keuzerondje vertalen in waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elsverheyen

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2016
Hallo,
Ik zou graag een rapport maken waarin de keuzerondjes uit een groepsvak vertaald worden in tekst en niet in getallen. Ik heb de oplossing zien staan in een eerder gestelde vraag op 11/6/2009 maar ik kan niet programmeren. Dus ofwel moet ik duidelijker weten waar ik die code moet invullen ofwel de 2de oplossing met de tabel meer uitgelegd krijgen.:D
Al vast bedankt om een keertje te kijken.
Groeten
Els

hallo Els,

bij de eigenschappen ---> besturingselementbron
een switch invoegen vb. hieronder (aan te passen aan jouw situatie natuurlijk)

=Switch([BurgerlijkeStand]=1;"gehuwd / samenwonend";[BurgerlijkeStand]=2;"gescheiden / uit elkaar";[BurgerlijkeStand]=3;"samenwonend";[BurgerlijkeStand]=4;"alleenstaand";[BurgerlijkeStand]=5;"weduwe")

mvg,
Duke of Earl

Duke,
bij welke eigenschappen moet ik dat inbrengen? In de tabel/formulier/rapport? Want er zijn wel wat mogelijkheden...
Grts
Els

hallo Els,

in het rapport
bij de veldeigenschappen van het betreffende veld

mvg,
Duke of Earl

Hallo,
ik heb volgende regel ingevuld bij besturingselementbron (waar alleen 'vorm' stond)van het rapport:
=Switch([Vorm]=1;"grafconcessie voor een grafkelder";[Vorm]=2;"grafconcessie voor een urne";[Vorm]=3;"grafconcessie voor een nis")
maar op het rapport staat in het vakje #type!
Grts
Els

hallo Els,

het veld VORM in jouw tabel moet wel numeriek zijn, is dat zo?

mvg,
Duke of Earl

Hey,
ben opnieuw begonnen, veld staat op numeriek. Maar blijft #type geven. Zonder de switch krijg ik wel het getal.
Grts
Els

Laatst bewerkt:
halle Els,

in bijlage een voorbeeldje.
heb een tabel, een formulier en een rapport gemaakt (extremely basic)
maar met een groepsvak, waarvan de waarde in het rapport omgezet wordt
naar tekst.
bekijk het eens; hopelijk heb je er wat aan.

mvg,
Duke of Earl

Bijlagen

Het lijkt mij veel beter als Els een voorbeeldje post....

Hallo,
ik doe dus ergens iets fout want ik heb geprobeerd om in de test database een nieuw groepsvak te maken dat wordt omgezet. En ik krijg dezelfde fout als in mijn eigen database.

Bijlagen

Heb je wel een niet-afhankelijk tekstveld gebruikt? Als ik een nieuw tekstveld maak en ik zet de formule er in, werkt hij prima. Overigens mist de burgelijke staat optie 6, die moet je er nog bij zetten.
Code:
=Switch([BurgerlijkeStand]=1;"gehuwd / samenwonend";[BurgerlijkeStand]=2;"gescheiden / uit elkaar";[BurgerlijkeStand]=3;"samenwonend";
     [BurgerlijkeStand]=4;"alleenstaand";[BurgerlijkeStand]=5;"weduwe";[BurgerlijkeStand]=6;"n.v.t.")
De Wonen optie kan ook simpeler. Deze 2 opties doen namelijk hetzelfde:
Code:
=Switch([wonen]=1;"huis";[wonen]=2;"appartement")
=IIf([wonen]=1;"huis";"appartement")

eh neen denk ik,
ik heb een groepsvak geplaatst en dan niet de wizard gebruikt maar er keuzerondjes aan toegevoegd en die tekstvakken aangepast. Of ik heb ook de wizard al gebruikt maar ook dan gaat het niet. Want als ik in de testdatabase id een keuzerondje toevoeg in jouw groepsvak geeft het dezelfde foutmelding.
Groeten
Els

Ik heb niks veranderd aan je groepsvakken, alleen aan je tekstvakken in je rapport. Zie bijlage.

Bijlagen

Hallo,
hartelijk dank voor de hulp, het is in orde gekomen.
Ik heb nu wel een andere probleem van parameterwaarde opgeven omdat ik een kolom heb bijgemaakt in mijn hoofdtabel en ingevuld heb op een subformulier maar omdat het niet was wat ik in gedachte had, heb ik alles gewist. Maar nu krijg ik dus dat vakje met parameterwaarde opgeven. Hoe krijg ik dat weg?
Dank
Els

Dat kon wel eens erg lastig worden; als het veld nog in de query staat die onder je rapport hangt, dan moet het daar natuurlijk ook nog weg. Maar vaak blijft een aanpassing in een tabel met dit soort 'spookvelden' zitten die je dan niet kwijt raakt. De enige optie is dan om de objecten opnieuw aan te maken. In dit geval zou je kunnen proberen om eerst een nieuwe query onder je rapport te zetten. Helpt dat niet, en zit het spookveld in je rapport, dan zit er weinig anders op dan het rapport opnieuw te maken. Dat kan dan best snel, want je kunt alles gewoon kopiëren en plakken in het nieuwe rapport. Maar vaak is dat de enige oplossing.
Ik leer mijn cursisten (en klanten) ook altijd om éérst de tabellen goed in orde te hebben, en dan pas aan formulieren en rapporten te beginnen :). Want je haalt jezelf uiteindelijk alleen maar meer werk op de hals.

Nog eens bedankt voor de hulp, de lastige kadertjes zijn weer weg met opnieuw aanmaken item in tabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan