• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleinste, maar groter dan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Richard1978

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 aug 2016
Mensen,

Werkblad1:
ik heb een reeks van max 5000 hoogtes. Staan gewoon in een kolom.

Werkblad 2:
Hoogte 1
Hoogte 2
Hoogte 3
enz. tot hoogte 30.

Het kan dus zijn dat ik repeterende hoogtes heb. Die wil ik niet terug zien. Ik wil 1x een hoogte hebben, en dan de opvolgende hoogte.
De eerste hoogte is me duidelijk.
Alleen ik krijg de andere hoogtes niet voor elkaar.

Alvast bedankt.Bekijk bijlage vraag.xlsx

Als ik de vraag goed begrijp wil je op "blad 2" in kolom C vanaf regel 34 de unieke waardes oplopend en uniek weergeven. Dan kun je de volgende matrix formule gebruiken (dus afsluiten met <Ctrl>+<Shift>+<Enter>:
Code:
=IFERROR(INDEX('blad 1'!$B$3:$B$12;MATCH(0;COUNTIF('blad 1'!$B$3:$B$12;"<"&'blad 1'!$B$3:$B$12)-SUM(COUNTIF('blad 1'!$B$3:$B$12;"="&C$33:C33));0));"")
=ALS.FOUT(INDEX('blad 1'!$B$3:$B$12;VERGELIJKEN(0;AANTAL.ALS('blad 1'!$B$3:$B$12;"<"&'blad 1'!$B$3:$B$12)-SOM(AANTAL.ALS('blad 1'!$B$3:$B$12;"="&C$33:C33));0));"")

Zet deze in C34 en kopieer verder.

Let op:
1. Het is een matrix formule. het berekenen kost relatief veel tijd. Kortom, niet te ver door kopiëren. Als je een lange lijst nodig hebt zal een VB-oplossing beter zijn
2. Ik heb de formule naar beste eer en geweten vertaald naar het Nederlands, maar ik geef geen garanties. Check mijn ondertekening voor een site voor het vertalen van de formule

Of de volgende gewone formule in 'Blad 2'!C34 en gekopieerd naar beneden:
Code:
=ALS.FOUT(KLEINSTE(ALS(INTERVAL('blad 1'!$B$3:$B$12;'blad 1'!$B$3:$B$12)>0;'blad 1'!$B$3:$B$12);RIJEN(C$34:C34));"")

Let op: de bereiken mogen geen lege waarden hebben.

Bijlagen

Of de volgende gewone formule in 'Blad 2'!C34 en gekopieerd naar beneden:
Code:
=ALS.FOUT(KLEINSTE(ALS(INTERVAL('blad 1'!$B$3:$B$12;'blad 1'!$B$3:$B$12)>0;'blad 1'!$B$3:$B$12);RIJEN(C$34:C34));"")

Let op: de bereiken mogen geen lege waarden hebben.

Tnx. Ik heb deze toegepast gekregen. Helemaal top. Ik had alleen de " " vervangen voor een 0. Maar dit puur voor verdere verwijzingen en koppelingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan