• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleur optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Katja23

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2005
Berichten
15
Ik ben een enorme leek in excel en zoek een formule om een aantal getallen op te tellen waarvan de kleur van de cel waar ze in staan bijv. blauw zijn.

Dus ik wil bijvoorbeeld =SOM(D8:D61) bijelkaar optellen maar alleen de blauwe cellen.

Kan dat?
 
Excel kent hiervoor geen standaard functie.
In Excel kun je echter ook zelf nieuwe functie maken.
Ik heb helaas geen Nederlandse site voor je gevonden waar hierover meer uitleg te vinden is, maar wel een Engelse met een voorbeeld. (tweede helft van de pagina).

http://www.ozgrid.com/VBA/Sum.htm

Korte (vrije) vertaling;
Seleteer de code (in rood) die als tweede op deze site staan.
Open Excel en druk op Alt+F11, ga naar Invoegen, kies module, plak de geselecteerde code (met CTRL+V)
Druk op Alt+Q en save je blad.
Druk op Shift+F3, bij Of selecteer een categorie staat nu Door gebruiker gedefineerd.
Kies de functie CountColor.

Het voorbeeld op de site gaat er opeens vanuit dat de formule SUMCOLOR heet, dit is echter fout, die formule is =COUNTCOLOR(A1;B1:B12)
Kleur in cel A1 wordt gebruikt om de tellen, gekeken wordt naar de cellen B1 t/m B12.
N.b. pas op de formule herberekend niet automatisch.
D.w.z. als je een cel in deze range ook de kleur geeft van cel A1 zal de waarde van de 'gevonden' cellen met die kleur zich niet automatisch aanpassen, je moet op de cel waarde formule met =COUNTCOLOR is staat gaan staan en op Enter drukken, dan wordt de waarde opnieuw uitgerekend. Alternatief is het drukken op CTRL+ALT+F9, ook dan vind er een herberekening plaats.