• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kleuren kiezen uit dropdown menu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

baswerf

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2007
Weet iemand hoe ik in een dropdown menu een kleur kan kiezen. Ik heb 8 kleuren en wil in het dropdown menu er daar eentje van kiezen, dat het hokje die kleur wordt en dat ik dan zelf er nog een getal in kan voeren. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten bas

Gooi je volgorde eens om: kies een getal uit een dropdown en laat Excel er dan de kleur bij invullen.

Via data>valideren>lijst vul je de getallen in waar je uit kunt kiezen gesplitst door ; dus 1;2;3; enz. Vervolgens ga je naar voorwaardelijke opmaak om de kleuren in te stellen. Eén nadeel; max 3 criteria via voorwaardelijke opmaak.

Kun je daar iets mee?

Nee, daar kan ik helaas weinig mee. De andere getallen komen al uit een ander menu en kan ik niet doorzetten. Bedankt voor het meedenken in ieder geval en als je een andere manier weet hoor ik het graag.

groeten,
bas

Samen gaat dit niet lukken neen. Je kan een dropdown met getallen maken die kleuren representeren, maar daar kan dan niet meer een ander getal bij. Je overschrijft het eerste getal dan nl.

Wigi

Oke bedankt, dan hoef ik daar niet meer verder naar te zoeken en ga ik kijken voor een andere oplossing. Ps kan je wel in een hokje waar geen getal hoeft te staan een dropdown maken waar je uit 8 kleuren kan kiezen?

Groeten bas

Oke bedankt, dan hoef ik daar niet meer verder naar te zoeken en ga ik kijken voor een andere oplossing. Ps kan je wel in een hokje waar geen getal hoeft te staan een dropdown maken waar je uit 8 kleuren kan kiezen?

Groeten bas

Ja.

Typ je kleurnamen onder elkaar ergens in je werkblad.

Geef die lijst een naam, bv. kleuren.

Ga dan naar je bewuste cel. Doe Opmaak > Valideren > Lijst

en typ in het vakje

=kleuren

Vervolgens heb je nog een Worksheet_Change event in VBA nodig. Die code kleurt dan de cel afhankelijk van wat erin staat.

Heb je minder dan 4 kleuren dan volstaat Voorwaardelijke opmaak.

Wigi

Hallo
Bas
Mogelijk denk ik te simlpel, maar excel heeft deze functie, in de vorm van het vulemmertje van de werkbalk, toch al aan boord?
Je kunt eventueel bij extra->opties->kleuren zelf instellen welke kleuren je waar wilt zetten (mbv aanpassen) Als je de onderste rij met jou voorkeuren vult heb je volgens mij aardig wat je zoekt. én getal én kleur. Als je wil dat er echt geen ander kleur wordt gebruikt kan je eventueel nog 5 dezelfde rijen aanmaken, maar ik geeft toe dat dat geen mooie oplossing is.
Groeten Leo

Ik ben blij dat er meegedacht wordt maar alles moet snel ingesteld kunnen worden en ik denk dat dit toch een wat te lastige handeling is.

Groeten bas

Dat lijkt er aardig op. Ff kijken of het gaat lukken. In ieder geval bedankt. gr bas

hoe kan het dat ik dat bestand va Tilpi niet kan downloaden, ik krijg dan steeds een bericht dat ik niet me moet inloggen, terwijl ik gewoon ingelogd ben, ik werk op een mac, kan dat er iets mee te maken hebben? Ik hoop dat iemand kan helpen!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan