• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleuren tellen in cellen met voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

neira

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2009
Berichten
15
Geachte forumgangers,

Ik heb gisteren anderhalf uur zitten zoeken om dit te doen, maar het lukt me niet, dus ten allerlaatste ga ik mijn vraag hier posten met voorbeeld in bijlage.

De simpele VB-code werkt niet op cellen die gekleurd worden door een voorwaarde.

De andere topic op dit forum was met een work-around op basis van de voorwaarde, maar zo simpel is het hier niet, denk ik.

Je hebt in het bestand dus verschillende kolommen, pakweg 15, met in iedere kolom een andere ratio. In iedere kolom zijn diegene boven het gemiddelde groen gekleurd, en die onder het gemiddelde rood gekleurd.

Nu wil ik tellen welke dienst voor de meeste ratio's boven of onder het gemiddelde zit.

Kan dat ??Bekijk bijlage Kleuren_tellen_voorbeeld.xlsx
 
Wat denk je van deze?
Code:
=AANTAL.ALS($B5:$P5;">="&GEMIDDELDE(B$5:B$14))
 
Laatst bewerkt:
Wat denk je van deze?
Code:
=AANTAL.ALS($B5:$P5;">="&GEMIDDELDE(B$5:B$14))

Elke cel moet natuurlijk vergeleken worden met het gemiddelde in die kolom, en niet telkens met het gemiddelde van kolom B.

Cel M5 mag maar groen kleuren als het groter is dan het gemiddelde in kolom M. Jouw formule kijkt telkens naar het gemiddelde van kolom B.

Maar het is een begin, bedankt om mee te willen denken aan een oplossing.
 
Ok ik denk dat ik snap wat je bedoelt, die formule in kolom zetten, en doortrekken voor elke ratio, dan som nemen, en de hulpkolommen verbergen, zo werkt het inderdaad, bedankt!
 
Niks hulpkolommen gewoon die matrixformules in kolom Q + R zetten en naar beneden trekken.
 

Bijlagen

  • Kleuren_tellen_voorbeeld.xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 135
Maar het resultaat klopt niet. Formule geeft 3 groen voor dienst 5, terwijl het duidelijk vier moet zijn. Er zijn verschillende diensten mis.
 
Ja je hebt gelijk, ik snap niet dat ik dat niet gezien heb, sorry!!

Heb het via VBA opgelost als je het niet erg vindt.
 

Bijlagen

  • Kleuren_tellen_voorbeeld.xlsm
    17,8 KB · Weergaven: 124
Nog eentje zonder VBA.
 

Bijlagen

  • Kleuren_tellen_voorbeeld (1).xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 212
Dankjewel allebei, hier kan ik mee verder! Super hoor ;):thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan