgen.
Zie ook de uitleg in de bijlage.

Zou iemand mijn bestand kunnen voorzien van formules etc (en een uitleg hier kunnen wegzetten zodat ik de instellingen voortaan zelf kan ingeven).

Bekijk bijlage Keuzemenu.xls

Alvast bedankt.

Groet,
Rob

zie bijlage.

Excel 2007:

formules => naam bepalen => dorpnaam

Excel 2007

Gegevens => gegevensvalidatie => lijst => =dorpnaam.

c3
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($C$2;gegevensblad!$A$2:$C$20;RIJ()-1;0));"";VERT.ZOEKEN($C$2;gegevensblad!$A$2:$C$20;RIJ()-1;0))

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Rob,

Verdiep je even in gegevensvalidatie, vert.zoeken en naam invoegen en dan vind je de achtergronden van mijn oplossing.

Edit: Oeldere was me voor met een identieke oplossing.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de snelle reactie, dit was precies wat ik bedoelde! :thumb:

Alleen nog even een korte aanvullende vraag. Ik weet niet of het mogelijk is, maar kan ik de formule ook zodanig aanpassen dat ik de waarden in cellen C3/C4 handmatig kan invoeren (dus zonder het keuzemenu te gebruiken). Als ik dit op de normale manier doe, overschrijf ik de formule natuurlijk en is deze weg...
Het mag ook dat ik er een extra handmatig invulveld naast deze cellen komt die worden doorgelinkt naar de cellen C3/C4 (zodat ik deze cellen kan gebruiken om vanuit andere cellen naar te verwijzen met formules).

Groet, Rob

Laatst bewerkt:
Rob,

Gewoon de formule aanvullen:
Code:
=ALS(ISLEEG(D3);ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(C$2;coord;2;0));"";VERT.ZOEKEN(C$2;coord;2;0));D3)
maw eerst kijken of D3 is gevuld en dan die waarde nemen, anders vert.zoeken.

Laatst bewerkt:
Ook dit werkt zoals ik bedoel.
Nu ben ik dit aan het kopiëren naar mijn eigen uiteindelijke bestand, en heb weer een gevalletje van "nu ik toch bezig ben, zou dit ook mogelijk zijn...?" :o

Is het ook mogelijk dat, als er gegevens cel D3 of D4 (de bijgemaakte cellen uit mijn vorige vraag) worden ingevuld, het keuzemenu op de bovenste (in mijn geval lege) waarde springt (of uberhaupt een lege waarde geeft)? (dus niet alleen de naastliggende cellen overrullen zoals nu al gebeurt, maar ook de 'kop' van het keuzemenu wissen).

En is het mogelijk dat er bij cel C2 (het keuzemenu) altijd een pijltje o.i.d. komt te staan, en niet alleen bij aanklikken (zodat het opvalt dat het een keuzemenu is)

Bekijk bijlage Kopie van Keuzemenu (rdg)2.xls

Groet,

Rob

Laatst bewerkt:
@RobdeG

Op deze manier wordt géén plaatsnaam in het bestand vermeld, anders moeten we daar ook nog een veld voor vrijmaken.

P.s. met afdrukken wordt het pijltje nu ook getoond. Mogelijk zal TS wel de bedoeling hebben om deze niet te printen.

@HelpRob1

Het is zoals RobdeG al aangeeft wel mogelijk om iets (handmatig) in te vullen.

Je moet je echter afvragen of je dit wel zou moeten willen.

Door gegevensvalidatie voorkom je juist dat onjuiste data worden ingevuld.

Ik zou dus gaan voor de variant met gegevensvalidatie en aanvulling op het 2e tabblad gaan bijhouden.

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Oeldere,

Mijn bedoeling met het keuzemenu is niet per se om foute waarden te voorkomen, het is in dit geval om te voorkomen dat er veel gegevens overgetypt moeten worden.
Het idee van dit excelbestand is om een soort van routeplanner te maken; een berekening om een berekening te maken hoelang je erover doet om van A naar B te komen. Normaalgesproken vanuit vaste locaties (de keuzemenu's), maar ik wil het voor de gebruikers mogelijk maken om op een overzichtelijke manier locties eenmalig toe te voegen. Daarvoor de handmatige invoer...

Het bestand is inderdaad niet om af te drukken, mijn bedoeling met het pijltje was om duidelijk te maken dat er een keuzemenu achter de cel zit (zonder een uitgebreide en gedetailleerde handleiding te gaan schrijven die toch niet wordt gelezen)

Gr. Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan