Kleine HTPC van rond de 800 euro samenstellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

harryvederci

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2009
Hallo mensen, dit is de 2e keer dat ik een HTPC topic start, de eerste keer (ongeveer een week geleden) bedacht ik me halverwege, waardoor ik het topic maar heb laten sluiten tot ik zeker wist wat ik wil, ik vond het namelijk vervelend om mensen moeite te laten doen voor niets.

Ik heb er de laatste week flink wat tijd ingestoken, en ik ben er nu wel over uit wat ik wil:
Een kleine HTPC, die 1080p content probleemloos kan afspelen. Hier wil ik ongeveer 800 euro aan besteden.
Als het voor minder kan, is dat natuurlijk prima, maar kleine uitschieters naar boven zijn ook geen ramp.

Ik zat te denken aan de Antec MicroFusion Remote 350 Mini HTPC behuizing. Dit is dus de mini-versie, waarmee (misschien?) rekening dient te worden gehouden qua ruimte/onderdelen.

Verdere vereisten:
- Rond de 1TB opslagruimte
- Eerst maar een DVD speler/brander, later upgrade ik eventueel naar blu-ray.
- Hij moet aangesloten kunnen worden op een Full-HD tv, via HDMI.
- Zo zuinig mogelijk, zonder aan kracht in te leveren.

Naast films en series bekijken, wil ik met dit systeem kunnen browsen en msn'en.
Verder ga ik er af en toe een weinig vereisend spelletje op spelen, denk hierbij aan games als Quake Live (moet denk ik geen probleem zijn, aangezien die op ongeveer elke pc kan draaien).

Verder nog een losstaand vraagje: zijn "normale" full-hd tv's geschikt om op te browsen? Ik hoor namelijk van de één dat je daar een LCD-TV voor moet hebben, terwijl de ander er juist geen enkel probleem mee heeft.

Alvast bedankt voor de moeite.

Laatst bewerkt:
Hallo mensen, dit is de 2e keer dat ik een HTPC topic start, de eerste keer (ongeveer een week geleden) bedacht ik me halverwege, waardoor ik het topic maar heb laten sluiten tot ik zeker wist wat ik wil, ik vond het namelijk vervelend om mensen moeite te laten doen voor niets.

Ik heb er de laatste week flink wat tijd ingestoken, en ik ben er nu wel over uit wat ik wil:
Een kleine HTPC, die 1080p content probleemloos kan afspelen. Hier wil ik ongeveer 800 euro aan besteden.
Als het voor minder kan, is dat natuurlijk prima, maar kleine uitschieters naar boven zijn ook geen ramp.

Ik zat te denken aan de Antec MicroFusion Remote 350 Mini HTPC behuizing. Dit is dus de mini-versie, waarmee (misschien?) rekening dient te worden gehouden qua ruimte/onderdelen.

Verdere vereisten:
- Rond de 1TB opslagruimte
- Eerst maar een DVD speler/brander, later upgrade ik eventueel naar blu-ray.
- Hij moet aangesloten kunnen worden op een Full-HD tv, via HDMI.
- Zo zuinig mogelijk, zonder aan kracht in te leveren.

Naast films en series bekijken, wil ik met dit systeem kunnen browsen en msn'en.
Verder ga ik er af en toe een weinig vereisend spelletje op spelen, denk hierbij aan games als Quake Live (moet denk ik geen probleem zijn, aangezien die op ongeveer elke pc kan draaien).
Ik zou zeggen: de pc die ik vorige keer samenstelde, zonder losse videokaart. Die heeft een prima snelle processor, die toch nog redelijk zuinig is.
Een Q8200 is ook nog een optie, of de E7200/E7300. Daarvoor heb je tips gehad op tweakers.net.

Verder nog een losstaand vraagje: zijn "normale" full-hd tv's geschikt om op te browsen? Ik hoor namelijk van de één dat je daar een LCD-TV voor moet hebben, terwijl de ander er juist geen enkel probleem mee heeft.

Alvast bedankt voor de moeite.
Geen enkel probleem. Ik heb zelf een 100 cm sony tv: en het is perfect!!!
Het enige nadeel is dat je soms teveel van links naar rechts moet kijken met je ogen: maar ja... das een luxe-probleem.

Ok, dan komt het er zo uit te zien.

Er past maar één 3,5" in deze behuizing, dus kan ik maar gebruik maken van 1 harde schijf.
Verder werd me de vorige keer bij Tweakers aangeraden om de Intel Core 2 Duo E7400 te nemen, die zou krachtiger zijn, maar ongeveer even veel stroom verbruiken.

Aangezien ik nu 200 euro minder gebruik dan m'n max is, kunnen er misschien nog betere onderdelen in. Is dit een goed idee, of gaat dit teveel ten koste van de zuinigheid?
Gaan deze onderdelen denk je allemaal passen in de micro fusion behuizing?

Laatst bewerkt:
Dat zal wel allemaal gaan passen, maar van die €200.00 kun je misschien een blue-ray speler/brander erin zetten?

Zou kunnen, maar ik denk dat er over 1 à 2 jaar veel betere (goedkopere) blu-ray speler/branders zijn dan nu, dus daar wacht ik nog even mee.

Met dat laatste ben ik het best wel eens.

Processor blijf ik moeilijk vinden. Een Phenom II x3 710/720 vs. een E7200 tot E7400.
Echt veel valt er niet te vinden over het energieverbruik. Best jammer.

In je laatste optstelling heb je trouwens een Intel-processo en een AMD-moederbord. Dat gaat niet werken :)

Ok, volgens de tweakers die gereageerd hadden was de GA-E7AUM-DS2H het zuinigste moederbord van dit moment.
Die ondersteunt de E7400 processor wel, toch?

Dan komt het lijstje er zo uit te zien.

Hebben jullie nog op- of aanmerkingen?

Alvast bedankt!

Wat is er beter aan dat geheugen? Ik ga voor de zekerheid voor 4 GB, kost toch geen drol.

Ik denk dat ik het systeem binnenkort maar eens ga bestellen! :thumb:

Niet beter, maar goedkoper.
In principe heeft een intel-processor niet zoveel aan sneller geheugen. Niet dat het kwaad kan hoor om sneller geheugen te nemen.

Ok, ik denk dat ik het systeem vanavond ga bestellen.

Enige waar ik niet zeker ben is het geheugen. Ik wil zeker weten 4 GB, maar is er nog een zuinigere versie? Of scheelt dit niet zoveel in het verbruik?

htpc, raoul
htpc = zuinig en stil
een 7200tpm maakt meer geluid en verbruikt meer energie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan