Klein zakelijk netwerk inrichten

Status
Niet open voor verdere reacties.

sunsnow

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2003
Een vriend van mij heeft mij gevraagd te onderzoeken hoe een netwerk er uit zou moeten zien binnen een klein garagebedrijf. Het bedrijf heeft net een flinke verbouwing ondergaan. Daardoor heeft men minder middelen om flink te investeren in nieuwe apparatuur e.d.

Het doel:
Tegen zo laag mogelijke kosten een goed werkend netwerk bouwen waar men een groot aantal jaren mee vooruit kan.

Omschrijving:
Men wenst bijvoorkeur te werken met een standalone server. Is dit in deze tijd nog echt nodig voor een dergelijk klein bedrijf? Hierop worden 2 a 3 werkstations aangesloten. Dit kunnen zijn een notebooks en/ of pc's.

Op 1 centrale plek staan de bedrijfsadministratie (orderverwerking/ facturatie/ voorraadbeheer/ boekhoudingsoftware, e.d.) alsmede alle bestanden die centraal opgeslagen dienen te worden. Alle computers dienen de bedrijfsoftware te kunnen opstarten vanaf de server. Ook dienen te computers gelijktijdig in de administratie te kunnen werken. Het pakket waar men mee werkt is Snelstart. Verder wordt er veel gewerkt met het internet voor o.a. inkopen van materialen. Tot slot dient op elke computer gewerkt te kunnen worden met Microsoft Office.

Vragen:
- Welk hardware zouden jullie adviseren (van computers t/m server, switch, etc...),
Op dit moment denk ik dat men zou volstaan met een pc's/ notebooks met minimaal Intel Core 2 duo met minimaal 2 Gb geheugen en relatief snelle processor bijvoorbeeld boven de T5400. HDD 80GB+, een goedkope switch, een pc die ruim voldoen aan de minimale specs tbv het draaien van de server software. Of ipv een standalone server een NAS schijf in een netwerk?

- Welke software adviseren jullie mbt de server,
Windows server 2011 of is er ook een opensource alternatief? Of de mogelijkheden Windows XP en/ of Windows 7 benutten?

- Waar zou ik een voorbeeld workaround of een tutorial kunnen vinden voor het inrichten van bovenstaand netwerk,

- Welke tips en/ of advies hebben jullie nog meer.

Graag hoor ik van jullie. Alvast bedankt voor het meedenken.

Laatst bewerkt:
Tip een. Laat een vakman er naar kijken. Zo stel je bijv. al om met server 2003 te gaan werken. Dit is legaal niet meer leverbaar. Het laatste wat je nu wilt is een controle en boete van de BSA (dat kan namelijk wel eens einde bedrijf betekenen.)

Onderkant van de markt heb je voor nog geen € 400,- een pc incl. windows. Prima dingen met garantie. Afgezet tegen de prijzen van 2e hands zeker de moeite waard.

Tip twee. Ga eerst maar eens praten over de eisen. Oude spullen gebruiken en jarenlang betrouwbaar willen werken gaat per definitie niet samen. Met die gedachtegang wordt dit project altijd een teleurstelling.

server

voor de server zou ik zeker iets degelijks kiezen, dat zou ik niet 2e hand doen.
als je een degelijke server hebt heb je al de helft gewonnen.
stel je koopt een server die niet goed is heb je problemen op alle laptops/desktops.
als je een server met veel opslag koopt, hoef je in principe alleen office op de laptops/desktops te installeren en hebben deze dus weinig geheugen nodig.
Een budget zal handig zijn.

RogerS en Baws beiden ontzettend bedankt voor jullie reactie.

RogerS, voor de duidelijkheid er zal NIET met illegale software worden gewerkt, echter met legale of opensource. Als Windows server 2003 niet voldoet aan de eisen (of verkrijgbaar is) zal het een stapje hoger moeten. Alle software die men wenst te gebruiken zal moeten voldoet aan de licentie eisen. Ik heb Windows server 2003 benoemt omdat ik deze in mijn zoektocht steeds tegen kwam.

Met 2e hands/ refurbished bedoel ik de aanschaf van de pc's/ notebooks bij een bedrijf die daar in handeld. Ik heb er namelijk twee gevonden die dat doen. Men levert de pc's/ notebooks met garantie. De apparatuur is nakeken en gecheckt of alles goed werkt. Ik heb nu een pc gevonden voor ongeveer 170,00 incl btw en een notebook komt ongeveer op een 240,00 incl btw. In deze gaat het om computers vanaf Intel core 2 duo T7100 zie bijvoorbeeld onder. Wel gaat de voorkeur voor een notebook uit naar een scherm met minimaal 15.6inch.

Specs voorbeeld computer:
DELL Latitude D630 – Intel Core 2 Duo processor T7500 (2.2 GHz) 800 MHz FSB with 4.0 MB L2 cache
14.1 WXGA (1280 x 800 resolution) Wide Aspect Ratio display
256MB NVidia Quadro NVS 135M
4GB 667 MHz DDR2 memory (2 x 2GB)
120GB serial ATA HDD 7200RPM / 16MB Cache
Optical Drive 8x DVD Rom
Intel 3945ABG Dual-band Wireless Mini-Card
Vista Business COA
Warranty : DELL Next Business Day On-Site until March 2013

Ten aanzien van de 2e tip van RogerS en de opmerking van jou Baws hebben jullie beiden helemaal gelijk. Het is leuk als het jarenlang werkt, ;-) Alleen hebben ze ook wel in de gaten dat mogelijk niet haalbaar is. Ik ben het eens dat het aanleggen van een goede server een goed idee is. De vraag is alleen wat zoiets kost en of men dit geld er nu voor over heeft. Ik al een offerte aanvraag gedaan. Stel dat men het geld niet direct beschikbaar heeft voor een goede server. Wat zou dan een goede tussen oplossing zijn? Aanleggen Windows 7 netwerk? En op alle pc's gelijk software installeren en bestanden delen?

Er zijn meerdere mogelijkheden. Als er geen behoefte is aan gedeelde agenda's en email dan moet je voor dit soort opstellingen helemaal geen server meer nemen. Koop een simpele synology nas. Opslag en mogelijkheden genoeg.

Je kunt ook op de extra goedkope toer gaan en 1 pc tot hoofd pc benoemen en daar alle bestanden opslaan.

En nogmaals. De 2e hands pc's zijn in verhouding veel te duur. Minimaal 4 jaar oud. Je weet toch waarom de hardwaresupport contract toch maar tot 3 (en heel soms 5) jaar gaan. Voor die tijd zijn er toch nooit problemen en als de dingen kapot beginnen gaan dan is het contract afgelopen. En dat spul wil je dus 2e hands gaan kopen.

Ik heb hier even gehoofdrekent en voor nog geen € 3000,- heb je 3 volledig nieuwe werkplekken met een NAS als centrale opslag en alle benodigde software. Inclusief garantie en installatie.

Misschien is Windows Home Server een optie, dit is een betaalbare oplossing voor kleine ondernemingen.

Een overzicht van de eigenschappen:

centrale back-up voor maximaal tien pc's
herstel van verloren gegevens in een paar stappen
overal toegang tot de bestanden op uw server, ook onderweg
via uw webpagina inloggen op de pc's in uw bedrijfsnetwerk
bestandsdeling, waaronder documenten, foto's en video's
document management
printerdeling
mediaserver, inclusief streaming media
webserver (IIS)

Dag allemaal,

Nog steeds ben ik er niet helemaal uit.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat een goed werkende server met onderhoudskosten te duur wordt. Dus denken we nu meer aan een goede NAS server/ schijven. Wie van jullie kan mij hierin een goed advies geven?

Graag hoor ik van je.

Die heb ik al gezien, daar kunnen veelal 2 schijven in. De 1 voor de bestaande data en de andere voor de backup. Zijn deze gemakkelijk in te richten?

Heb je toevallig ook ervaring met het type wat we dan moeten hebben? Want er zijn best veel soorten.

DS712+ . Deze kan 2 schijven aan. Heeft genoeg performance voor een klein bedrijf en kun je indien ooit nodig uitbreiden met de 511 extension unit met nog eens 6 schijven.

Eventueel kun je er camera's aan hangen en meer van dat soort leuks.

De 2e schijf moet je overigens nooit voor backup gebruiken. Wil je een backup van dit soort dingen dan koop je er nog een en zet deze op een andere lokatie. Backup functie hiervoor is al ingebouwd.

Configureren is vanuit de webbrowser en zeer goed te doen.

Een vriend van mij heeft mij gevraagd te onderzoeken hoe een netwerk er uit zou moeten zien binnen een klein garagebedrijf. Het bedrijf heeft net een flinke verbouwing ondergaan. Daardoor heeft men minder middelen om flink te investeren in nieuwe apparatuur e.d.

Het doel:
Tegen zo laag mogelijke kosten een goed werkend netwerk bouwen waar men een groot aantal jaren mee vooruit kan.

Omschrijving:
Men wenst bijvoorkeur te werken met een standalone server. Is dit in deze tijd nog echt nodig voor een dergelijk klein bedrijf? Hierop worden 2 a 3 werkstations aangesloten. Dit kunnen zijn een notebooks en/ of pc's.

Op 1 centrale plek staan de bedrijfsadministratie (orderverwerking/ facturatie/ voorraadbeheer/ boekhoudingsoftware, e.d.) alsmede alle bestanden die centraal opgeslagen dienen te worden. Alle computers dienen de bedrijfsoftware te kunnen opstarten vanaf de server. Ook dienen te computers gelijktijdig in de administratie te kunnen werken. Het pakket waar men mee werkt is Snelstart. Verder wordt er veel gewerkt met het internet voor o.a. inkopen van materialen. Tot slot dient op elke computer gewerkt te kunnen worden met Microsoft Office.

Vragen:
- Welk hardware zouden jullie adviseren (van computers t/m server, switch, etc...),
Op dit moment denk ik dat men zou volstaan met een pc's/ notebooks met minimaal Intel Core 2 duo met minimaal 2 Gb geheugen en relatief snelle processor bijvoorbeeld boven de T5400. HDD 80GB+, een goedkope switch, een pc die ruim voldoen aan de minimale specs tbv het draaien van de server software. Of ipv een standalone server een NAS schijf in een netwerk?

- Welke software adviseren jullie mbt de server,
Windows server 2011 of is er ook een opensource alternatief? Of de mogelijkheden Windows XP en/ of Windows 7 benutten?

- Waar zou ik een voorbeeld workaround of een tutorial kunnen vinden voor het inrichten van bovenstaand netwerk,

- Welke tips en/ of advies hebben jullie nog meer.

Graag hoor ik van jullie. Alvast bedankt voor het meedenken.

Hallo heb je al iets/iemand gevonden voor je zaak?
Is clouding en totaal ontzochend hardware en software oplossingen iets voor jouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan