• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleiner dan "<" vóór getal wegwerken, zodat getal overblijft

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rings

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2008
Berichten
67
Ik heb getallen uit een database, waarbij bij sommige waarden het "<" teken (kleiner dan) vóór staat. bv <0.1 of <0.01 soms zelfs < 0.1 (dus mét een spatie).

excel ziet dit als tekst.
Nu had ik graag toch met de waarde verder gerekend, er zou dus respectievelijk 0.1 of 0.01 moeten komen in de formulecel.
:cool:
 
Bewerken -> Zoeken en Vervangen (CTRL-H). Zoe eerst naar "< " en vervang dit door "" (niets), daarna nog een keer doen voor alleen "<". Dan zou het goed moeten zijn.
 
We kunnen wel een macro gaan maken maar waarom geen zoeken en vervangen.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Bedankt voor je snelle reactie, Gert en Roncancio.

ik stelde mijn vraag misschien niet nauwkeuring genoeg. Ik zou de waarde uit cel A1 (waar dan bv <0.1 staat) automatisch naar cel B1 willen brengen met een formule, die automatisch het kleiner dan teken "<" verwijdert.

De waarden uit kollom A komen dan uit een database. Deze kolom wordt opgevuld dmv knippen&plakken. In kollom B zou dan een formule het "<"-teken moeten verwijderen, zodanig dat ik geen 'werk' meer heb, alleen knippen en plakken en al de berekenigen volgen automatisch...:cool:
 
Bedankt voor je snelle reactie, Gert en Roncancio.

ik stelde mijn vraag misschien niet nauwkeuring genoeg. Ik zou de waarde uit cel A1 (waar dan bv <0.1 staat) automatisch naar cel B1 willen brengen met een formule, die automatisch het kleiner dan teken "<" verwijdert.

De waarden uit kollom A komen dan uit een database. Deze kolom wordt opgevuld dmv knippen&plakken. In kollom B zou dan een formule het "<"-teken moeten verwijderen, zodanig dat ik geen 'werk' meer heb, alleen knippen en plakken en al de berekenigen volgen automatisch...:cool:

In dat geval:

=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
In dat geval:

=RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1)

Met vriendelijke groet,


Roncancio

Dit werkt idd, maar het probleem is dat er niet altijd een "<" teken staat. Soms staat er zelfs < met een spatie (< 0.1)
Er zou dus iets moeten zijn om op het kleiner dan teken zelf te checken, denk ik...
 
Deze dan ?

Code:
=ALS(LINKS(A1;2)="< ";WAARDE(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-2));ALS(LINKS(A1;1)="<";WAARDE(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1));""))

Die haalt ook "< " weg.
 
Deze dan ?

Code:
=ALS(LINKS(A1;2)="< ";WAARDE(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-2));ALS(LINKS(A1;1)="<";WAARDE(RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1));""))

Die haalt ook "< " weg.

PRACHTIG ! ! !

Dit is werkelijk fantastisch, net wat ik zocht !

Van harte bedankt, Gert ;)
 
Wat denk je van deze?

Code:
=ALS(OF(CODE(LINKS(A1;1))=60;CODE(LINKS(A1;1))=62);RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*1
en enkel kleiner dan
=ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*1

Cobbe
 
Laatst bewerkt:
Dit werkt idd, maar het probleem is dat er niet altijd een "<" teken staat. Soms staat er zelfs < met een spatie (< 0.1)
Er zou dus iets moeten zijn om op het kleiner dan teken zelf te checken, denk ik...

Met deze formule maakt het niet uit of er <0,01, >0,01, <0,01, < 0,01 of wat dan ook staat.
Ik heb de formule uitgebreid en zonder problemen getest.
Het belangrijkste is echter dat je vraag is opgelost.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Wat denk je van deze?

Code:
=ALS(OF(CODE(LINKS(A1;1))=60;CODE(LINKS(A1;1))=62);RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*1
en enkel kleiner dan
=ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*1

Cobbe

Cobbe,

dit is nog beter en korter.
hij verwijdert het kleiner dan teken - als er al een staat, vooral dit laatste is belangrijk, aangezien er niet altijd een "<" teken staat - en ik kan verder rekenen met de getalwaarde.

ik ga deze laatste gebruiken.

Nogmaals mijn welgemeende merci, aan al de 'helpers' :thumb:
 
nog een uitbreiding op mijn vraag:

Na de berekening (met het getal zonder "<") zou ik graag terug het kleiner dan teken willen zien. Niet door de getalnotatie aan te passen - want dan moet het manueel - maar opnieuw automatisch, dus in de formule.

voorbeeld: <0.1 uit de database wordt nu omgevormd naar 0.1
met deze waarde wordt verder gerekend 0.1 x 2
als resultaat zou dan <0.2 moeten komen.

of had ik dat beter meteen gevraagd...?
 
Moet het resultaat een getalnotatie zijn of een tekstnotatie?

in dat laatste geval kan je de volgende code gebruiken:
Code:
=TEKST.SAMENVOEGEN("<";ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*1)

Bij mijn weten is het namelijk niet mogelijk < als getalnotitie te zien dus dan is dit de oplossing
 
Moet het resultaat een getalnotatie zijn of een tekstnotatie?

in dat laatste geval kan je de volgende code gebruiken:
Code:
=TEKST.SAMENVOEGEN("<";ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*1)

Bij mijn weten is het namelijk niet mogelijk < als getalnotitie te zien dus dan is dit de oplossing

Bedankt voor de reactie Tim.

een enkel probleempje: dan wordt er altijd een "<"-teken voorgezet. Ook als het oorspronkelijk getal uit de database geen kleiner dan teken had. En dat is niet de bedoeling.

Ik vormde de formule een beetje om, maar dit werkt niet:
=ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;TEKST.SAMENVOEGEN("<";RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1));A1)*1

dan krijg ik #WAARDE!
 
Als je even aangeeft wanneer wel een < en wanneer niet dan kan ik daar wel een formule op breien
 
ALS vraagt om een actie bij waar en bij onwaar:
Code:
=ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;TEKST.SAMENVOEGEN("<";RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1));A1)*1;A1*1)
dus misschien red je het hiermee
 
Code:
=ALS(A1=ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*1;ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*1;TEKST.SAMENVOEGEN("<";ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*1))

Werkt de bovenstaande code wel correct?
 
Als je even aangeeft wanneer wel een < en wanneer niet dan kan ik daar wel een formule op breien

ik heb dus een getallenreeks uit een database die ik in een excelblad plak, waarop een berekening wordt uitgevoerd (bv x2).
In de tweede kollom zou ik dus een formule willen die een berekening geeft, ook al staat er "<" voor het getal in de eerste kollom. Maar na de berekening zou terug < moeten komen, als er tenminste een "<" teken voor stond in de eerste kollom.

5 ---> 10
<0.1 ---> <0.2
< 0.1 ---> <0.2 of < 0.2
<0.2 ---> <0.4
<0.01 ---> <0.02
0.1 ---> 0.2
 
Code:
=ALS(A1=ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*1;ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*2;TEKST.SAMENVOEGEN("<";ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*2))

Als je moet vermenigvuldigen met 2 werkt dan het bovenstaande?
Heb namelijk in de formule*1 vervangen door *2 op het resultaat van de formule
 
Code:
=ALS(A1=ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*1;ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*2;TEKST.SAMENVOEGEN("<";ALS(CODE(LINKS(A1;1))=60;RECHTS(A1;LENGTE(A1)-1);A1)*2))

Als je moet vermenigvuldigen met 2 werkt dan het bovenstaande?
Heb namelijk in de formule*1 vervangen door *2 op het resultaat van de formule

ik krijg dan steeds #WAARDE! :confused:

(trouwens x2 is maar een voorbeeld)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan