• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

klaverjassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfred38

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2008
Vraag,

Ik wil een sheet maken waarin ik de uitslagen van het klaverjassen kan berekenen. Zowel voor de avond als voor het hele seizoen.
Maar omdat we meestal met te veel/weinig mensen zijn worden er ook mensen uitgeloot. die krijgen dan het gemiddelde van de hele avond.
Ook moet in een oogopslag te zien zijn wie de nr1, 2 en 3 is en wie de poedelprijs heeft gewonnen.
Ook wil ik daarbij een schema hebben wie er al eens is uitgeloot en wie er dan aan de beurt is om er uit te liggen

Misschien vraag ik wel iets te veel maar wie helpt me in ieder geval op weg.
Het moet ook zo te gebruiken wezen dat een ieder het in kan vullen

b.v.d.
Alfred

Heb je hier al gekeken?
Op deze site staat ook een Excel scorelijst Klaverjassen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo,

Ja daar heb ik al wel op gekeken maar zit niet echt iets bij wat mij kan helpen daarbij

Dus vandaar ook deze vraag.

groet

Alfred,

Heb je aan die lijsten Roncancio jou gegeven heeft wat?
Als je wat specifieker kan zijn wil ik graag zoiets voor je in elkaar zetten.

Timmiesch,

We klaverjassen dus 3 potjes op een avond daarvoor moeten we na iedere ronde de punten per persoon in kunnen vullen. Maar omdat we vaak mensen over hebben zit er iedere ronde wel 1 of 2 mensen naast en die krijgen dan het gemiddelde van de hele avond in die pot dat ze stil liggen.
Aangezien we toch wel een redelijke vaste ploeg hebben van tussen de 15 en 20 personen moet er dus een macro of iets komen met alle namen en dat we alleen maar hoeven aan te klikken wie er zijn. Die komen die avond op de lijst te staan.
Daarnaast moeten de totalen dus automatisch uitgerekend worden van de avond en daaruit moeten dan de nummer 1, 2 en 3 zichtbaar komen d.m.v. een kleurtje en ook de
poedelprijs.
Ook wil ik dan een aparte pagina met het totaalklassement voor het hele jaar en om dat helemaal mooi te maken. We spelen 8 avonden per jaar en van die 8 avonden vallen dan de 3 slechtste (of die avond dat je er niet bent geweest) af.
Dus dan kunnen we ook zien wie de kampioen is geworden enz.

Maar ik wil het ook zo hebben dat iedereen het kan gebruiken omdat ook ik wel eens een avond niet kan.

Alfred,

Je speelt per avond 3 potjes. Hoe moet ik dit zijn?
1 potje is 1 spel dus 4 personen?

Op de tellijsten op internet zie ik het volgende staan
1
2
3
4
648, wat wordt er met dit getal bedoeld en de rest die er tussenstaan?

Het gaat maar tot 16 betekend dit dus dat er maximaal 16 x gespeeld kan worden.

(ik kan wel klaverjassen maar ken de scoreregeling niet goed)

Je speelt per avond 3 "boompjes" van 16 potjes.
Dus je krijgt het totaal van die 3 rondes per persoon.

Zo krijg je dus de nr 1 2 3

Maar 3 boompjes van van personen zijn 12 personen, dus je kan er op een avond 8 overhouden. Waar bereken je bij die 8 de gemiddelde score van dan?

Op de tellijsten op internet zie ik het volgende staan
1
2
3
4
648, wat wordt er met dit getal bedoeld en de rest die er tussenstaan?

Het gaat maar tot 16 betekend dit dus dat er maximaal 16 x gespeeld kan worden.

(ik kan wel klaverjassen maar ken de scoreregeling niet goed)

Per spel kan men 162 punten halen en hoeveelheid roem (maar dat laat ik even buiten beschouwing). Men telt vaak per 4. Dus 4 * 162 = 648.
Dus het ene team haalt bijvoorbeeld 100 punten en het andere team heeft er dan 62. Het totaal van beide teams bij elkaar is dus 648 (na 4 spellen).
Na 16 spellen is dat 16 * 162 = 2592. Dit kan men dus als controle gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Maar 3 boompjes van van personen zijn 12 personen, dus je kan er op een avond 8 overhouden. Waar bereken je bij die 8 de gemiddelde score van dan?

Aan 1 tafel zitten altijd 4 mensen.
Stel er zijn 15 mensen. Dan heb je 3 tafels (van 4) = 12 mensen.
De overige 3 krijgen het gemiddelde van die ronde.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Oke dankje.. hier kan ik wel wat mee

Alfred, kan je mij misschien die 20 voornamen geven of is dat prive?

4 tafels van 4 mensen is dus 1 ronde?
Nee.
Stel er zijn 15 mensen.
Per tafel zitten altijd 4 mensen.
Dus 3 * 4 = 12 mensen.
Die 12 mensen spelen een ronde van 16 spelletjes. (16 * 162 = 2592)
De overige 3 mensen krijgen het gemiddelde van die ronde.
Vervolgens spelen de volgende 12 mensen een ronde van 16 waarbij degene die de vorige ronde niet hebben gespeeld nu wel weer mee doen.
3 anderen staan nu langs de kant.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Is 1 ronde dan gelijk aan 16 spelletjes en 4 mensen of is 1 ronde 16 spelletjes en 12 mensen?

Die namen zijn opzich niet prive maar ik weet nu nog niet wie er volgend seizoen weer meedoen maar dat maakt toch ook niet uit denk ik. Ik zou ook als er weer eens een nieuwe bij zou komen die gewoon ook moeten kunnen invullen lijkt mij. Het gaat gewoon om de totalen. speler 1 heeft in ronde 1 bijv. 1800 punt en ronde 2 1200 punt en ronde 3 was die reserve en dan moet die het gemiddelde krijgen van de totale score die avond

Oke dus je wilt de scores van alle gespeelde rondes bij elkaar optellen en delen door het aantal gespeelde ronde en zo weet je aan het einde wie eht best heeft gescoord?

1 vraagje nog:
Hoeveel tellijsten(wij+zij voor 1 spel van 16 spellen is 1 lijst) heb je nodig voor 1 avond?

Is 1 ronde dan gelijk aan 16 spelletjes en 4 mensen of is 1 ronde 16 spelletjes en 12 mensen?

Het laatste dus 1 ronde van 16 spelletjes wordt door de mensen aan de tafels gespeeld. Dus die 12 spelen een 1e ronde. De volgende ronde spelen er weer 12 mensen (w.o. degene die in de vorige ronde niet gespeeld hebben). en staan er dus 3 andere aan de kant. De laatste ronde idem dito.
Het maken van een bestand is op zich niet zo moeilijk maar het vergt wel wat tijd die ik helaas op dit moment niet heb. Wellicht vanavond.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Oke dus je wilt de scores van alle gespeelde rondes bij elkaar optellen en delen door het aantal gespeelde ronde en zo weet je aan het einde wie eht best heeft gescoord?

Niet helemaal.
De scores van elke speler/speelster wordt individueel opgeteld en degene met de meeste punten heeft gewonnen.
Echter omdat er altijd 4 mensen aan 1 tafel zitten kan het gebeuren dat er mensen teveel/te weinig zijn. Om deze mensen toch wat punten te geven heeft men besloten om die mensen die een bepaalde ronde niet zelf spelen het gemiddelde van die ronde te geven.

1 vraagje nog:
Hoeveel tellijsten(wij+zij voor 1 spel van 16 spellen is 1 lijst) heb je nodig voor 1 avond?
Dat hangt van het aantal spelers van die avond af.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan