• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Klantenpiramide formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy 1977

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Hallo,

ik ben een klantpiramide aan het bouwen om klantgedrag inzichtelijk te krijgen. In de gele cellen zou ik bepaalde gegevens willen krijgen zoals in de koppen aangegeven. Ik weet niet welke formules ik moet gebruiken hiervoor.

Zou iemand mij kunnen helpen? Dat zou geweldig zijn! In de cellen zijn comments toegevoegd zoals te zien aan de driehoekjes.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bvd
Roy

Bijlagen

Hoewel Piramyde en klanten mij niet aanspreekt - sterker nog mij erg huiverig maakt, toch maar even gekeken. Kijk eens of dit is wat je bedoeld . . .

Bijlagen

Geweldig snelle reactie! Zal niet onnodig uitweiden over het principe klantpiramide. Maar ik ben van mening dat pas als je weet wie je meest trouwe klanten zijn dat je dan pas acties kunt uitzetten om deze te belonen en te waarderen voor hun trouw. Maar dat is weer een ander onderwerp :)

Even een paar punten:

* excuus, staat inderdaad allemaal op 2006. Vergeet de datum svp en ga ervan uit dat de 12-2006 het moment van NU is. Dus als iemand de laatste 3 maanden geen omzet meer heeft gegenereerd is deze inactief. Indien er de laatste 3 maanden nog besteld is dan is deze actief.

Het mooiste zou zijn om een 2e tabblad met parameters aan te maken waar je kunt aanvullen " aantal maanden inactief: ........" op basis van je keuze daar wordt dan berekend of de klant wel of niet actief is.

* verder bepaal je de koopfrequentie op basis van de gehele periode. Ik ben echter op zoek naar de frequentie binnen de periode dat de klant daadwerkelijk klant is. Als de klant voor het eerst koopt in april en voor het laatst in augustus dan was hij 5 maanden klant. Dan zou ik graag willen weten wat zijn koopfrequentie is geweest gedurende deze 5 maanden. (maandelijks, om de maand, om de 2 maanden etc)..

Ben benieuwd of je hiermee nog kunt helpen en je wellicht iets minder huiverig bent voor een klantenonderzoek..

om het wellicht nog wat makkelijker te maken heb ik de sheet aangepast bijgevoegd. De formule werkte niet omdat mijn datumbereik dus ook groter is. Ik dacht eenvoudig de kolommen in de formule aan te passen, maar dat werkt niet.

Hoop dat dit een stapje verder bijdraagt aan de oplossing.

Bvd

Bijlagen

De formule in het nieuwe bestandje wat je hebt bijgevoegd werkt gewoon.
Je moet de formule alleen afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER (tegelijkertijd) i.p.v. enter. :)
Ook zal je het bereik moeten aanpassen.

Succes,

Daarnaast zat er verschil in de formules voor de 1e keer en de laatste keer besteld/
Heb het nog maar weer in een bestandje gezet.

Succes,

Bijlagen

Dank je, ik heb nooit een formulie zien beginnen met een accolade en dat zal te maken hebben met het afsluiten ervan met CTRL SHIFT ENTER, maar is geheel nieuw voor mij en begrijp dit niet. Zal echter wel de formule zo werkbaar krijgen. De overige vragen:

* actief
* inactief
* Koopfrequentie

Kan ik daarvoor bij jou terecht of zal ik mijn vraag opnieuw uitzetten/hopen dat iemand anders dat weet?

Fijne dag!

Daarvoor kan gewoon deze vraag open blijven.
Ik heb vanmiddag andere verplichtingen, vanavond weer.
Graag aangeven wanneer iemand Actief is wanneer inactief, hoe je de koopfrequentie hebben wil. Het mooiste is dan aan de hand van het voorbeeld bestand aan te geven wat het goede antwoord is.

Succes,

geen probleem, ik kom er vanavond ook pas aan toe, zal eea dan nog verder en duidelijker uitwerken!

Hallo,

ik heb de sheet bijgevoegd.

Bij parameters zou ik graag het aantal maanden (gele vakje) zelf willen invullen en op basis daarvan de formule laten berekenen of de klant wel of niet actief is.

Dus als in het vakje 3 staat en de klant heeft 4 maanden geleden voor het laatst besteld dan is hij inactief.

verder ben ik op zoek naar de frequentie binnen de periode dat de klant daadwerkelijk klant is. Als de klant voor het eerst koopt in april en voor het laatst in augustus dan was hij 5 maanden klant. Dan zou ik graag willen weten wat zijn koopfrequentie is geweest gedurende deze 5 maanden. (maandelijks, om de maand, om de 2 maanden etc)..

En ik heb de kolom: " aantal maanden klant" ingevoegd waar ik zou willen uitrekenen hoeveel maanden de klant actief is. Dus het aantal maanden vanaf de eerste keer dat hij een besteding doet tot de laatste keer dat hij een besteding doet.

fijne avond

Bijlagen

Voor inactief heb ik een alternatieve formule neer gezet, kijk maar wat je doet.
Ik hoop dat dit een beetje de kant op gaat die jij wil . . . .

Succes,

Bijlagen

Super, ik ben eruit! Heb het iets anders gedaan want heb het oa gebasseerd op de parameters die ik erin had gezet. Zie bijgevoegd mocht je geinteresseerd zijn. Ik ben hier nog lang niet mee klaar, maar dit onderdeel is nu opgelost waarvoor dank. Ik zal deze afsluiten om het overzichtelijk te houden, maar zal nog meer topics openen om dit verder af te ronden.

hartelijk dank voor de hulp, wordt enorm gewaardeerd.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan