• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

klantnummer laten verwijzen naar n.a.w. gegevens

• Onderwerp starter Onderwerp starter emc
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

emc

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2003
Een tijd geleden heb ik een topic geplaatst omtrent het verwijzen van een klantnummer naar n.a.w. gegevens.

(Ik ben bezig met het ontwikkelen van een factuur. Graag wil ik dat ik een naam aan kan klikken (de functies valideren en lijst maken ken ik) en dat dan in de andere cellen automatisch het adres en klantnummer verschijnt. Ik weet dat dit kan maar niet hoe en ook niet hoe deze functie heet.)

Ik heb toen het bijgaande bestand gekregen, maar kom er niet mee uit de voeten. De Formule overtypen werkt niet. kan iemand mij precies vertellen hoe je de formule maakt?

Alvast bedankt, emc.

Bijlagen

De formule is op zich niet zo ingewikkeld, maar als je hem overtypt werkt hij niet omdat je dan de benoemde bereiken AdresList en IndKlantCode mist.

Dit zijn bereiken in het blad adressen die een naam hebben gekregen. Je kan ipv van deze bereiken ook de range opgeven. voor Adreslist is dit =Adressen!$A:$G en voor IndKlantCode is dit =Adressen!$A:$A.

Met de functie index kun je uit een bepaalde matrix (in dit geval dus een range) een waarde halen uit een cel met een rij en kolomnummer. De kolomnummer is bekend, deze is de naam of het adres. het rijnummer wordt gevonden door de inhoud van cel d2 (welke is gekoppeld aan de combobox) te vergelijken met de klantnummers in het blad adressen en geeft dan het juiste rij nr.

Volgens mij maak ik er nu helemaal een potje van, volgens mij wordt de formule dan alsvolgt:

=INDEX(Adressen!$A:$F;VERGELIJKEN($C$7; Adressen!$A:$A;0);2)

Maar dan krijg ik de melding: #N/B

Met de functie index kun je uit een bepaalde matrix (in dit geval dus een range) een waarde halen uit een cel met een rij en kolomnummer. De kolomnummer is bekend, deze is de naam of het adres.
Dat is toch juist het klantnummer, tenminste dat geef je in, toch?
het rijnummer wordt gevonden door de inhoud van cel d2 (welke is gekoppeld aan de combobox) te vergelijken met de klantnummers in het blad adressen en geeft dan het juiste rij nr.

Voor de zekerheid sluit ik het bestand waar het om gaat bij. Het eerste werkblad is het blad waar de functie moet werken. Ik heb overigens een dik boek van excel liggen (alles over office XP) maar deze functie kan ik niet vinden, klopt dat?

Alvast bedankt, emc

zo te zien pakt hij het bestand niet, kan dat, ik hebt het netjes met winzip ingepakt en via bladeren opgezocht. Ander opties om het erbij te voegen?

Hallo,

Waarom doe je het niet gewoon met de functie Vertikaal zoeken.
Kan je via een wizard alle gegevens invullen.

Heel simpel.

Zie bijlage. Even van .doc de extensie .xls maken.

Groeten Jannie

Hoi,

Waarom zou je die combobox weg moeten laten?
Die kan emc prima gebruiken, zonder dubbele gegevens in te moeten voeren en dus is het opgezochte item altijd correct en aanwezig?

Teun

eu... Teun waar haal je die dubbele gegevens
vandaan ?

Imod heeft dit prima in elkaar zitten
de gegevens worden gewoon uit de 1ste kolom op het blad adressen gehaalt dus?

om dit te doen
moet je alleen zorgen dat je de kolom of de cellen benoemt (een naam geeft) dus cellen selecteren en in het naam van een naam geven bv code zoals in dit geval

hier een deel van de site van Ingrid met volledige uitleg:
http://users.telenet.be/ingrid/excel/namen.htm

als je dan zoals hier naast klantcode cel B9 selecteert
en vervolgens gaat naar naar : DATA >> VALIDEREN

en onder toestaan kiest voor lijst
en vervolgens bij bron : =code
dus het benoemde bereik kiest voor:
lege cellen negeren en vervolgkeuzelijst in cel

klik op ok en je hebt een heel makelijk lijstje
waar je ook zelf het nummer in kan type mocht je dat willen

Geen VBA nodig...dus makelijker als je er geen verstand van hebt of tegen de Macro beveiliging oploopt

en als je zorgt dat je genoeg namen kan aanvullen in je bereik wordt het gewoon aangevult

dus Prima oplossing zou ik zeggen. :thumb:

Hallo Allemaal,

Uiteindelijk heb ik het inderdaad opgelost met vertikaal zoeken, de uitgebreide handleiding hiertoe voeg ik bij.

Een ieder bedankt voor alle suggesties en tijd!!

Groetjes, emc

Bijlagen

• n.doc
    n.doc
    68,5 KB · Weergaven: 375
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan