• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

klaverjassen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oke nu denk ik het BIJNA helemaal te begrijpen.
Per avond speel je 3 rondes.
Per ronde zijn er maximaal 5 boompjes(5*4=20) nodig als ik het goed begrijp?

Dus op 1 avond kan je maximaal 15 boompjes krijgen
En dit 8 avonden per jaar

Nu wil je per persoon het aantal punten van het hele jaar bij elkaar opgeteld hebben en dan dit gedeeld door het aantal gespeelde potjes.

Hoe werkt het gemiddelde van de personen die bij een ronde aan de kant staan?

Oke nu denk ik het BIJNA helemaal te begrijpen.

Dus op 1 avond kan je maximaal 15 boompjes krijgen
En dit 8 avonden per jaar

Nu wil je per persoon het aantal punten van het hele jaar bij elkaar opgeteld hebben en dan dit gedeeld door het aantal gespeelde potjes.

Hoe werkt het gemiddelde van de personen die bij een ronde aan de kant staan?

BIJNA.
KLOPT.
Ik weet niet waar je de 5 vandaan haalt.
Een boompje = ronde = 16 spelletjes (ALTIJD 16).
Ik klaverjas al vanaf mijn 6e (niet aan te raden !) maar van een boompje had ik nog nooit gehoord.

Per avond krijgt IEDEREEN de scores van 3 rondes. Degene die niet gespeeld hebben krijgen het gemiddelde van de ronde waar ze aan de kant stonden. Aan het eind van het jaar wordt gekeken naar wie het meeste punten heeft gehaald. Het gemiddelde is hier niet van belang.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hmm ik ga kijken wat ik kan doen. Begrijp het zelf niet helemaal, ligt aan mij!
Zal iig iets proberen. als jij dat ook kan doen, graag.
Hartlijk dank voor de info

Hmm ik ga kijken wat ik kan doen. Begrijp het zelf niet helemaal, ligt aan mij!
Zal iig iets proberen. als jij dat ook kan doen, graag.
Hartlijk dank voor de info
Het ligt ook waarschijnlijk aan mijn uitleg.
Ik beloof dat ik in mijn vrije tijd ook aan de slag ga.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Nee je begrijpt het nog net niet helemaal denk ik hahaha.

Er wordt per rondje (boompje) 16x gegeven maar dat staat er los van we spelen 3 rondes en daar komt een totaal uit per persoon. Maar zie het los ik heb gewoon per persoon 3 willekeurige getallen die moeten bij elkaar opgeteld worden en daar komt een totaal uit.
Diegene die er een ronde naast hebben gelegen krijgen een gemiddelde (van de avond) aan punten. vb.
ronde 1 ronde 2 ronde 3
speler a 1600 vrij 1799
speler b 1600 1300 vrij
speler c 1450 1300 1799
speler d 1450 1800 1400
speler e vrij 1800 1400

dan moeten speler e in ronde 1 en speler a in ronde 2 en speler b in ronde 3 het gemiddelde krijgen is in dit geval 1558

speler a heeft dan die avond een totaal van 4957 punten
speler b heeft dan die avond een totaal van 4458 punten
speler c heeft dan die avond een totaal van 4549 punten
speler d heeft dan die avond een totaal van 4650 punten
speler e heeft dan die avond een totaal van 4758 punten

dan moet het in een oogopslag zichtbaar wezen dat speler a heeft gewonnen enz.

maar we spelen dus 3 rondjes per avond

Ok.
Ik heb een 1e opzet gemaakt.
In heb bestand heb ik wat aanwijzingen gegeven.

Het is zeker niet af, maar het is een goede indicatie.
Kijk er kritisch naar en geef het nodige commentaar zodat ik het aan kan passen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Hallo Roncancio,

Het is zeker al een mooi begin. Hartelijk dank daarvoor.
Verrassend zelfs.

Wat ik aan wil geven is het volgende: De gemiddelden wil ik graag over de 3 rondes hebben en niet per ronde dus zoiets van op het eind van de avond op de "gemiddelde"knop drukken en dan krijgen de lege cellen het gemiddelde.

De spelersnamen wil ik graag in iets van een macro ofzo en dat het ook gewoon makkelijjk is om een naam toe te voegen. ook als die pas de 2e of 3e avond voor het eerst komt. Leverd het problemen op als er in maand 1 maar 12 spelers zijn en in maand 2 17 en in maand 3 weer 16?

Bij het jaaroverzicht is het wel mooi als dat op datum gaat en we spelen 8 keer per jaar en van die 8 keer tellen alleen de 5 hoogste scores. Dus moeten er dan 3 afvallen.
Sommige mensen komen misschien ook maar 4 keer kaarten in een jaar en die doen dan ook niet mee voor de prijzen.

groeten,
Alfred

Ik heb over klaverjassen ook nog iets liggen als ik mij niet vergis, zal het een van de dagen eens opzoeken.

Tenmidden van allerlei aangeboden klaverjasbestanden (waardoor ik bijna voor noppes bezig ben:mad:), heb je hier het bestand dat ik heb aangepast. Bovendien heb ik je opmerkingen van je vorige bericht verwerkt.

In het bestand heb ik de nodige informatie gezet.
Indien je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Roncancio,

Je kunt zeggen wat je wilt maar ik zie het toch allemaal anders!
Want tot nu toe kan nog geen een bestand van een anders op tegen wat jij hebt gemaakt.

Ik ben zeker al tevreden met wat je tot nu toe hebt gemaakt.
Maar blijkbaar ben ik echt wel een leek want hoe kan ik hem nu volop gebruiken inclusief de macro's?

Verder heb ik eigenlijk tot nu toe geen opmerkingen meer.
Ik wil hem dus ff testen met de macro's en dan laat ik het weer weten.

Maar tot nu toe al hartstikke bedankt!

Groet,
Alfred

Je kunt zeggen wat je wilt maar ik zie het toch allemaal anders!
Want tot nu toe kan nog geen een bestand van een anders op tegen wat jij hebt gemaakt.
:o:o Dat komt omdat ik het gemaakt heb naar je wensen en ik geen bestand van internet heb geplukt.

De bedoeling is als volgt (voordat je begint):
- Op het werkblad "spelerslijst" zet je de naam van de spelers neer (dus ipv de letters van het alfabet).
- De rondes 1, 2 en 3 op het werkblad "avondoverzicht" maak je leeg (dus cel B2 t/m D22). Uiteraard kan dit automatisch via een macro maar dit is zo gepiept en kan later wel.

Vervolgens ga je aan de slag met het invullen van de gegevens. Het is inderdaad verstandig om het eea uitvoerig te testen om te kijken of er nog onvolkomenheden inzitten. Eventueel kan je de layout nog wat bijwerken.

Wat gaat automatisch?
- In de A-kolom van "avondoverzicht" staan dropdownlijsten met de namen van de spelers in de cellen. Deze dropdownlijsten wordt automatisch aangemaakt en aangepast. Deze lijsten haalt de gegevens van "spelerslijst".
- Als je een speler toevoegt, verwijdert uit spelerslijst dan wordt automatisch de overzichten in "avondoverzicht" aangepast.
- De vaststelling van de laatste plaats. (poedelprijs).
- Volgorde van de spelers op de lijsten.
- Optellingen.
- Vaststellen welke spelers 5 keer of meer aanwezig waren.

Wat gaat handmatig?
- Spelersgegevens invoeren. (eenmalig)
- Resultaten invoeren.
- Gemiddelde toevoegen aan het eind van de avond.
- Gegevens overzetten naar het Jaaroverzicht.

en natuurlijk:

- Klaverjassen !:thumb:

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo Roncancio,

Om te beginnen als ik het bestand open geeft die aan dat de macro's zijn uitgeschakeld met "het beveiligingsniveau is ingesteld op hoog" enz. en iets van digitaal laten ondertekenen.

blijkbaar zijn dan ook de knoppen van gemiddelde en jaaroverzicht( formule van insluiten) bruikbaar.
Want ik zie nu ook even niet waar die het gemiddelde neerzet.

Kan ik ook zelf de kleuren aan passen van de nr 1 2 en 3?
Of word ik nu lastig?

Is het ook nog mogelijk om bij het jaaroverzicht een dropdownlijst te krijgen?

Ik zie als ik in het dropdownlijst kijk van de avondoverzicht daar spreek je over dat je een speler niet dubbel kan nemen maar ik zat te kijken en volgens mij kan dat deels nog wel?

Laat ik het erop houden dat ik gewoon wat opstartproblemen hebt.

Groeten,
Alfred

blijkbaar zijn dan ook de knoppen van gemiddelde en jaaroverzicht( formule van insluiten) bruikbaar.
Want ik zie nu ook even niet waar die het gemiddelde neerzet.
Als de macro's zijn uitgeschakeld, werken ook de knoppen niet meer.
Gemiddelde berekent het gemiddelde van de gehele avond en zet die gemiddeldes bij degene die die rondes niet gespeeld hebben.
Jaaroverzicht zet de gegevens van de avond in het jaaroverzicht obv datum.

Kan ik ook zelf de kleuren aan passen van de nr 1 2 en 3?
Of word ik nu lastig?
Geen enkel probleem. Je zou dan ook de voorwaardelijke opmaak bij avondoverzicht aan kunnen passen.

Is het ook nog mogelijk om bij het jaaroverzicht een dropdownlijst te krijgen?
Ja, maar mijn idee was/is om bij jaaroverzicht een lijst te krijgen van alle spelers die in spelerslijst staan. In Avondoverzicht kan je via de dropdownlijst aangeven wie er die avond aanwezig is. Als je iets anders in gedachte heeft, dan hoor ik het graag.

Ik zie als ik in het dropdownlijst kijk van de avondoverzicht daar spreek je over dat je een speler niet dubbel kan nemen maar ik zat te kijken en volgens mij kan dat deels nog wel?
Er zat een fout in de formule en in de nieuwe versie heb ik dit aangepast. Voor de rest heb ik (voorlopig) geen wijzigingen aangebracht.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Leuk zo'n zelfgemaakt programma

Het lijkt me fantastisch om ook dit gemaakte programma te gebruiken, maar waar kan ik hem vinden?:eek:

Het lijkt me fantastisch om ook dit gemaakte programma te gebruiken, maar waar kan ik hem vinden?:eek:

Dit is het oorspronkelijke bestand.
In de A-kolom van de spelerslijst zet je de naam van de spelers.

Zodra je een naam gekozen hebt in de avondoverzicht, dan kan je die naam niet nogmaals kiezen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Dit is het oorspronkelijke bestand.
In de A-kolom van de spelerslijst zet je de naam van de spelers.

Zodra je een naam gekozen hebt in de avondoverzicht, dan kan je die naam niet nogmaals kiezen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Het ziet er echt fantastich uit!
Ik heb echter geen jaaroverzicht nodig, en zou graag gewoon op de avondsheet de namen in willen kunnen voeren, en een onberkte hoeveelheid namen in willen kunne voeren...

:o:o:o zou dat mogelijk zijn?

Groetjes Dirk

Het ziet er echt fantastich uit!
Ik heb echter geen jaaroverzicht nodig, en zou graag gewoon op de avondsheet de namen in willen kunnen voeren, en een onberkte hoeveelheid namen in willen kunne voeren...

:o:o:o zou dat mogelijk zijn?

Groetjes Dirk

Tjs, dat kan wel.
De oorspronkelijke bedoeling was om een bestand te maken voor een seizoen.
Vandaar een jaaroverzicht.
De namen staan in een lijst zodat voorkomen wordt dat een naam meer dan 1 keer wordt gekozen.

Als ik tijd heb, zal ik het aanpassen. Dat zal later op de avond worden, denk ik.
Als je nog meer wensen heeft, dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Tjs, dat kan wel.
De oorspronkelijke bedoeling was om een bestand te maken voor een seizoen.
Vandaar een jaaroverzicht.
De namen staan in een lijst zodat voorkomen wordt dat een naam meer dan 1 keer wordt gekozen.

Als ik tijd heb, zal ik het aanpassen. Dat zal later op de avond worden, denk ik.
Als je nog meer wensen heeft, dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Alvast Hartstikke Bedankt!:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan