• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost KLEINSTE functie moet lege velden en tekst overslaan

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Visara

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2019
Goedendag,

Ik heb een functie die het gewenste resultaat geeft zolang ik het bereik vastleg: bijv B2:B9. Omdat de data in de tabel kan variëren, wil ik de formule ombouwen van B2:B9 naar B:B.
Dat krijg ik niet voor elkaar, ik denk omdat de lege velden en de tekst van de kolomtitel problemen geeft.
Excel Professional Plus 2021.

De formule in kolom C werkt. Maar in deze formule werk ik met B2:B9 ipv B:B. Ik wil met B:B werken. Ik heb een opzet in kolom D gemaakt, maar mijn pogingen lukken niet.
Code:
= @B:B <= KLEINSTE(($B$2:$B$9)*($A$2:$A$9=@A:A) ; AANTAL.ALS($A$2:$A$9;@A:A) + X.ZOEKEN(@A:A;F:F;G:G))
Vraag Visara screenshot2.JPGIn F2:G3 zie je dat ik van 'A' wil weten of het getal in kolom B tot de 2 kleinste A-waarden behoord. Van de 'B' waarden wil ik weten of het getal in kolom B bij de kleinste 3 waarden behoord. Daarom staat in C6:C8 WAAR, en in C9 ONWAAR. Want het getal 8 in B9 behoort niet tot de 3 kleinste waarden die bij B horen.

Mvg, Visara

Bijlagen

Zo wel de gewenste resultaten?
Code:
=B2<=KLEINSTE(FILTER(B:B;A:A=A2);VERT.ZOEKEN(A2;$F$2:$G$3;2;0))

Laatst bewerkt:
@AHulpje :
bedankt voor je reactie.
De bron is een draaitabel, dat met gegevens uit de Data Model is gemaakt. De lengte van de tabel kan per keer verschillen.
Hoe kan ik op zo'n manier naar een Draaitabelkolom verwijzen? (Tabel1[Kolomtitel 2])
Als ik m'n draaitabel een naam geef, moet ik toch eerst een bereik selecteren? Maar dat is geen optie, want de tabel kan per keer verschillen in aantal rijen.

Laatst bewerkt:
@AlexCEL
Bedankt voor je reactie.
Jouw formule geeft overal WAAR als resultaat. Werkt niet naar wens, mijn formuleresultaten in kolom C kloppen.

Ik probeerde de vraag zo basic mogelijk te houden, zonder extra overbodige info. Maar misschien helpt context toch wel.
Elke regel is een uniek product.
Deze producten hebben een Merk (kolom A) en een Ranking (kolom B). Ranking 1 is het meest verkochte product.
De vraag in kolom C is: "zit het product op deze regel in de Top ... van dit merk?"
In range F2:G3 zie je dat de gebruiker van Merk A de Top2 wil identificeren, van Merk B de Top3.
De 3 best verkochte producten van Merk B zijn rankings 5, 6 en 7. (A6:B8)

Laatst bewerkt:
@AlexCEL
Huh, nou doet 'ie het wel zoals gewenst! :)
En nog een compactere formule ook.

Hartelijk dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan