• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

klant met producten tellen , maar hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Iejoor

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2007
Berichten
83
Goedenavond,
ik heb de volgende vraag
Ik heb een tabel met de volgende gegevens (450.000 rijen)
klant product omzetperiode

Nu wil ik weten over de gehele omzetperiode per klant, hoeveel UNIEKE producten hij heeft gekocht.

ik heb er voor de duidelijkheid een excel 2007 bestandje bij gedaan

ik dacht met een draaitabel dit te kunnen oplossen, maar daar is de file te groot voor.
wie helpt?
:shocked:
 

Bijlagen

  • testbestandhelpmij020210.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 45
Probeer deze eens - in E2 staat de klantnaam.
Code:
=SOMPRODUCT((1/AANTAL.ALS(B$2:B$63;B$2:B$63))*(A2:A63=E2))

Succes,
 
Hi

bedankt voor je reactie

waar plaats ik die formule?
onderop of naast
 
Hi Martin

naast de gegevens geplaatst maar loopt vast vw aantal rijen (460.000)
 
Dan ben ik bang dat je naar VBA zult moeten, kennelijk is 460.000 x kijken hoe vaak een tekst of getal voorkomt in 460.000 rijen teveel voor een formule. Misschien kan 1 van de VBA-tovenaars iets voor je betekenen. . .

Succes,
 
Wat bedoel je met "over de gehele omzetperiode"?

Begrijp ik het goed dat je wilt weten hoeveel unieke producten klant 'aap' in periode 200802 kocht, én daarnaast hoeveel hij in periode 200803 kocht, etc. etc.?

En hoe wil je die informatie hebben? Moet het een tabel worden in de trant van
klant | periode | aantal prod. ?
 
heb je de draaitabel gekoppeld aan een db via odbc of heb je de gegevens geinporteerd?
ik heb toevallig vandaag nog een draaitabel gemaakt die via odbc is gekoppeld aan een acces db. de tabel in acces heeft 1,2 mln rijen, en bij mij werkte het gewoon.
Je moet het dan wel koppelen met msquery
 
hartelijk dank voor de reacties

de output moet worden

klant / jaar (1e 4 cijfers) / aantal unieke producten dat de klant gekocht heeft
 
access2007
koppelen odbc heb ik geen verstand van

heb al div dingen geprobeerd met access draaitabellen ed, maar kom er niet uit
 
ok word een beetje lastig om uit te leggen als ik het niet voor me zie, maar dooe ven mijn best voor je. (ik ben het met je eens dat acces draaitabellen niet zo overzichtlijk werkt)
open een nieuwe map in excel.
Kies invoegen - draaitabel
kies het rondje externe gegevenbron en dan verbinding kiezen.
dan op het scherm links onderin bladeren naar meer.
zoek dan via de normale windows verkenner naar de db op je harde schijf (waar je de db hebt staan) en klik dubbel op het acces bestand.
Kies dan de tabel waaruit je de gegevens wil hebben (dubbelklik) je komt dan terug op het schermpje daarvoor. (schhonheisfoutje in excel je ziet niet dat je iets hebt gedaan)
als je op ok drukt zit je ineens op het scherm in excel waar je een draaitabel kunt maken.
alsje de instellingen dan net zo neer zet als in de bijlage, krijg je een fantastisch rapportje waar je in kan filteren en vergelijken wat je maar wil.
als je de aantallen wil hebben (en dus product 2 x wil gebruiken) moet je wel eerst de velden kolom label rijlabes en filter gevuld hebben. als je dan product sleept naar waarden gaat hij meestal gelijk uit van aantallen.
weet je hoe je moet filteren in een draaitabel?
suc6
 

Bijlagen

  • draaitabel.jpg
    draaitabel.jpg
    100,6 KB · Weergaven: 78
Op zich heel handig en nieuw voor mij, bedankt

ik heb echter nu de melding dat horizontaal het aantal producten niet past (17000)

:shocked:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan