• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleur optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Katja23

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2005
Berichten
15
Ik ben een enorme leek in excel en zoek een formule om een aantal getallen op te tellen waarvan de kleur van de cel waar ze in staan bijv. blauw zijn.

Dus ik wil bijvoorbeeld =SOM(D8:D61) bijelkaar optellen maar alleen de blauwe cellen.

Kan dat?
 
Excel kent hiervoor geen standaard functie.
In Excel kun je echter ook zelf nieuwe functie maken.
Ik heb helaas geen Nederlandse site voor je gevonden waar hierover meer uitleg te vinden is, maar wel een Engelse met een voorbeeld. (tweede helft van de pagina).

http://www.ozgrid.com/VBA/Sum.htm

Korte (vrije) vertaling;
Seleteer de code (in rood) die als tweede op deze site staan.
Open Excel en druk op Alt+F11, ga naar Invoegen, kies module, plak de geselecteerde code (met CTRL+V)
Druk op Alt+Q en save je blad.
Druk op Shift+F3, bij Of selecteer een categorie staat nu Door gebruiker gedefineerd.
Kies de functie CountColor.

Het voorbeeld op de site gaat er opeens vanuit dat de formule SUMCOLOR heet, dit is echter fout, die formule is =COUNTCOLOR(A1;B1:B12)
Kleur in cel A1 wordt gebruikt om de tellen, gekeken wordt naar de cellen B1 t/m B12.
N.b. pas op de formule herberekend niet automatisch.
D.w.z. als je een cel in deze range ook de kleur geeft van cel A1 zal de waarde van de 'gevonden' cellen met die kleur zich niet automatisch aanpassen, je moet op de cel waarde formule met =COUNTCOLOR is staat gaan staan en op Enter drukken, dan wordt de waarde opnieuw uitgerekend. Alternatief is het drukken op CTRL+ALT+F9, ook dan vind er een herberekening plaats.

Ik ga nog even verder zoeken of ik een voorbeeld kan vinden waar dit 'probleem' zich niet voordoet.
 

Bijlagen

  • kleurtellen1.zip
    5,9 KB · Weergaven: 398
Laatst bewerkt:
Kon eigenlijk niets vinden, ben dus zelf even aan de slag gegaan.
Geen echt mooie oplossing, maar hij werkt wel.
Nu wordt elke seconden een marco gestart met als enigste doel het werkblad te verversen.
Alle wijzigingen worden bekeken en ververst = CTRL+ALT+F9.
Als er niet veel formules opstaan zal je er niet zo veel van merken. Als het er wel veel zijn waarschijnlijk wel (niet uitgeprobeerd).
 

Bijlagen

  • kleurtellen2.zip
    7,7 KB · Weergaven: 359
Hartstikke bedankt dit is ongeveer wat ik zocht in vooral in het engels...
 
Laatst bewerkt:
Als aanvulling op het programma van Withaar.

Deze telt de getallen op in een gekleurde cel(len)
 

Bijlagen

  • som-kleuren.zip
    7,4 KB · Weergaven: 606
Mooi, maar ook weer met het probleem dat het blad zich zelf niet ververst als je er iets in wijzigt.

Wel iets om altijd op te letten.

Toevoeging van de macro uit mijn voorbeeld kan dat natuurlijk weer voor je oplossen.
Mocht je dat zelf niet lukken wil ik wel een aangepste versie van LucB maken.
 
Hallo ben ook erg geinteresseerd in het optellen van kleuren in een bepaald bereik, het moet een dinamische macro zijn , dwz dat verandereingen qua kleur in dat bereik ook herberekend moet worden. Het document van withaar zou dat moeten doen echter ik probeer vanaalles, maar hij ververst niet automatisch.
 
Beste guy tillmans ;)

Gelieve een nieuw bericht aan te maken en te verwijzen naar deze topic.

Deze is gesloten en zal je dan ook weinig reacties krijgen.

Wij helpen je graag !

Groetjes Danny. :thumb:
 
Je reageert op een topic uit 2008, dat is niet de bedoeling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan