Klein probleempje Startmenu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jodocus

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2003
Berichten
151
Ik heb een nieuwe computer gekocht, wederom met XP prof NL. Ik heb Windows geconfigureerd in de klassieke versie.

Twee zaken wil ik nu veranderen in het startmenu, helaas lukt mij dit tot op heden niet.

1. Als je op "Start"en vervolgens "Programma's" drukt wordt slechts een deel van de geinstalleerde programma's zichtbaar, de rest moet je uitvouwen middels de pijltjes aan de onderkant. Ik wil graag dat altijd alle geinstalleerde programma's direct zichtbaar zijn. Ik heb van alles geprobeerd maar het lukt mij niet.

2. Ik heb altijd een hekel aan de de map "Documenten" in het startmenu, de vorige keer had ik deze weggehaald, maar ik weet niet meer hoe.

Wie weet antwoord op mijn vragen. Alvast bedankt.
 
rechtermuisknop op taakbalk en kies dan eigenschappen.
hier kan je de instellingen wijzigen
 
1. Als je op "Start"en vervolgens "Programma's" drukt wordt slechts een deel van de geinstalleerde programma's zichtbaar, de rest moet je uitvouwen middels de pijltjes aan de onderkant. Ik wil graag dat altijd alle geinstalleerde programma's direct zichtbaar zijn. Ik heb van alles geprobeerd maar het lukt mij niet.
Hoe het Startmenu openen in één kolom

Wanneer u naar Alle Programma's gaat in het startmenu ziet u 2 of meerdere kolommen, afhankelijk van uw hoeveelheid programma's. Sommigen hebben liever één kolom en dan de mogelijkheid om door de lijst te scrollen. U kunt dit instellen, en wel als volgt:
-klik met rechts op de taakbalk en kies 'eigenschappen'
-kies het tabblad 'menu start'
-druk op de knop 'aanpassen'
-kies het tabblad 'geavanceerd'
-plaats een vinkje bij 'door programma's bladeren'
-sluit af met OK en Toepassen
Vanaf nu staan alle programma's van Start in één lijst.

Wilt u in plaats hiervan alles netjes onderbrengen in sub-mappen dan is dit óók mogelijk.

Klik met de rechtermuisknop op de startknop en kies 'verkennen'. Windows verkenner opent met 2 vensters en de startmenu-map licht op in het linker venster. Dubbelklik op de map 'programma's' in het rechter venster en u ziet de reeds aanwezige sub-mappen en snelkoppelingen. U kunt zelf nu sub-mappen aanmaken door ergens op een lege plek in het rechter venster met de rechter muisknop te klikken en te kiezen voor --nieuw--map. Geef deze map een eigen naam b.v. grafische bestanden. U kunt nu alle koppelingen die naar grafische bestanden wijzen naar deze nieuwe sub-map slepen. U kunt net zoveel sub-mappen aanmaken als u nodig heeft. Wanneer u klaar bent sluit u alle vensters. Wanneer u vervolgens via start naar alle programma's gaat ziet u dat alles keurig in de sub-mappen is opgeslagen. Staan de onderdelen niet op alfabet klik dan met rechts ergens op een lege plek in dit venster en kies voor 'sorteren op naam'. Gepikt van breekpunt.nl :)

Tot slot, heb je soms erg lange programma-namen in Alle Programma's, rechtsklik dan op zo'n langerd, kies Naam wijzigen en verkort de naam drastisch. Scheelt ook al een slok op een borrel.
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=200860&highlight=menu
 
Hallo Goldvinger,

Mischien kun je iets specifieker zijn, het is mij nog niet gelukt, of ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Overigens is mijn tweede vraag inmiddels opgelost middels een reactie van James007. Overigens vreemd dat ik deze reactie nu niet meer aantref.

Alsvast bedankt.
 
Hallo Gezina,

Bedankt voor je bericht. Door "programma's bladeren" staat al aangevinkt, ik heb het al eens weggehaald en later opnieuw aangevinkt echter zonder resultaat.

Vreemd genoeg hoef ik alleen maar twee keer op "OK" te drukken i.p.v. "OK"en "Toepassen". Overigens staat er nog een knop "Geavanceerd" op dit tabblad, maar als ik dat aanklik kom ik steevast in de verkenner terecht.

N.B.
Ik heb Windows in de klassieke vormgeving staan.
 
Geplaatst door Jodocus
Overigens is mijn tweede vraag inmiddels opgelost middels een reactie van James007. Overigens vreemd dat ik deze reactie nu niet meer aantref.
Ja, 'k had hem verwijderd...:eek:

En idd gezina, dat vinkje daar weghalen helpt niet. Dan gaan die enkele pijltjes wel weg waarmee je schuift, maar die dubbele pijltjes waarop je moet klikken niet.

James;)
 
Vaak is toepassen overbodig, op OK meppen is meestal voldoende. Dat van dat Tabblad snap ik even niet...heeft dat met Windows in de klassieke vormgeving te maken? Dat weet ik zo even niet. :)
 
Geplaatst door Jodocus
Hallo Goldvinger,

Mischien kun je iets specifieker zijn, het is mij nog niet gelukt, of ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Overigens is mijn tweede vraag inmiddels opgelost middels een reactie van James007. Overigens vreemd dat ik deze reactie nu niet meer aantref.

Alsvast bedankt.


je klikt met de rechtermuisknop onder op de taakbalk en kies eigenschappen.
kies dan voor tabblad menu start

je kan hier kiezen voor een klasiek menu start.
wil je dat niet ga dan verder en klik op aanpassen en dan op tabblad geavanceerd.
hier kan je verschillende dingen wijzigen.

maar gelukkig heb je het al voor mekaar gekregen op een andere manier en daar gaat het op
kijk maar eens of het ook lukt op mijn manier.
zo leren we van elkaar he:thumb:
 
Mijn antwoord ging via TweakUI. Daar heb je ook opties zat.;)

Freeware natuurlijk.:love:
 
ps, probleem 2 werkt wel op mijn manier.
heb het even geprobeert en bij mij werkt het.
de map mijn documenten staat nu niet meer in start menu
 
Voor wie het moest interesseren:

TweakUI (download )
Klik links op explorer en haal 2 vinkjes weg, zie screenshots:
TweakUI-md.gif


en

TweakUI-md2.gif


Zo krijg je in het menu start geen "mijn documenten" meer en in het klassieke menu start bij "documenten" geen mapje "mijn documenten" meer.

James:)
 
Geplaatst door Jodocus
Als je op "Start"en vervolgens "Programma's" drukt wordt slechts een deel van de geinstalleerde programma's zichtbaar, de rest moet je uitvouwen middels de pijltjes aan de onderkant. Ik wil graag dat altijd alle geinstalleerde programma's direct zichtbaar zijn. Ik heb van alles geprobeerd maar het lukt mij niet.
Dit probleem heb ik ooit eens met Windows 2000 gehad, maar ik kan me helaas niet meer herinneren hoe de optie heette waarmee je dat uit kon schakelen.
De menu's in Word hebben ook die mogelijkheid - zie bijlage.
Dit schakel je uit door in het menu Extra > Aanpassen de optie Laatst gebruikte opdrachten eerst weergeven in menu's uit te vinken; alle menu-items worden dan getoond.
Misschien moet je naar een dergelijke optie op zoek.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt tot nu toe. Probleem 2 is inmiddels opgelost middels de tip van James007 betreffende TweakUI.

Probleem 1 laat zich maar niet oplossen. Het gaat er mij hierbij om dat als je in het startmenu "Programma's" aanklikt je alle programma's ook daadwerkelijk krijgt te zijn. Op dit moment is het zo dat je alleen de meest recent gebruikte programma's te zien krijgt de rest wordt verborgen. Onderaan de kolom staan dan twee pijltjes (als het Citroën logo) wanneer je die aanklikt worden de overige programma's uitgevouwen.

Het liefst heb ik uiteindelijk rijen programma's naast elkaar ingeval het scherm te klein wordt.

Mogelijk dat het zo wat duidelijker wordt. Ik weet niet hoe ik een schermvoorbeeld in dit bericht kan plakken.

Heeft iemand nog een idee ?
 
Geplaatst door Jodocus
Op dit moment is het zo dat je alleen de meest recent gebruikte programma's te zien krijgt
Ik meen me toch te herinneren dat het in Win2000 een soortgelijke opdracht was als in Word (zie mijn vorige bericht).
In XP zal het dan toch ook zoiets moeten zijn.

Guus.
 
Probleem nummer 1 is inmiddels opgelost, doe als volgt:
Start --> Eigenschappen --> Menu Start --> aanpassen --> vinkje weghalen bij "persoonlijke menu's gebruiken".

Iedereen bedankt voor de geboden hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan