• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kleuren

Status
Niet open voor verdere reacties.

exotic

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2007
Beste iedereen,

Ik ben opzoek naar een script waarmee ik bijvoorbeeld mijn dropdown menu kleuren kan geven.

Kies ik bijvoorbeeld Maandag word Maandag rood, Kies ik dinsdag word dinsdag groen.

Kan iemand mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Wesley

Helaas heb je maar 4 keuzes,
Gewoon blanco, en drie keuzes met kleur bij Menu>Opmaak>Voorwaardelijke opmaak.
Celwaarde=gelijk aan Maandag en kies een opmaak>patronen.
Of je moet excel 2007 hebben.

Ik krijg het niet voor elkaar, ik heb momenteel hetvolgende:

Als ik iets uit het dropdown menutje wil hebben, moet het dropmenutje die kleur weergeven op de achtergrond.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hierbij het bestandje retour Wesley,

Heb kolom B eerst helemaal gewist, daarna in kolom B het bereik geselecteerd.
Dan naar opmaak>voorwaardelijke opmaak, en de voorwaarden instellen.
Zoals ik al vermelde heb je dus maar 4 keuzes.
Selecteer weer het bereik als deze niet meer is geselecteerd, en ga nu naar Menu>Data>Valideren>Instellingen>toestaan>Lijst.
Bij bron: klik op het rood/zwart vierkantje en selecteer bereik P3 t/m P8.
Nu staat er dit, =$P$3:$P$8.
Klik op OK.
Ga nu op de cel staan en kies je validatiekeuze.

Succes.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit is precies wat ik bedoel, maar kan dit ook via een macro?
Want uit eindelijk wil ik meerdere weken onder elkaar zetten en die dan verbergen en weergeven door middel van een + en een -.

Groeten, Wesley

Hallo exotic,

Met VBA kun je met meerdere kleuren werken. Ik heb het laatste bestandje van HSV bewerkt. Zie bestand.

Groet

Dirk

Bijlagen

Is het ook mogelijk dat de Keuzelijst automatisch op leeg staat?
Met eventueel een mogelijkheid tot een + en een - om bepaalde weken te verbergen?

Laatst bewerkt:
Hallo exotic,

De oplossing in het bijgaande bestand is een betere dan in mijn vorige antwoord. Sorry

Groet

Dirk

Bijlagen

Beste Dirk,

Zou jij voor mij alleen nog kunnen maken dat het dropdown menutje op blanco staat
geen tekst en een witte achtergrond?

Graag ook met een verbergen en weergeven functie voor de regels: 3 tm 16.

Alvast bedankt!

Hallo exotic,

Bijgaand een idee. In cel B1 kun je nu een + of een - kiezen. Deze cel kleurt en verbergt de rijen 3 t/m 16 met een "+" en met een "-" worden de rijen weer getoond.

Groet

Dirk

p.s. de coderegel:
.Rows(ActiveCell.Row).Offset(2).Resize(13).EntireRow.Hidden = True

kan natuurlijk ook eenvoudiger in:
.Range("A3:A15").EntireRow.Hidden = True

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste,

Hoe kan ik dan voor elk rooster een + krijgen?
Voor de datums zeg maar? om per datum het rooster in te klappen en uit te klappen?
Wel moeten de datums zichtbaar blijven.

Groeten, Wesley

Bijlagen

Ja oke, maar niet het geen wat ik wil :)
bij mij gaat het om het verbergen van bepaalde gebieden door + en -.

Hallo Wesley,

Je kunt in cel A2, A17 enz b.v. een validatie maken met alleen een + en een - keuze. De code zorgt er dan voor dat er rijen verborgen worden. Er zit echter nog een probleem in de code. Telkens als er een wijziging plaats vindt dan wordt de code doorlopen en worden steeds weer rijen verborgen. Dat gaat dus niet goed . Er moet nog een afvraging in komen die er voor zorgt dat als de rijen al verborgen zijn en die beheoren tot een groep van de +/- ,dat er dan niet weer rijen verborgen worden. Dit zijn dan ook de verkeerde rijen. Dus de code is nog niet juist. Er moet een soor "IF then" constructie in komen die onderzoekt of de rijen al niet verborgen zijn. Ik zal eens kijken of wellicht komen er ideeen

Groet

Dirk

Hmm, jammer dat het niet betrouwbaar is.
ook niet iets met macro's? wat makkelijk te gebruiken is?

Hallo Wesley,

Bijgaand een voorbeeld met macro's. Met de knoppen "Week verbergen" en "Week zichtbaar", kun je nu de betreffende week verbergen en weer zichtbaar maken.
Met de VBA code lukt het nog niet helemaal. Blijf in een loopje. Ga nog iets proberen.
Zie bestand

Groet

Dirk

Bijlagen

Beste,

Hoe kan ik dan voor elk rooster een + krijgen?
Voor de datums zeg maar? om per datum het rooster in te klappen en uit te klappen?
Wel moeten de datums zichtbaar blijven.

Groeten, Wesley

Volgens mij doel jij op groeperen.
Selecteer rij 1 t/m 14 >> Data >> overzicht >> groeperen.

Hallo Paul,

Ik denk dat je gelijk gaat krijgen.(had ik natuurlijk ook aan moeten denken). Ik stop er even mee, ik ben op het verkeerde been gezet doordat Wesley de + en de - in een validatielijst had staan. Deze standaard oplossing is beter dan een macro of VBA.

Groet

Dirk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan