• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Klimatogram

Status
Niet open voor verdere reacties.

scoobidoo

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2023
Berichten
7
Ik wil een sjabloon maken voor een klimatogram. Bij het opstellen van een gecombineerde grafiek met neerslag en temperatuur wil ik dan ook graag de schaal van de neerslag dubbel zo groot als de schaal van de temperatuur. Is dit mogelijk?

Tweede 'probleem' is dat het bestand bewerkbaar moet zijn qua gegevensinvoer in google spreadsheets ipv Excel. Hoe kan ik dit best aanpakken?
 

Bijlagen

  • SjabloonKlimatogram1.xlsx
    23,9 KB · Weergaven: 9
Ik snap niet wat je bedoelt. Zo te zien héb je al een grafiek met twee assen, waarvan de ene van 0-35 loopt (temperatuur neem ik aan) en de tweede van 0-160 (dat moet dan neerslag zijn). Dus als je dat kan, wat is dan het probleem?
 
Als je rechts klikt op de getallen van een as en vervolgens op as opmaken, kan je rechts het maximum aanpassen zodat je de schaal vergroot.
Als je binnen google spreadsheets het bestand opent, is hij daarna bewerkbaar.
 
Dankjewel alvast voor het meedenken... fijn dat er zo snel gereageerd wordt !
Ik heb even een afbeelding toegevoegd van wat ik bedoel. Kijk naar de schaalverdeling links en rechts
Dr schaalverdeling van de neerslag moet dubbel zo groot zijn als de schaalverdeling van de temperatuur.
 

Bijlagen

  • origineel klimatogram.png
    origineel klimatogram.png
    67,2 KB · Weergaven: 13
Bedoel je hem zo dan?
 

Bijlagen

  • SjabloonKlimatogram1.xlsx
    24,3 KB · Weergaven: 8
Bedoel je hem zo dan?
Dit is inderdaad wat ik nodig had. Dankjewel.
Als ik de gegevens aanpas (vb neerslaggegevens van 200mm enkele maanden) zie ik wel dat de schaalverdeling niet mee aanpast (10 komt dan bv overeen met 40 ipv met 20) dus het is wat complicated

Het andere probleem is ook nog dat hij er anders uitziet in google spreadsheets...
Het leek een gemakkelijke opdracht maar dat is het duidelijk niet en ik ben niet voldoende gevorderd in Excel-skills :-(
 
Nee op het moment dat je zoiets wilt zul je inderdaad geavanceerdere technieken moeten toepassen. Als je het linkje hebt van je google spreadsheet kan ik wel kijken om hem meer op je orgineel te laten lijken?
 
Nee op het moment dat je zoiets wilt zul je inderdaad geavanceerdere technieken moeten toepassen. Als je het linkje hebt van je google spreadsheet kan ik wel kijken om hem meer op je orgineel te laten lijken?

ik weet niet helemaal wat je bedoelt... je mag eventueel aanpassen in het document van daarjuist... dat zou heel erg lief zijn :)
 
Ik krijg het helaas ook niet voor elkaar om dit weer te geven in google sheets. Ik weet niet of het kan :(
 
Upload deze is naar Sheets
 

Bijlagen

  • SjabloonKlimatogram1 (1)Sheets.xlsx
    106,1 KB · Weergaven: 5
Ja, doe dat "eens".
 
formules en tabellen uitwisselen tussen Excel en google sheets gaat vrij goed, zie je ook als je dat vertaald.

Wat mis gaat is het converteren van de grafieken.
Ik vrees dat je er niet aan ontkomt om in google sheets ook een sjabloontje te maken voor de grafiek. als je het modelletje in beide bestandstypen

ik heb in jouw excel versie formules toegevoegd op tabblad Klimatogram en ik heb ook de grafiek titel en de as titels buiten de grafiek gebracht.
Die elementen maken de kans groter dat de grafiek op andere beeldschermformaten de uitlijning met de gegevens tabel onder de grafiek vervormt. Door die teksten in omliggende cellen om de grafiek te leggen
er hoeft niets handmatig ingevuld te worden. alles wordt opgehaald uit gegevensinvoer met formules. Die formules vertalen goed naar googlesheets

Verder heb ik hem door de opmaak wasstraat getrokken. Doe mij een plezier, gebruik nooit meer patroonvulling in een grafiek. het maakt de boel alleen maar onleesbaarder voor dat gekras met lijntjes.

Als je dit bestand opent in Google sheets dan zul je zien dat de grafiek wel met juiste waarden overkomt maar dat de lettertypen afwijken en ook dat de as opmaak in de soep is gelopen Dat zul je dus moeten herstellen. google sheets bouwt grafieken heel anders op.
zo spreken zij ook over Right vertical axis ipv secondairy axis. ook de indeling van je rasterlijnen gaat anders
via deze link kun je de nodige info vinden over invullen.

Mijn advies is om 2 (lege) sjablonen te maken 1 in excel en 1 in google sheets en je tabblad gegevens invoer identiek te houden.
Zo kun je afhankelijk van de voorkeur van de afnemer. dan de beschikbare gegevens uit tabblad gegevensinvoer kopieren en plakken tussen het Excel en google sheets sjabloon en wordt het Klimatogram tabblad automatisch gevuld.
mijn oplossing zal nog niet perfect zijn maar ik ben ervan overtuigd dat je hklimatogram met de juiste formules 100% automatisch kan laten vullen vanuit gegevensinvoer tabblad.
 

Bijlagen

  • SjabloonKlimatogram1 alternatief2.xlsx
    20 KB · Weergaven: 4
formules en tabellen uitwisselen tussen Excel en google sheets gaat vrij goed, zie je ook als je dat vertaald.

Wat mis gaat is het converteren van de grafieken.
Ik vrees dat je er niet aan ontkomt om in google sheets ook een sjabloontje te maken voor de grafiek. als je het modelletje in beide bestandstypen

ik heb in jouw excel versie formules toegevoegd op tabblad Klimatogram en ik heb ook de grafiek titel en de as titels buiten de grafiek gebracht.
Die elementen maken de kans groter dat de grafiek op andere beeldschermformaten de uitlijning met de gegevens tabel onder de grafiek vervormt. Door die teksten in omliggende cellen om de grafiek te leggen
er hoeft niets handmatig ingevuld te worden. alles wordt opgehaald uit gegevensinvoer met formules. Die formules vertalen goed naar googlesheets

Verder heb ik hem door de opmaak wasstraat getrokken. Doe mij een plezier, gebruik nooit meer patroonvulling in een grafiek. het maakt de boel alleen maar onleesbaarder voor dat gekras met lijntjes.

Als je dit bestand opent in Google sheets dan zul je zien dat de grafiek wel met juiste waarden overkomt maar dat de lettertypen afwijken en ook dat de as opmaak in de soep is gelopen Dat zul je dus moeten herstellen. google sheets bouwt grafieken heel anders op.
zo spreken zij ook over Right vertical axis ipv secondairy axis. ook de indeling van je rasterlijnen gaat anders
via deze link kun je de nodige info vinden over invullen.

Mijn advies is om 2 (lege) sjablonen te maken 1 in excel en 1 in google sheets en je tabblad gegevens invoer identiek te houden.
Zo kun je afhankelijk van de voorkeur van de afnemer. dan de beschikbare gegevens uit tabblad gegevensinvoer kopieren en plakken tussen het Excel en google sheets sjabloon en wordt het Klimatogram tabblad automatisch gevuld.
mijn oplossing zal nog niet perfect zijn maar ik ben ervan overtuigd dat je hklimatogram met de juiste formules 100% automatisch kan laten vullen vanuit gegevensinvoer tabblad.
Wauw... bedankt voor de duidelijk uitleg en de aanpassingen aan het sjabloon.
Hier kan ik wat mee... héél erg bedankt !

Enne ik onthou jouw tip over patroonvulling :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan