• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kladblok naar Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

richardbakker

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2010
Goedemorgen,

Ik heb in kladblok (het bestand heb ik als bijlage toegevoegd) een lijst van 1000+ rijen.
Ik dit bestand staan producten met hun EAN Nummer, leverancier, productnummer, omschrijving, btw code, inkoop, verkoop, colli inhoud, consumer inhoud regiocode.

Het probleem is dat ik hiervan een inleesbestand moet maken binnen excel, en alle gegevens moeten per product op 1 rij komen te staan met de individuele gegevens ieder in een eigen cel.

Zou heel makkelijk zijn, ware het niet dat ik een kladblokbestand krijg waar de gegevens zijn verdeeld over drie onder elkaar gepositioneerde rijen. Ik het bijgevoegde product heb ik al circa 100 producten goed neergezet in 1 zin, maar toen kwam het besef dat ik hier uren mee bezig ben als ik dit handmatig voor alles wil doen. Weet iemand een manier waarop dit gemakkelijk te realiseren valt?

Mvg,
Richard Bakker

Bijlagen

Kan je een voorbeeld plaatsen van het "foute" tekstbestand en een Excel documentje met hoe je het daarin wilt hebben?

Het is niet het beste export bestand.. maar er is wel wat van te maken

Voornaamste probleem is dat na 350 regels de indeling wijzigt.
Daardoor krijg je 3 regels per artikel, maar dat is op te lossen met formules.
het bestand komt heel dicht bij een vaste postitie indeling er zitten alleen de nodige schoonheidsfoutjes in. om dat te ondervangen heb ik 2 hulp kolommen gemaakt waarmee
de eerste hulpkolom bevat deel van EAN tot en met productomschrijving.
de tweede hulpkolom bevat inkoop tm regiocode.

vanuit die 2 hulpkolommen zijn de tekstfragmenten vrij eenvoudig te splitsen in de benodigde losse kolommen.
Ik kan hier geen formules plaatsen omdat die per kolom uniek zijn.
Er blijven wat kleine foutjes in zitten die je handmatig zult moeten oplossen.

het splitsen van de kolommen gebeurd nu op de tekst " 7100" of " 7125" ofwel inkoop kolom dat is ook wel een zwakke plek, als er nog meer inkooprekeningen zijn worden die nu niet opgepikt en zal het tweede fragment leeg zijn. (ik heb geprobeerd om te spliten op " 71" maar dat werkte niet omdat er in de productomschrijving ook soms 71 voorkomt)

Alles bij elkaar wordt het meeste nu gevonden, maar je zult nog wel enig handwerk hebben aan het corrigeren van de gaatjes. Maar dat lijkt onvermijdelijk met zo'n bestand, waar naar mijn idee ook nog wat invoerfouten zitten. (bijv eerste record alle consumer inhoud hebben 36 76 of 76 76, maar de eerste heeft 3 76 als enige record.)

Afijn, kijk eens naar de bijlage alle formules staan er nog in. Uiteindelijk moet je bij dit soort bestanden de gevonden data kopieren als waarde naar een apart tabblad en dan de gaten invullen tot een compleet bestand.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ok, soms als je een startpost herleest en de reactie daaronder ook zie je nieuwe info :). Zo te lezen heb jij een bestand geupload waarin je zelf al meerdere records hebt aangepast en heeft het orginele export bestand altijd 3 regels. dat is wel goed nieuws maakt de zaken eenvoudiger en is het makkelijker om bijna foutloos de kolommen te vinden.

Daarom een versie 2, daarin is alleen een hulpkolom nodig om regel 2 en regel 3 samen te voegen. daarnaast heb ik een meer robuuste formule gebruikt om elk fragment te vinden voor de kolommen btw tm regio code.

Het lijkt erop dat nu alles klopt en er geen fouten overblijven.

Edit: Ook is de formule nu wel uit te leggen voor de kolommen btw tm regiocode zodat je ze kunt aanpassen indien nodig

Code:
=SPATIES.WISSEN(DEEL($C2;VIND.ALLES("|";SUBSTITUEREN($C2;" ";"|";1))+1;2))*1

bovenstaande formule is voor de BTW code
- Spaties.wissen zorgt dat als er een spatie in het tekstfragment staat deze worden gewist (Behalve spaties tussen 2 woorden, maar dat is niet relevant)
hierdoor kun je als waarden soms 3 en soms 4 posities zijn toch als getal tonen zonder spatie ervoor of erachter.
Hij is mogelijk in een aantal kolommen overbodig maar, het voorkomt fouten.

De Deel formule bestaat uit 3 delen, Als eerste de cel waarin de te vinden waarde staat ($C2), tweede gegeven is de startpostie van die waarde, derde gegeven is het aanal tekens dat moet worden getoond uit Cel C2.

De startpostie wordt bepaald door de combinatie van de functies VIND.ALLES() en SUBSTITUEREN()
de formule Substitueren is de meest cruciale in deze formule, daarmee kun je zoeken naar de 1e, 2e of 3e spatie in een cel en die dan vervangen door een ander teken, hier gebruik ik het "pipe"-teken "|" vervolgens zoekt de functie Vind.alles weer naar dat teken in de nieuwe zoekstring die door de substitueren functie is gevonden, de uitkomst van VIND.ALLES is de exacte positie van het teken. Om te zorgen dat het pipe-teken niet in de uitkomst wordt getoond wordt er weer +1 bij de startpositie geteld

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor je uitgebreide reacties en toelichtingen! Wordt zéér gewaardeerd!
Ik ga ermee aan de slag en denk er nu wel uit te komen!

Nogmaals dank:d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan