• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Klantenbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gr@smaaier

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2004
Hallo zoals je kunt zien ben ik een newbie en ook in de wereld van Excel ben ik een newbie en nu zit ik met een vraag. :)

Ik wil een factuur programma maken en nu wil ik een adressenbestand gaan gebruiken. Dus als ik een factuur wil maken dat ik uit een balk de klant kan kiezen en dat Excel de naam adresgegevens etc automatisch op de gekozen plaats op de factuur zet.

En dat is dus de vraag hoe pak ik dit aan.

Jeroen,

Dit is niet helemaal wat ik bedoel ik doel eigenlijk op het sjabloon factuur wat standaard in Excel 2000 zit.

Je krijgt dan een sjabloon te zien met een pulldown menu waar alle adressen voor facturatie inzitten en deze gegevens haald hij van blad2. Nu wil ik zelf zoiets maken dat als ik een klantnaam uit een pulldown menu kies dat Excel automatisch alle gegevens van deze klant op de factuur neerzet.

Ik hoop dat je me een beetje begrijpt ben geen held met Excel maar hoop erdoor mee bezig te zijn dat ik daar verandering in kan brengen. :thumb:

Laatst bewerkt:
Hoi gr@smaaier,

Het sjabllon ken ik niet dus ik moet een beetje gissen.

Met het pulldown-menu zet je in een cel, bijvoorbeeld Blad1!A2, een klant. Stel dat je in Blad2!A1:K99 je klantgegevens hebt staan, kun je in A3 met de volgende formule het adres van de klant terug vinden:
A3: =vert.zoeken(A2;Blad2!A1:K99;2;0)
Adressen staan in kolom B (2) van het bereik A1:K99.

Jeroen

Jeroen,

Voor zover bedankt ga het meteen uitproberen. :thumb:

Ik kom nog terug om te vertellen of dit de oplossing voor mijn probleem was. ;)

Er staat een voorbeeld dat je kunt downloaden op dit forum bij "verticaal zoeken" van 16-06-2004

Pierre

Jeroen heb je code ingevoerd en op alle mogelijke manieren proberen te gebruiken maar hij geeft als ik de code heb ingevoerd een foutmelding en geen pulldown menu. :o

Wat zou het kunnen zijn. Alvast bedankt voor je hulp ik gebruik dus Office 2000 NL.

Jeroen of iemand anders kun je eens een werkend voorbeeld uploaden zodat ik kan zien hoe het werkt.;)

Laatst bewerkt:
Hoi Gr@maaier,

Kun je het bestandje even op dit forum plaatsen?
(Evt zippen)

Jeroen

Selecteer de namen
ga naar Invoegen/Naam/Definiëren
en typ een naam in, bijv namen

selecteer nu de cel waarin de keuzelijst moet komen
ga naar Data/Valideren
Toestaan: Lijst
Bron: =namen

Voor het ophalen van de gerelateerde gegevens kan je vervolgens de functie VERT.ZOEKEN gebruiken.

Dit laatste werkt maar mag nu geen gegevens van een ander blad afhalen hoe moet je dat doen ??

Geplaatst door Gr@smaaier
Jeroen heb je code ingevoerd en op alle mogelijke manieren proberen te gebruiken maar hij geeft als ik de code heb ingevoerd een foutmelding en geen pulldown menu. :o

Wat zou het kunnen zijn. Alvast bedankt voor je hulp ik gebruik dus Office 2000 NL.

Jeroen of iemand anders kun je eens een werkend voorbeeld uploaden zodat ik kan zien hoe het werkt.;)

Hoe moet je hier uploaden ??

Heb je eerst een naam gedefinieerd? Want dat is juist om er voor te zorgen dat je een lijst van op een ander blad kan gebruiken in Data/Validatie.

Een xls kan je niet uploaden, dus eerst zippen (of als je dit niet kent gewoon de extensie veranderen in bijv. txt) en dan kan je het bestand selecteren via de knop Bladeren.

Laatst bewerkt:
Dat van het ene blad naar het andere blad lukt me niet erg op het blad zelf werkt het ??

En dan nog een vraagje is het mogelijk dat ik dan alleen de naam kies en dat excel alle verdere gegevens van de klant plaats ??

Laatst bewerkt:
Hoi Gr@smaaier,

Dit kun je natuurlijk ondervangen door in kolom Z (of een andere kolom) een verwijzing te maken naar blad2.

Jeroen

Jeroen ik ben blij dat je me wil helpen alleen een verwijzing maken naar blad 2. Ik zie door de bomen het bos nietmeer ik ben een newbie die je alles even letterlijk moet uitleggen aan voorbeelden. Sorry voor het ongemak. Dat van Ingrid B begreep ik meer. :confused:

Hoi Gr@smaaier,

Ik dacht aan zoiets.
Let op ik heb de extensie verandert van xls naar txt.

Jeroen

Bijlagen

Jeroen,

Dit is precies wat ik bedoel alleen nu weet ik natuurlijk niet hoe je dit hebt gedaan zou je dit stap voor stap willen uitleggen aan me mijn dank is zeer groot. :thumb:

En nog een vraagje dan staat erop blad1 aan de rechterkant een lijstje met klanten maar deze komen ook op het factuur als ik ze zou willen printen kunnen deze niet weg ??

Laatst bewerkt:
Hoi Gr@smaaier,

De kolom met daarin de klanten kun je intellen op 0 of knippen en plakken buiten je bereik.

Voor de rest, tja gewoon Vert.zoeken.

A3: =vert.zoeken(A2;Blad2!A1:K99;2;0)
Blad2!A1:K99 is het bereik waar je je klant gegevens hebt staan,
2 is 2e kolom binnen dat bereik, in dit geval B1:B99 en
0 betekent dat gezocht wordt op een waarde uit Kolom A van het bereik die gelijk is aan A2. Dat betekent dat de klanten niet op alfabetische volgorde hoeven te staan.

Meer uitleg kan ik denk ik niet geven.

Jeroen

ok maar als ik deze tekst buiten bereik zet dan wil excel twee bladen afdrukken. :( en op 0 zetten boehoe hoe moet dat nou weer.:o

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan