• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleur veranderd in excelkolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

asenroel

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Ik heb een excelbestand met meerdere kolommen. Bij 1 van die kolommen staan teveel gegevens en deze moet dus worden gesplitst in 3en. De rijen staan in 2 kleuren. Als ik ga knippen/plakken en de kleur van de tekst is lichtgrijs dan kan ik hem naar de ene kolom wel knippen plakken in lichtgrijs maar naar de andere kolom wordt deze automatisch zwart. Weet iemandhoe dit komt? Ik heb al allerlei dingen met elkaar vergeleken maar kom er niet uit.Alvast bedankt.

Plaats je bestandje even, dan vinden we het vast wel..

Het is een bestand van de zaak en dat zet ik liever niet op internet. Kan ik het misschien prive mailen of zo. Sorry ik ben nieuw met dit soort forums. Ik snap wel dat je er zo niet gemakkelijk achterkomt maar hoopte het toch.

Het is een bestand van de zaak en dat zet ik liever niet op internet. Kan ik het misschien prive mailen of zo. Sorry ik ben nieuw met dit soort forums. Ik snap wel dat je er zo niet gemakkelijk achterkomt maar hoopte het toch.
Welkom op dit forum. Maak even een testbestandje zonder gevoelige gegevens en plaats dat hier.

Ik heb er een stukje van gekopiereerd. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Het 1ste stukje (naam) van kolom C moet naar kolom B in hetzelfde lettertype kleur enz. En het laatste stukje (plaatsnaam) naar kolom D.Ik hoop dat het zo goed komt.
Hier de bijlage:

Bijlagen

Ik begrijp wat je bedoelt, maar er zt geen logica in de teksten in kolom 'C'.
Excel kan geen onderscheid tussen namen en plaatsnamen maken.

Moest er nu overal: 'NAAM wonende te STAD' staan dan kon dit perfect...

Ik kopieer een stukje van kolom C in de formulebalk. Knip dat en plak het daarna in de B of D kolom. Deze handeling gaat naar B niet goed en naar D wel goed.Rara

Ik kopieer een stukje van kolom C in de formulebalk.
Een gedeelte van kolom C in de formulebalk kopiëren?
Wat bedoel je daar in hemelsnaam mee ?

Knip dat en plak het daarna in de B of D kolom.
Deze handeling gaat naar B niet goed en naar D wel goed.Rara
Dat komt omdat het lettertype van kolom B (althans een aantal cellen in kolom B) ingesteld staat op "automatisch" (= zwart), en het lettertype van kolom D (althans een aantal cellen in kolom D) op "lichtgrijs".

Een gedeelte van kolom C in de formulebalk kopiëren?
Wat bedoel je daar in hemelsnaam mee ?
Daar bedoel ik mee dat ik in C op de cel klik waaruit ik wil kopieren en dan via de formulebalk selecteer ik het gedeelte dat ik naar een andere kolom wil plakken.

Dat komt omdat het lettertype van kolom B (althans een aantal cellen in kolom B) ingesteld staat op "automatisch" (= zwart), en het lettertype van kolom D (althans een aantal cellen in kolom D) op "lichtgrijs".
Maar ook een gedeelte niet en nu wil ik graag weten waardoor het komt dat het de ene keer wel gekopieerd word in de kleur waar het in staat en de andere keer verkleurd naar zwart (ondanks de celeigenschappen).

Daar bedoel ik mee dat ik in C op de cel klik waaruit ik wil kopieren en dan via de formulebalk selecteer ik het gedeelte dat ik naar een andere kolom wil plakken.
Er zal wel sprake zijn van begripsverwarring, want voor zover ik weet kun je via de formulebalk niets selecteren.

Maar ook een gedeelte niet en nu wil ik graag weten waardoor het komt dat het de ene keer wel gekopieerd word in de kleur waar het in staat en de andere keer verkleurd naar zwart (ondanks de celeigenschappen).
Geef eens een voorbeeld van kopiëren in het bestand dat je hier hebt geplaatst en geef daarbij aan wat er volgens jou niet is zoals het hoort.

Als je de excel helpmij map van hierboven opend zie je als je in kolom c op regel 4 klikt bovenin de formulebalk "44 won te" staan. Als je dan op regel 5 klikt in de c kolom dan komt er in de formulebalk "Vbouw 34 won te hoofddorp" staan. Ik selecteer dan met de linkermuisknop Vbouw in de formulebalk. Klik op knippen en verplaats deze naar kolom B(plakken). Daarna doe ik dit ook met "hoofddorp". En verplaats die naar kolom D. In D neemt het gekopieerde gewoon de kleur grijs aan of de vetgedrukte letters maar in B wordt deze zwart. Dit is wel op te lossen maar dan moet ik extra klikken bij lettertype. Dit geldt ook voor de vetgedrukte letters. In B plakt hij niet automatisch het gekopierde en in D wel. Ik hoop dat je er zo uit kunt komen wat ik bedoel.
Is het misschien handig om te zeggen dat ik met 2007 werk?

De reden is toch echt dewelke ik hierboven al noemde.
Selecteer bv. maar eens B11 (als je daarin tenminste nog niets hebt geplakt) en kijk bij de celeigenschappen. Dan zul je zien dat de kleur van het lettertype van B11 staat ingesteld staat op "Automatisch" (=zwart).
Selecteer dan D11 en kijk bij de celeigenschappen. --> De kleur van het lettertype van D11 staat ingesteld op lichtgrijs.
Dus: je tekst krijgt de kleur die in de desbetreffende cel staat ingesteld.
LET WEL: Dit houdt verband met de wijze waarop je knip en plakt. Je knip een GEDEELTE VAN DE TEKST in een cel en die wordt dan altijd als PLATTE TEKST (=zwart,zonder enige bijkomende opmaak) geplakt.
Dat is anders bij het kopiëren van een complete cel, dan wordt (bij normaal plakken) de opmaak ook meegenomen.
Selecteer bv. maar eens C11 door 1 keer op die cel te klikken, klik dan op de kopieer- of knipknop, selecteer dan B11 (door er 1 keer op te klikken) en klik op de knop Plakken. Je zult zien dat de tekst in B11 lichtgrijs is, precies zoals in C11.
Hoe het resultaat is als je kopieert of knip op de manier zoals je hierboven aangaf, dat weet je al: de tekst zal dan zwart zijn en niet vet, want die is geplakt als platte tekst.
Resumerend: wil je verder gaan met knippen en plakken zoals je in het bericht hierboven schreef en je wenst in de kolommen B en D het gewenste resultaat, dan kun je best VOORAF in de rijen 1 t/m3, 8 t/m 10, enz. de tekenstijl van het lettertype instellen als "Vet", en in de andere rijen de kleur van het lettertype instellen als "lichtgrijs".

:thumb:Zapatr bedankt voor je uitleg. Ik vond het vreemd omdat het bij de andere werkbladen die ik al gedaan heb wel kon. Nu heb ik net gezien dat er op het werkblad waar het om ging ook rode kruisjes staan. Misschien dat daardoor de celeigenschappen wel veranderd zijn. Ik moet dus gewoon maar een paar keer extra klikken in lettertype anders worden de rode kruisjes ook zwart/grijs.
Het is niet anders denk ik.
Heb ik nog een vraag; (ik geloof dat het daneigenlijk in een nieuwe vraag moet?) Kan ik kolom a in 1x linken aan wordbestanden met hetzelfde offnr. Volgens mij kan dat niet maar je weet het tegenwoordig niet. Er kan zoveel. Anders moet ik ze allemaal apart linken en aangezien het er ruim 3000 zijn zou het lekker zijn als het wel kan.
In ieder geval bedankt voor jullie hulp.:thumb:

. Ik moet dus gewoon maar een paar keer extra klikken in lettertype anders worden de rode kruisjes ook zwart/grijs.Het is niet anders denk ik.
Hierboven gaf ik aan dat je ook op voorhand lettertype en letterstijl van een rijen die zelfde opmaak hebben, kunt instellen. Daarmee kun je je een hoop handelingen besparen.

Kan ik kolom a in 1x linken aan wordbestanden met hetzelfde offnr. Volgens mij kan dat niet maar je weet het tegenwoordig niet. Er kan zoveel. Anders moet ik ze allemaal apart linken en aangezien het er ruim 3000 zijn zou het lekker zijn als het wel kan.
Ik begrijp niet wat je hier met linken bedoelt.

Probeer deze eens uit op een kopie van je bestand. Je moet nog wel het juiste pad naar je documenten wijzigen in de macro
Code:
Sub tst()
    For Each cl In Range("A1:A" & Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
        cl.Hyperlinks.Add Anchor:=Cells(cl.Row, 1), Address:= _
        "D:\Mijn documenten\" & cl.Value & ".doc", TextToDisplay:=cl.Value
    Next
End Sub

Beste Zapatr natuurlijk wist ik dat je dat op voorhand kunt doen maar ik ben nu excelbestanden aan het veranderen waar mensen al jaren mee werken. Er is in de loop der tijd veel veranderd en geleerd maar voor de toekomstige werkbladen zal er anders gewerkt gaan worden. Nu was het alleen zaak de oude bestanden aan te passen. Aangezien dat bestanden waren van 4 jaar is het nogal een klus. Maar goed we komen er wel uit met een paar extra handelingen.
Warm Bakkertje: Ik zal je macro proberen maar dan ga ik eerst maar even kopietjes maken zodat ik het origineel niet verknal. (Kan ik opnieuw beginnen en dat is toch wel erg veel werk)
Bij deze bedankt voor al jullie hulp. Ik weet nu dat er een plek is waar snel gereageert wordt op je vraag.
Ik denk dat hierbij deze vraag kan worden gesloten.
BEDANKT:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan