• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Keuzeschema Maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

markvanturnhout

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2010
Hoi, ik wil graag een schema maken dat je helpt met kiezen met welk postbedrijf je je post moet versturen.

Nu heb ik geen idee hoe te beginnen. Er moet inkomen dat je uit 3 verschillende bedrijven kan kiezen. En dat je door middel van bepaalde keuzes in te voeren(snel,langzaam,goedkoop mogelijk) Excel je een uitkomst geeft.

Wie o wie kan me hiermee helpen?

Hoi,

Welkom op dit forum.

Dat kun je doen door een tabelletje te maken met de postbedrijven en hun kenmerk.
Daarna kun je via Data > Valideren een keuzelijst maken met de criteria die je belangrijk vind.
Tenslotte kun je vert.zoeken gebruiken.

Groeten,
Richard

Ja maar dan krijg je toch alleen een lijstje met wat je kunt kiezen, en verder niks, het moet dus worden dat als ik in een lijstje bv kies, dat het snel moet, het lieftst de goedkoopste en dat het een pakketje van 5 kilo is dat excel kijkt welke het goedkoopste is

Dus dat je zegt, het moet snel naar amerika, het weegt 5.16 kilo en moet het goedkoopst zijn, dat excel(door middel van gegevens die al in excel staan) berekent dmv van forumules(?) welke het goedkoopste is, of welke je het beste kan pakken, dat er dan komt te staan, snelste = a en goedkoopste = c zoiets...

Hoi,

Mischien dat een Als formule iets is om mee te beginnen. Kijk in de excel help voor meer info. Binnen de Als formule kun je een aantal variabelen gebruiken om een uitkomst te krijgen.Daarnaast staat internet vol met dit soort voorbeelden. Ik zou zeggen google is uw vriend.
Misschien beetje flauwe reactie maar aldoende leert men.

Dan wordt het veel met ALS aan de slag, heb denk wel een ideetje maar gaat veel tijd kosten. Morgen maar eens mee beginnen. Ja ik dacht als het makkelijker kon, doen we dat. Toch bedankt;)

Hoe kan ik, als ik in veel cellen allemaal landen heb, deze allemaal in een keuzelijst krijgen, als ik het probeer staat er: Dit is een ongeldige verwijzing, of hij pakt alleen de eerste 6 van de rijen.

Beste markvanturnhout , om meer respons te krijgen is het beter om je probeersel al eens te posten dan weten de helpers in welke richting ze moeten assisteren of verder uitwerken . een dropdown lijst maken kan op meerdere manieren , de beste is door validatie . Voor het kiezen an welke postbedrijf en diverse landen kan gebruik gemaakt worden van INDEX en VERGELIJKEN ( uiteraard met wat meer gegevens in de formule ) . Ik haal al je gevoelige informatie uit je bestandje en post het dat de helpers in dezelfde richting denken als wat jij wil.
zie bestandje ;) gevevensvalidatie

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit is wat ik tot nu toe heb, van 2 post bedrijven de landen en prijzen enz, nou wil ik dat als ik in tabblad 1 in een keuze lijst bv Spanje kies, dat dan in kolom 3 en 5(bv) komt te staan wat dat bij deze 2 post bedrijven zou kosten.

kan ik dan ook bijvoorbeeld, een soort ''keuzes'' in laten voeren, zoals snel, goedkoop, dat het zwaar is, en dat dan excel laat zien wat de beste keuze is door die bv op te laten lichten?

Bijlagen

Ik moet terug mijn stuur ter hande nemen :), maar graag verwijs ik naar deze topic waar je inspiratie kan opdoen hoe ze tot .......... komen

Ik kom er niet uit, ik ben nu zover dat als ik in Blad 1 een land invoer ik een getal krijg te staan, maar inplaats van dat getal moet er dan de regio komen te staan, en als je dan daarna het aantal kilo invult dat hij dan automatisch de prijs erbij geeft, dit dan van 3 verschillende postbedrijven en dan licht de goedkoopste op,of komt bovenaan te staan, dit wil ik als eerste voor elkaar krijgen als iemand mij hierbij kan helpen?

Beste markvanturnhout , hoe kunnen de helpers nu zien waar het fout loopt ? 1 bestandje met je bedoeling zegt de helpers meer dan tientallen woorden en vragen . Dus nogmaals post je bestandje met je probleem uit je eerste bestandje halen we niet veel enkel een " verkeerde "opmaak , vandaar dat ik de link poste zodat je kom zien hoe het moederblad is opgesteld .
Ik doe een gokje van wat ik veronderstel uit je vraag in welke richting je wil , enkel de 3 goedkoopste zijn er nog niet , is enkel op land en regio de .

Bijlagen

Laatst bewerkt:
oke, ik ben al een stuk verder gekomen, alleen krijg ik nu als in het C3 uit het keuzemenu iets haal de gegevens wel maar als ik C3 aan D1 laat linken niet, krijg een fout in de forumule, ook moet ik nog een manier vinden om ook met kg te werken, dat als je bij KG 4 intikt, dat dan automatisch de cel met 2-5 kg gaat knipperen of iets dergelijks zodat je weet dat je in die cellen moet kijken. hopelijk is dit bestandje wat beter.

Bijlagen

alles is opgelost en hij doet het, nou zou ik alleen nog willen weten of het mogelijk is om de juiste vakjes een andere kleur te geven als het aantal kilos klopt, ik neem aan met een ALS forumule of iets dergelijks,

dat als je je 6 kilo invult het juiste vakje oplicht

niemand die weet hoe dit moet?

ik zat te denken om dan een als formule te gebruiken en dan zoiets:

ALS((A1>2);Kleurt vakje c1 rood;"")

als jullie mij snappen?

Ik kan voor het ogenblik enkel via smartphone volgen > bekijk de optie VoorWaardelijke Opmaak om tot dit te komen . daar kan je eveneens de ALS formule toepassen . Ook rekening houden dat de helpers dit op vrije bassis doen na hun uren ;)

dat snap ik, en waardeer ik ook echt, het is meer dat ik er niet tegen kan als het niet af, snap je:)

ja ik keek al bij voorwaardelijke opmaak, maar snap er niet zo gek veel van. zal zometeen wel een surfen bedankt voor je antwoord

Mark , bij deze de formule voor je VWO ;)
Code:
=EN(C2>=2,00001;C2<=5)
dit is voor de cel F2 . waarom zet ik 2,00001 anders kleuren 2 cellen op als ik 2 zou zetten .bekijk de bijlage je moet er nog eentje doen ;)

Bijlagen

trucker10, duizend maal dank, het werkt nu goed, alle forumules kloppen, dankje

nog 1 vraag( ja nog 1 )

is het mogelijk dat als c1 leeg is c3 leeg is, maar dat als ik in c1 een land kies, ik dan wel weer in c3 een aantal kg kan invullen, en dat als c1 dan weer leeg wordt, c3 dit ook weer wordt?

dus geen land, is vak kg leeg, wel land, zelf invullen bij vak kg, en als ik dan weer het vak van het land leeg maak dat dan het vak van de kg ook weer leeg wordt

bijgevoegd, het bestandje:

Bijlagen

Mark , sorry dat ik nu maar reageer . Indien snb deze topic ( vraag ) zou lezen , dan kreeg je dit antwoord : Staat hier al voor je klaar , kan zijn dat je U even moet registreren . Voor het ogenblik zit ik in tijdsnood :confused:

ik begrijp het niet helemaal. In dat werkblad wordt toch een cel niet leeg als een andere cel leeg is,waarin je daarna vrij kan typen en dat hij daarna weer leeg wordt?

en maakt niet uit hoor, ben blij dat je toch reageert, hoeft niet persee a la minute klaar te zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan