keuzemogelijkheid in 1 categorie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cindy W

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2006
Hallo,

Ik heb een formulier met hierin een keuzelijst "categorie" en een keuzelijst "produkten".
Nu zou ik graag willen door eerst in "categorie" het gewenste te kiezen, en dat daarna in de keuzelijst "produkten" alleen de produkten gekozen kunnen worden, die gekoppeld zijn aan de bijbehorende categorie.

Hopelijk is dit mogelijk, en wil iemand me helpen hoe!

Alvast bedankt!
groetjes,
Cindy

ja hoor. dat kan
je moet dan een filter zetten op de 2e keuzelijst aan de hand van de gegevens van de 1e

Cindy,

Zet in de query voor de producten keuzelijst ook het veld Catergorie. Zet bij criteria van dat veld de volgende verwijzing: Forms!FormNaam!VeldNaamCategorie (Formulier- en veldnaam door jou in te vullen)
Als je meerdere catergories wilt selecteren of een wild mark (*) gebruikt dan wordt het:
Like Forms!FormNaam!VeldNaamCategorie

Om nu te zorgen dat de producten keuzelijst, bij elke wijziging van de categorie, van de juiste producten wordt voorzien moet je bij Gebeurtenis/Na bijwerken (Kies programmacode) van het veld Categorie de volgende regel zetten:

VeldNaamProduct.Requery

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.

Groeten,
Paul.

Beiden genoemde oplossingen even uitgetest, bij de laatste reactie kom ik niet helemaal uit.

Ik heb het veld Categorienummer toegevoegd aan de query.
In deze criteria heb ik gezet:
[Forms]![Subformulier Orders]![Categorienummer]

(hierbij is "Subformulier Orders" mijn formuliernaam en "Categorienummer" de veldnaam).

Daarna naar het formulier gegaan en in het veld "Categorienummer" in VBA de volgende code gezet:

Private Sub Categorienummer_AfterUpdate()
Productnummer.Requery
End Sub

Dit bij de keuze "na bijwerken"

Helaas krijg ik dan na opslaan nog steeds alle produkten te zien na het kiezen van het gewenste categorienummer.
Nu is gekoppeld aan "Productnummer" ook "Productnaam", maar als ik dit vermeld in de VBA krijg ik een foutmelding.

Ter info: ik ben het aan het testen in de database Noorderwind, en dan op het formulier "Subformulier Orders).

Wat zou ik niet goed doen?? Of is de filter-keuze toch een eenvoudige manier van handelen?

groetjes,
Cindy

Cindy,

Zo op het eerste gezicht doe je niets fout. Ik weet alleen niet welke query jij bedoeld, maar ik bedoel de query van de keuze lijst (via Row Source).

Ik heb voor de duidelijkheid nog maar een voorbeeld toegevoegd.

O ja, ik was vergeten dat je bij de VBA statement ook nog Me!VeldNaamProduct = Null kunt zetten om het veld (Product) leeg te maken als je een nieuwe categorie kiest.

Groeten,
Paul.

Bijlagen

Hallo!
Na enig probeer- en testwerk is het gelukt om het werkend in mijn formulier te krijgen.
Alleen....dit formulier is een subformulier van het formulier Orders, en hierin werkt het nu nog niet.
Ik heb alles al geprobeerd, maar krijg het niet aan de praat.

Voor de volledigheid voeg ik dit deel van mijn database hierbij toe.

Overigens zou het ook zo moeten zijn dat de bedragen en eenheden automatisch weergegeven worden die bij het gekozen produkt horen.
In de huidige formulieren gebeurt dit nu niet meer (was voor dit keuzemenu wel werkend, dus wellicht heb ik hierin iets niet goed gedaan).

Hopelijk wil iemand mij nog even verder op weg helpen!!!

groetjes,
Cindy

Bijlagen

nu wel .
Heb even gekeken en het ziet er prima uit (zover ik het weet)
Zou alleen bij je facturen je BTW ook opslaan. Het kan dat in de toekomst de BTW word verhoogt/verlaagt en dan zouden al je facturen niet meer koppen
Paul

Bijlagen

Wat een snelle reactie, bedankt!!
Maarre...het is toch nog niet helemaal zoals het zou moeten. Ik heb jouw bijlage toegevoegd aan de database Noorderwind (da's mijn basis ook van mijn database).
Als je nu bij form. Orders een categorie kiest, dan krijg je inderdaad de bijbehorende produkten, dus da's perfect!

Alleen wat niet meegenomen wordt is de bijbehorende prijs.
Wanneer je daarna een volgend artikel in wilt voeren, verandert het bovenstaande artikel ook weer (in hetzelfde als die je dan kiest).

pppfff ik heb echt al van alles geprobeerd.
Het formulier Orders in Noorderwind werkte perfect, alleen wilde ik daar de categorie keuze aan toevoegen.
Maar nu heb ik dat dus voor elkaar, maar werkt de rest van het formulier niet meer.

Hierbij Noorderwind, met mijn nieuwe formulieren Subformulier Orders & Orders.

Wie wil helpen?????

Noorderwind is te groot om toe te voegen....nou ja, wellicht ook zonder is te zien wat ik nu nog niet goed doe!

De prijs e.d. neemt hij nu wel mee, alleen kan ik nog geen nieuwe produkten kiezen, dan veranderd het bovenste record ook automatisch mee (in form Orders).

Zou jij het misschien voor elkaar krijgen om dit formulier werkend in de database Noorderwind te krijgen? Hierin werkt namelijk alles wat ik zou willen, alleen zou de categorie-keuze eraan toegevoegd moeten zijn.

Nu zijn er al zoveel wijzigingen in mijn huidige formulier gedaan, dat ik het gevoel heb dat de basis er ook niet meer goed inzit.
Alle koppelingen e.d. uit Noorderwind werkten verder perfect.

Dus als we dat formulier uit Noorderwind werkend krijgen, met die categorie-keuze erin dan zou dat super zijn!
Maar dat is juist hetgeen wat ik al een aantal dagen probeer, maar door de structuur van Noorderwind kreeg ik dat niet helemaal voor elkaar.
Jij wel???

Hoi Paul,
Inmiddels heb ik je database ontvangen! Bedankt.
Maarre......hoe werkt dat nu bij het Formulier Orders? Wanneer ik de bestaande orders bekijk zie ik wel netjes de aantallen en bijbehorende prijzen staan, alleen de categoriën en produkten worden niet weergeven.

En wanneer ik een nieuwe order aan wil maken kies ik eerst de Categorie, dat gaat goed, maar wanneer ik dan een produkt wil kiezen, krijg ik een foutmelding, namelijk:
U kunt de actie Filter Toepassen niet gebruiken voor deze functie.
Ligt dit aan mij, of had jij deze melding ook? Nu kan ik dus geen produkten kiezen.

ppffff word ik al lastig????? :)

Beste Forum-ers,

Helaas heeft ook Paul mij niet kunnen helpen met een goede oplossing. Is er iemand die dit wel kan?? Zal nog 1 keer kort het probleem omschrijven.

Ik werk met de database Noorderwind. In het Formulier "Orders" wil ik ook de kolom "Categorie" toegevoegd hebben.
Na keuze van de gewenste categorie, zou ik graag alleen de produkten willen kunnen kiezen die bij deze categorie zijn ingedeeld.
De rest van het formulier zou exact mogen blijven zoals het nu werkt. (dus bij het kiezen van een produkt, dat dan automatisch de betreffende eenheid & prijs getoond wodt).

Na het invoeren van 1 record zou ik naar de volgende regel willen gaan, en weer een nieuwe categorie kunnen kiezen + produktnaam (de daarboven -al eerder- gekozen regels dienen dan niet mee veranderd te worden!)

Ik zou zoooo graag een oplossing willen, is er iemand die me verder kan helpen????
groetjes,
Cindy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan