• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleinste datum binnen selectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

C1988

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2015
Berichten
43
Hoi,

Is er iemand die mij zou kunnen helpen met het volgende.
Zie bijlage, ik heb een bestand met 3 kolommen. Kolom A is het ID, Kolom B de datum, Kolom C de data.
Nu wil ik evt een extra kolom waarop ik kan filteren zodat ik het volgende nog zie: voor elke ID de kleinste datum (indien een datum vaker voorkomt ook alle regels met die kleinste datum) en de bijbehorende data.
In het bijgevoegde bestand geel gemarkeerd wat ik wil zien bij filteren.

Alvast bedankt!

Groetjes CarlijnBekijk bijlage help.xlsx
 
Ik heb een andere benadering
In cel E1 bereken ik de Minimum Datum
De tabel heb ik een voorwaardelijk opmaak gegeven.
Alle regels waarbij de datum gelijk is aan het minimum worden geel.
Via de AutoFilter kun je op kleur (geel) filteren (als je tenminste met Excel 2007 of hoger werk)
 

Bijlagen

  • help(pcb).xlsx
    10,9 KB · Weergaven: 37
Heb je de hierboven aangedragen oplossingen wel bekeken? Volgens mij is dit mosterd na de maaltijd.

Er ontbreken ook een aantal gele rijen in je tweede voorbeeld denk ik (rij 1,2 en 12). Of is daar een speciale reden voor?
 
Ik heb bovenstaande oplossingen bekeken en helaas geven ze niet het gewenste resultaat.
Ik zal het nog eens proberen uit te leggen.
Ik wil graag voor elk ID de kleinste datum, dus wanneer onderstaande ID net als in het voorbeeld de daar achterstaande datum met gegevens heeft, wil ik de kleinste datum (05-06-2016) en dan alle regels bij dat betreffende ID waar deze datum voorkomt.

112233 05-06-2016 A
112233 05-06-2016 B
112233 05-06-2016 C

112233 07-08-2016 A
112233 25-09-2016 B
112233 25-09-2016 C

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

groetjes Carlijn
 
Of hier nog een andere oplossing:
 

Bijlagen

  • kleinste datum.xlsm
    9,3 KB · Weergaven: 46
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan