Kleurenlaserprinter

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Hoi. Ik denk er wel eens aan een kleurenlaserprinter te kopen. Dit omdat het mooie
scherpe prints geeft en het lijkt me beter bij mijn wensen passen. Daarbij worden
ze steeds goedkoper, voor 100-150 euro heb je al een mooie.

Maar... Hoe werkt zo'n ding eigenlijk? Je hebt natuurlijk geen inktpatronen, maar hoe
gaat het met toners? Moet je die vaak vervangen? Is dat duur? Haal je de inktpatroon-
kosten er in de tijd wel uit?

ik kan je de samsung clp-300 aan raden.
ik heb em zelf ook staan zo als een paar andere hier op het forum.
niet duur en kan ook alternatieve toners in gebruiken die toch al 10 euro per toner scheeld.

Maar... Hoe werkt zo'n ding eigenlijk? .......

... als het om het gebruik gaat, hetzelfde als een inktjet .... je geeft gewoon een printopdracht :p

Je hebt natuurlijk geen inktpatronen, maar hoe
gaat het met toners? Moet je die vaak vervangen? Is dat duur? Haal je de inktpatroon-
kosten er in de tijd wel uit?

.... er zijn meestal vier tonercartridges: zwart en R.G.B. Die zijn in het gebruik voordeliger dan inkt (ze zeggen wel: printerinkt is duurder dan goud).
Je moet ze minder vaak vervangen, kunt er meer afdrukken mee maken dus de kosten per afdruk zijn uiteindelijk stukken lager dan met inkt.

Voor hoever ik weet werkt een laserprinter door op een rol met lichtgevoelige laag (de drum) een patroon, daardoor wordt de drum positief geladen. Dat trekt op zijn beurt weer de negatief geladen bolletjes toner aan. Dan wordt de toner verhit en op het papier gerold.

Dat is puur de technische kant, dat heb ik ergens eens gelezen. Ervaring ermee heb ik niet.

Goedkope kleuren laser printers? Die heb ik nog niet gezien eigenlijk, wel zwart-wit :).

De uitleg van stranger klopt. In het geval van een kleurenprinter is er sprake van meerder rollen.

Hoeveel je ermee kunt printen hangt af per type/model maar je haalt toch wel vaak 2000+ pagina's (soms tot 6000+). Voor de prijs van toner mag dat ook wel overigens (gemiddeld 50€).
Edit: Hoewel de verhoudingen voor thuisprinters iets anders liggen natuurlijk.
Toner = poeder, is dus geen inkt.

Laatst bewerkt:
Ligt er ook een beetje aan hoeveel je print natuurlijk. Laser is absoluut gezien duurder maar kan relatief goedkoper uitvallen.

Bedankt voor de reactie allemaal. Sinds gisteravond zit ik nu voor het eerst achter de PC. Tja, 150 euro vind ik niet al te veel centen...
Enkele jaren terug betaalde je toch zo het dubbele? Of heb ik me verkeken?

Klopt.

Afhandelijk van het aantal kleurenprints dat je maakt heb je de wat hogere prijs t.o.v. een inktjet er al snel uit.
Zelf ben ik gestop met kleureninktjetprinten.
Heb berekend dat laten afdrukken voordeliger is dan zelf printen van foto's .... bijvoorbeeld

Zelf ben ik gestop met kleureninktjetprinten.
Heb berekend dat laten afdrukken voordeliger is dan zelf printen van foto's .... bijvoorbeeld

Dat was toch al zo?
Ik heb dat gepromoot van die foto printers altijd al curieus gevonden. Je geeft een fortuin uit aan fotopapier en de inkt vliegt er in no-tim doorheen. Zeker als je die fotoinkt gebruikt, wat de meeste mensen willen vanwege de kwaliteit.
Ik heb twee printers in huis die beiden gekwalificeerd zouden zijn als "fotoprinter" maar ik maak er -zelden- gebruik van. Tenzij het om een paar foto's gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan