• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleur

Status
Niet open voor verdere reacties.

TheWendigo

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2005
Een klein vraagje ivm kleuren . Op het forum hier heb ik veel gelezen over voorwaardelijke opmaak en over kleuren toe kennen.Maar wat ik zoek (of heb er misschien over gekeken)
Wat ik graag had gewild is het volgende :
als men ergens op een cel klikt om iets in te geven dat de naam oplicht zolang je in deze cel bezig bent . Heeft men gedaan dan wordt deze weer wit . Bestaat er zoiets als een tijdelijke kleuring?
Alvast bedankt.

Dit is wel te maken, maar moet dan via macro's gemaakt worden. Zou het je niet echt aanraden.

Als ik je bericht goed begrijp, zoek je iets dat oplicht, wat je feitelijk vindt bij validatie en dus niet bij kleur.

Groet,

Rob

Geplaatst door rdg1314
Als ik je bericht goed begrijp, zoek je iets dat oplicht, wat je feitelijk vindt bij validatie en dus niet bij kleur.

Groet,

Rob
Wat ik zoek is "gewoon" als ik een getal ingeef in een cel dat dat ook bij de juiste persoon is . Nu doe ik het via titel blokkeren maar dan gebeurt het nog dat ik soms mis van rij . Ik dacht dat het zou gemakkelijker was dat je ziet bij wie je het invuld.

Geplaatst door snabbi
Dit is wel te maken, maar moet dan via macro's gemaakt worden. Zou het je niet echt aanraden.

dat had ik wel dedacht . Het is niet echt nodig maar zou tof zijn geweest moest het te doen zijn.

Hmm er is wel een slimmigheidje te bedenken daarvoor.

Selecteer je cellen en ga naar het menu Opmaak en kies voor Auto opmaak. Kies hier bijvoorbeeld voor Lijst 1. Wat er nu gebeurd is dat je rijen om en om gekleurd worden. Zo kan je makkelijker zien in welke rij je precies aan het werken bent.

Geplaatst door snabbi
Hmm er is wel een slimmigheidje te bedenken daarvoor.

Selecteer je cellen en ga naar het menu Opmaak en kies voor Auto opmaak. Kies hier bijvoorbeeld voor Lijst 1. Wat er nu gebeurd is dat je rijen om en om gekleurd worden. Zo kan je makkelijker zien in welke rij je precies aan het werken bent.

daar had ik ook aangedacht maar zit je dan niet met het probleem dat deze kleuren mee worden afgedrukt wat niet echjt de bedoeling is.

Plaats de volgende code in je workbook (xls).
Alt-F11 om de VB omgeving te starten. Dan het VBAProject openen dat bij je workbook hoort (Book1 waarschijnlijk). Dan de node Microsoft Excel Objects openen. Dubbel klik op ThisWorkbook. Plaats de volgende code:

Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
Static PrevCell As Range

If PrevCell Is Nothing Then Set PrevCell = Sh.Cells(1, 1)

With PrevCell.Interior
.ColorIndex = xlNone
End With

With Target.Interior
.ColorIndex = 44
.Pattern = xlSolid
End With

Set PrevCell = Target
End Sub

Uitleg:
In PrevCell bewaar ik de vorige selectie. Variabele is static omdat het moet blijven bestaan tot een volgende aanroep. Bij de eerste keer is deze variabele leeg en zet ik het naar A1 -> Cells(1,1).
Ik zet de kleur uit in de vorige cel. Dan zet ik de kleur van de nieuwe cell (target) naar amber, kleur 44.

Hmm dat is wat lastiger ja, ik zie ook geen opties om geen achtergrond uit te printen. Eigenlijk vind ik dat heel gek, maar goed.

Ik heb een voorzet gegeven met een macro. Ik vind de methode niet erg mooi maar ja je moet wat.

Open via ALT F11 je visual basic editor. Kies in je projectverkenner (zie je geen projectverkenner open deze dan via het menu beeld) voor het werkblad waarin je deze functie wil. Plak de onderstaande code daar.

Wat doet het precies. Zodra je een cel selecteert gaat hij naar de hele rij die je hiervoor selecteerde en je haalt de kleur weg. Daarna selecteert hij de hele regel die je selecteerde en maakt daar de achtergrondkleur geel. Ik heb een cel gekozen die zorgt dat geen enkele cel meer gekleur was, namelijk A1.
De cellen A1 en A2 worden door de macro gebruikt. Hierin wordt opgeslagen waar je eerst was en waar je nu heen gaat. De cellen kan je zelf willekeurig veranderen maar het moet wel ergens staan. Om te voorkomen dat dit geprint wordt kan je de tekst wel de kleur wit meegeven.

Dit is de code en ik hoop dat niemand er naar kijkt want het is geen meesterwerk :D
PHP:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Application.ScreenUpdating = False
On Error GoTo volgende
Dim i As Integer
If Target.Address = "$A$1" Then
  Range(Range("A2").Value & ":" & Range("A2").Value).Select
  Selection.Interior.ColorIndex = xlNone
  Range("A1").Select
  GoTo einde
End If
i = Replace(Replace(Target.Address, "$", ""), ":", "")
GoTo einde
volgende:
Range("A1").Value = Target.Row

Range(Range("A2").Value & ":" & Range("A2").Value).Select
Selection.Interior.ColorIndex = xlNone

Range(Range("A1").Value & ":" & Range("A1").Value).Select
With Selection.Interior
 .ColorIndex = 6
 .Pattern = xlSolid
End With

Range("A2").Value = Range("A1").Value
einde:
End Sub

Imod,

hele mooie oplossing. :thumb:
Ik was bang dat je je eigen celopmaak kwijt zou raken maar dat is niet zo.
Je wordt wel wat beperkt in je voorwaardelijke opmaak die je verder nog in kunt stellen, maar in veel gevallen hoeft dat geen probleem te zijn.

Geplaatst door Imod
Dit kan eenvoudiger en mooier

Zie bijlage

Imod

Thx en ja het ziet er gelikt uit :thumb:
met dit zijn er bijna geen fouten te maken . Nu nog juist het in passen bij het mijne en klaar :)

Geplaatst door snabbi
Hmm dat is wat lastiger ja, ik zie ook geen opties om geen achtergrond uit te printen. Eigenlijk vind ik dat heel gek, maar goed.

Thx ga ik ook eens proberen

Bij pagina-instelling kun je aangeven dat je Zwart Wit wil printen. Je vindt die optie onder de tab Blad.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan