Keuzevakjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

laarimda

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2007
Simpel vraagje:

Als ik een tabelmaakquery uitvoer dan veranderen mijn keuzevakjes (ja/nee) van "vinkjes" naar "0" of "-1". Ik wil in de gemaakte tabel weer gewoon keuzevakjes met "vinkjes" hebben. Ik zie het even niet hoe ik dit kan doen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Gr. Laarimda :thumb:

Een keuzevakje bevat de waarden 0 en -1 voor respectievelijk Nee en Ja. Als je een tabelmaakquery uitvoert, worden de waarden uit de onderliggende bron waarschijnlijk opgemaakt als een getalveld.
Je kunt waarschijnlijk zonder problemen de veldeigenschappen van het veld wel omzetten naar Ja/Nee. Daarvoor selecteer je in het ontwerpscherm van de tabel het betreffende veld, en controleer je eerst of er een Ja/Nee veld is aangemaakt. Is het veld een numeriek veld, dan kun je het omzetten naar een Ja/Nee veld.
De volgende stap is de notatie van het veld aanpassen. Dat doe je in het onderste deel van het scherm bij de optie <Notatie>. Kies daar Ja/Nee en je bent klaar.

Bedankt OctaFish,

Wat jij beschreven hebt, dat had ik al gedaan. Desondanks geeft die geen keuzevakjes, maar alleen "Nee" en "Ja" en geen vinkje aan/uit...grrr

Dit vakje kun je weer zichtbaar krijgen door bij de eigenschappen van het veld onder het tabblad opzoeken de weergave van je besturingselement in te stellen op selectievakje,

Rebmog

@Rebmog...yesss...thx.

Is het ook mogelijk dat deze opmaak gelijk blijft bij het maken van een tabelmaakquery?

Nu moet ik zo'n 40 cellen handmatig veranderen

Het lukt wel, als je de instelling van het Ja/Nee veld eerst verandert naar Numeriek, de tabel bekijkt in de gegevensweergave, en daarna terugzet naar Ja/Nee.
Als je dezelfde tabel (layout) gebruikt voor de Tabelmaak query, dan zou ik je aanraden om de tabelmaak te vervangen door een Verwijderquery i.c.m. een Toevoegquery. Omdat een tabelmaakquery geen rekening houdt met de door jou gewenste veldinstellingen, scheelt het een hoop tijd als je een standaardtabel opmaakt, en die vervolgens steeds leegmaakt en opnieuw vult. Dan hou je de tabelopmaak wel intact.

Laatst bewerkt:
Bedankt OctaFish :thumb:

Ik ben bezig met een bestand die teveel kolommen heeft, en aan de max zit terwijl die ieder jaar meer kolommen nodig heeft. Dit ging jarenlang goed, maar de maker ervan loopt nu tegen de limiet op.

Mijn idee is, om de database te knippen en relaties aan te leggen tussen de tabellen, en lees wat online cursussen. Gaat allemaal goed, alleen zijn er heel veel kolommen die dus met die vinkjes werken. Dus ik "knip" elke keer een hoop kolommen/velden en maak daar een nieuwe tabel van, en verwijder deze kolommen/velden weer uit de originele tabel en leg dan een relatie tussen deze 2 tabellen.

Het zijn éénmalige akties en met mijn nog beperkte kennis van access krijg ik toch het bedoelde resultaat...mede dankzij jullie natuurlijk :)

Als je elk jaar een kolom moet toevoegen voor een bepaald gegeven (vermoedelijk) lijkt het er op, dat je db niet helemaal goed genormaliseerd is; meestal leg je een structuur van een db éénmaal vast, en hoef je daarna alleen maar gegevens in te voeren. Dat dat bij jou niet werkt, riekt dus naar een db waar je wel wat aan kan verbeteren. Mocht je daar naar willen kijken, dan geef je maar een gil!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan