Kistradio afmetingen Subwooferkast

Status
Niet open voor verdere reacties.

samvonk

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2010
Hallo iedereen,

Nadat onze eerste kistradio kapot is gegaan hebben we besloten een nieuwe te bouwen, echter wel een vele betere. We hebben nu een subwoofer (Lanzar oa12, 4 Ohm, 150 Watt, 12 inch) en 2 luidsprekers die nog in onze vorige kist zaten (pioneer TS-A6913i, 4 Ohm, 400 Watt, 6x9 inch). De versterker is een Raveland 4-kanaal XCA-400 (4x300 Watt).

We hebben alles getest en alles werkt gelukkig, dus we kunnen nu beginnen met het maken van de kist. Maar hier hebben wij een probleempje.
De subwoofer willen we in een aparte 'ruimte' zetten. Op zich geen probleem. Maar nu de vraag:

Wat kunnen het beste de afmetingen van deze ruimte zijn, zodat het geluid optimaal is? Kunnen we het beste een basreflexpijp gebruiken? Zoja, hoe lang moet deze zijn? Toevallig ook nog tip voor het isolatiemateriaal aan de binnenkant/dikte hout?

Alvast bedankt,

gr. Sam

Een basreflexpoort zorgt ervoor dat de kast kleiner kan blijven maar is veel moeilijker te maken, je kunt niet zomaar ergens een gat boren en er een pijpje in steken, zowel de positie van het gat als de lengte van de pijp moeten berekend worden. Dit kun je op sommige websites doen. Ik heb er wel een programma voor, maar dan moet ik alle eigenschappen van de speaker weten.

Op de site staat volgens mij dat ik het systeem gesloten kan houden, omdat ik dan de ruimte kleiner kan houden?

Ik heb de subwoofer van iemand gekregen, en heb alleen de gegevens die op de woofer zelf staan, heb verder geen verpakking met specificaties. Moet ik op die site gewoon zelf een maat kiezen, en zegt hij dan de vorm, of waar het gat moet ?

Je hebt gelijk, ik draai het precies om. De kast wordt groter. Iets te lang geleden dat ik e.e.a. gemaakt heb :-) In een auto zou ik voor gesloten gaan, als je op die site de gegevens van die speaker invult krijg je de inhoud van de kast.

Maar op de site wordt gevraagd om resonante frequentie ofzo, (mijn engels is niet zo best) maar deze weet ik niet, aangezien ik niet zoveel gegevens van de speaker heb. Of moet ik eerst zelf gewoon afmetingen verzinnen, en zegt dat ding dan waar ik mijn gat moet maken en wat voor vorm de kist moet hebben ?

Okee, danku !

Dus als ik het goed begrijp kan ik het best een gesloten systeem maken (zie pdf bestand, recommended enclosures) ?
En dan de vorm die je op die pagina rechtsonder ziet staan ? En dan inhoud van 27 of 39 liter ?
De andere site zegt trouwens dat ik open en gesloten kan maken, dus ik weet niet wat dat uitmaakt in kwaliteit ?

Sorry dat ik zoveel vraag, maar ik wil gewoon zeker weten dat ik iets fatsoenlijks maak :)

Hallo Sam,

Een enclosure (bekisting) kan sealed (Luchtdicht) of Vented (met bass pipe) zijn.
Afhankelijk van de type speaker is het raadzaam wat het beste is.
Voor de speaker die jij hebt is een sealed inderdaad het beste.

Vorm maakt niet zoveel uit. Volume wel!! (39 als het kan en anders 27) Dus afhankelijk van waar hij moet komen moet je de bekisting maken met de juiste volume.
Zorg voor stevig materiaal (dik genoeg) met de juiste inhoud (volume) en als het kan vul deze met steenwol. En !! zorg dat de bekisting lucht dicht is. (Kitten?)

Op deze manier kan de speaker het beste performen. (De vouw uit je broek blazen... :p)

Okee dankje !

Nu kan ik vooruit, hopelijk gaat nu alles lukken :)

Ik ga voor een kleinere afmeting, omdat ik mijn ruimte compact wil houden. (dus die van 27L).
Nou had ik het volgende bedacht: 35 x 36 x 22 cm. Dat is 27,72 L (=27,72 dm3).

Dan wat kitten waar de randen elkaar raken, zodat het volume iets kleiner wordt. Is dat iets? Anders kom ik er namelijk moeilijk uit...

Hee jongens, nog even enkele vraagjes, dan kan ik volgens mij écht vooruit..

Ik heb dus nu een inhoud van 27 liter, maar wordt de speaker dan meegerekend? Of moet ik buiten mijn speaker om nog 27 liter overhouden? Want dat is niet te doen...
En voor de andere speakers, wat voor kast kan ik daar het beste pakken ? En kan ik deze het best bij elkaar zetten, of ieder apart?
Owja, en dan nog voor de voorkant van de kist: Kan ik het beste gewoon een rechthoekige grillplaat kopen, of rond speakergrill, of maakt dit niet veel uit?

Alvast bedankt!

Hee Sam,

27 liter kast inhoud. (Speaker meegerekend)
Ander speakers ander kast. (Niet bij in bouwen!) Waar je deze neezet? Naar wens.
Gril? Wat jij mooi vindt. (Heeft geen funktie behalve bescherming van de speaker.)

De Pioneer zijn 3 weg speakers.
Gezien dat je een sub gaat gebruiken hoef je hier niet veel rekening (kwa kast) mee te houden.
(Ze worden ook in auto deuren gebouwd. :))

Suc6 met bouwen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan