• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleur cel afhankelijk van gedefinieerde naam

Status
Niet open voor verdere reacties.
jolly01,
moet kolom W altijd een exacte kopie zijn van kolom M, zowel qua inhoud als qua opmaak (kleur)?

Laatst bewerkt:
Jawel zapatr, het enige verschil is dat kolom M harde waarden bevat en kolom W formules.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet het wel overal toepassen

HSV:
Ik heb het nu wel goed gechecked en de macro doet het inmiddels:D

Probleem is echter dat de macro in de originele sheet niet werkt. Alle tabbladen hebben dezelfde naam als in het origineel. De overige tabbladen in het voorbeeld zijn leeg.
Tabblad Export heeft in het origineel hetzelfde aantal kolommen opmaak en indeling als het voorbeeld. Moet ik ergens anders nog op letten bij het werkend krijgen van de originele sheet waarvan de overige tabbladen dus wel gevuld zijn?

Laatst bewerkt:
Dat is een voorbeeld uit het origineel dat met jouw macro werkt.

Het origineel (6 mb) maakt gebruik van andere gedefinïeerde namen van de kolommen AC:AH tabblad export. Maakt dat wat uit?

Ik heb de code niet gemaakt op gedefiniëerde namen.
Je mag ze van mij allemaal verwijderen als jij er niets mee doet. ;)

Weet niet wat ik precies gedaan heb maar de originele sheet werkt nu wel. :D

Rest nog deze vraag:

Is het overigens ook mogelijk Team1,Team2,Team3,Team4,Team5 en Team6 (het bereik C10:BX15 in de rijen 10 tot en met 15 in tabblad Eerste lijn) de corresponderende kleur te geven uit tabblad Export kolom AC:AH?

Kan je als je zin hebt hier nog even naar kijken?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Code:
Sub hsv_2()
Dim cl As Range
  For Each cl In Sheets("Eerste lijn").Range("C10:C15")
   cl.Resize(, 74).Interior.ColorIndex = Sheets("Export").Range("AC1:AH1").Find(cl, , xlValues, xlWhole).Interior.ColorIndex
 Next
End Sub

@jolly01,
Ik was een poos afwezig en kon daarom niet meteen antwoorden op bericht #22.
Als de kolommen M en W hetzelfde behoren te zijn, hoef je in kolom W geen formules te gebruiken.
Ik zal je dat zo dadelijk laten zien, maar eerst nog een vraag m.b.t. de celkleur van de rijen 10 t/m 15 (Team1 t/m Team6) in blad 'Eerste lijn'. Zijn de kleuren van de kolommen AC:AG in blad 'Export' kleuren die (kunnen) wijzigen? Want indien niet, kun je in blad 'Eerste lijn' die rijen gewoon handmatig de gewenste kleur geven (dat hoef je dan maar eenmalig te doen).
Waarom gebruik je overigens twee dezelfde kolomen in 1 blad? Het nut daarvan ontgaat me, maar ik weet natuurlijk niet wat je bedoelingen allemaal zijn.

Bedankt HSV ! Het werkt nu ook weer in de originele sheet.

Zijn de kleuren van de kolommen AC:AG in blad 'Export' kleuren die (kunnen) wijzigen?

@zapatr
De kleuren kunnen wijzigen, het is inderdaad niet zo belangrijk. Hoofdzakelijk gaat het erom dat ik wat leer van jullie codes.

Waarom gebruik je overigens twee dezelfde kolomen in 1 blad? Het nut daarvan ontgaat me, maar ik weet natuurlijk niet wat je bedoelingen allemaal zijn.

Is inderdaad wat omslachtig, ook hier gaat het erom dat ik wat leer en begrijp hoe jullie code werkt als ik een kolom toevoeg.

Nogmaals bedankt voor jullie input. Dit heeft me op een hoger plan gezet :thumb:

Laatst bewerkt:
@jolly01,
Hoewel je er misschien niets meer mee doet omdat je voor de oplossing van HSV hebt gekozen, hierbij toch een bijlage waarin je kunt zien dat alles wat je wil ook met 1 relatief kleine macro kan. Hierbij is ervan uitgegaan dat je in kolom M namen invoert, plakt, of wist (evt. meerdere tegelijk). Van een ingevoerde naam in kolom M die niet voorkomt in de kolommen AC:AG, wordt de celkleur 'standaard' gehouden, dwz: lichtgeel. Het bestand dat ik gebruikt heb, is dat wat je postte in bericht #27, met dien verstande dat de daarin aanwezige macro's zijn gewist en door de ene van mij zijn vervangen. De teamrijen in blad 'Eerste lijn' heb ik met opzet op lichtgeel laten staan, maar zodra je in kolom M van blad 'Export' wat doet, worden die kleuren aangepast.

@HSV

Als ik de regels onder 126 wil verwijderen en daarna verbergen loopt de sheet vast. Ik heb
Code:
With Range("AC1:AH1000")
aangepast
Code:
With Range("AC1:AH123")

Is daar iets aan te doen? De originele sheet is ineens 1 mb zwaarder.

Laatst bewerkt:
@zapatr

Hoewel je er misschien niets meer mee doet omdat je voor de oplossing van HSV hebt gekozen, hierbij toch een bijlage waarin je kunt zien dat alles wat je wil ook met 1 relatief kleine macro kan.

Superbedankt voor je input. Dit geeft me nog meer inzicht.

Probeer het eens zonder je rijen te verbergen (en laat je bevinding dan eens weten).

Zie mijn opmerking hiervoor onder #4.

Probeer het eens zonder je rijen te verbergen (en laat je bevinding dan eens weten).

@Oeldere

ALs ik de rijen verberg of niet verberg, dan is er niks aan de hand. Alleen als ik de rijen wil verwijderen loopt de sheet vast.

@jolly01,
Die foutmelding is logisch, HSV gebruikt immers: If Not Intersect(Target, Columns(13)...
(Dat probleem zul je bij mijn macro niet hebben).
Als je colums(13) wijzigt in (bv) range("M2:M125"),dan krijg je dat vastlopen niet meer. Het is in zijn algemeenheid verstandig om in rijen en kolommen niet meer cellen te gebruiken en te definiëren dan je nodig hebt.
En verder: Excel verwijdert in werkelijkheid nooit rijen (welke opdracht je ook geeft), dat lijkt alleen maar zo. Je houdt er (in Excel 2003) altijd 65536.
Ik kan overigens moeilijk geloven dat je je vragen alleen maar stelt om iets te leren. Je bent een complete toepassing aan het maken (en daar is niks op tegen). Maar je zou er wel verstandig aan doen om zelf wat meer te proberen en te studeren, daar leer je het meest van.

Laatst bewerkt:
@zapatr

Als je colums(13) wijzigt in (bv) range("M2:M125"),dan krijg je dat vastlopen niet meer. Het is in zijn algemeenheid verstandig om in rijen en kolommen niet meer cellen te gebruiken en te definiëren dan je nodig hebt.

Ik heb je aanwijzingen opgevolgd en heb geen vastlopers meer.

Is er in de code van HSV nog meer dat minder gedefinieerd kan worden? Uit jouw bijlage post #31 gaat het om tabblad eerste lijn C10:BX15 en tabblad Export M2:M123, W2:W123 en AC2:AH123.

Ik kan overigens moeilijk geloven dat je je vragen alleen maar stelt om iets te leren. Je bent een complete toepassing aan het maken (en daar is niks op tegen). Maar je zou er wel verstandig aan doen om zelf wat meer te proberen en te studeren, daar leer je het meest van.

Het is inderdaad een behoorlijke sheet geworden. Ik probeer meer grip op VBA te krijgen, ben helaas nog niet in de fase dat ik jullie code zelfstandig kan aanpassen.

Hoewel je er misschien niets meer mee doet omdat je voor de oplossing van HSV hebt gekozen, hierbij toch een bijlage waarin je kunt zien dat alles wat je wil ook met 1 relatief kleine macro kan.

Welke voordelen van jouw code zijn er, behalve dat er minder code is? Zal de sheet met jouw macro minder zwaar worden?

Laatst bewerkt:
@jolly01,
Het is allerminst mijn bedoeling hier kritiek op HSV te geven. Die heeft aan jouw probleem uren tijd en energie besteed (waarvoor je hem wel dankbaar mag zijn). Het gaat er ook niet om wat goed of minder goed is, want dat kan persoonlijke voorkeur of smaak zijn.
Je schrijft dat de originele sheet ineens 1 MB zwaarder is. Dat bestand zal vermoedelijk veel meer gegevens bevatten dan het voorbeeldbestand op dit forum en dat zal denk ik ook de reden zijn dat de omvang in KB's zoveel groter is. Het zal niet de lengte van de macro('s) zijn die van je bestand vele KB's maakt.
Het verschil tussen HSV en mij in de oplossing van van het probleem kun je zelf wel uit de gebruikte functies afleiden, neem ik aan. Het gebruik van 2 macro's lijkt mij niet nodig, maar ik moet er onmiddellijk aan toevoegen dat als je bestand duizenden rijen gegevens bevat je noch de "Private sub...." van HSV, noch die van mij moet gebruiken, want dan wordt je bestand onwerkbaar traag.
Wat de bereiken betreft waarover je het hebt:
- mijn macro gebruikt niet M2 :M123, maar telkens slechts 1 cel daarvan (of meerdere als je er meerdere tegelijk plakt of wist).
- mijn macro gebruikt niet AC2:AH123 (en ook niet AC2:AH1000), maar resp. AC2:AC21; AD2:AD16, AE2:AE20, AF2:AF15, AG2:AG13, dus in elke kolom slechts zoveel cellen als er gegevens in staan. (Nu ik daar n.a.v. je vraag naar keek, merkte ik op dat in mijn macro in de regel 'For y = 29 to 33' het getal 33 gewijzigd worden in 34).
- C10:BX15 in "Eerste lijn" wordt door mijn macro per rij gekleurd, dat is efficiënter dan per cel, maar dat is een opmerking in de rand, want in een bereik van slechst 6 rijen en 69 kolommen merk je dat verschil niet.

Laatst bewerkt:
Vooropgesteld ben ik erg dankbaar voor alle tijd en energie van iedereen voor mijn excel probleem/problemen. In de afgelopen jaren heb ik daardoor heel wat bijgeleerd.

@zapatr
Je schrijft dat de originele sheet ineens 1 MB zwaarder is.
Ik heb de sheet in een nieuwe sheet opnieuw opgebouwd en om de een of andere reden heeft hij zijn oorspronkelijke grootte weer terug.
Het verschil tussen HSV en mij in de oplossing van van het probleem kun je zelf wel uit de gebruikte functies afleiden, neem ik aan.
Heb helaas jouw code nog niet getest, zodra dat is gebeurd geef ik hiervan bevindingen.
- mijn macro gebruikt niet AC2:AH123 (en ook niet AC2:AH1000), maar resp. AC2:AC21; AD2:AD16, AE2:AE20, AF2:AF15, AG2:AG13,
Duidelijk!

Mijn oorspronkelijke vraag is vooralsnog opgelost met de code van HSV Zoals gezegd heb ik jouw code nog niet gebruikt, Zapatr en kom daar op terug.
Nogmaals bedankt voor jullie input: Oeldere, HSV en Zapatr
Excuus voor de late reactie.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan