• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

klok in excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.

helmus

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2001
hoi,

Is het mogelijk om een werkende klok in een cel van excel te plaatsen ?

bedoel je echt een klok, of de datum van vandaag?

Hoi Helmus, :D

In de tip van Benny, kom ik er verschillende tegen.

Bijvoorbeeld: deze

Succes! :thumb:

klok in excel

Ik ben nog niet zoveel verder gekomen, dus ik heb nog geen klok in een excel cel.
al de verhalen (vooral de engelstalige) gaan mmij boven mijn pet.
het liefst zou ik een voorbeeld klok hebben / krijgen die ik zo kan kopieren/plakken in een excel cel.
let wel de klok moet wel lopen/werken.

Je kan in in de invoer balk =NOW() invoeren dan wordt de tijd van je taakbalk gepakt en weergegeven in een cel.

Het wordt echter niet continue geupdate zoals in de worksheet van wildboy, enkel als er een verandering wordt aangebracht. (bv als je iets in een andere cel veranderd)

Groeten Tommy

Je kan in in de invoer balk =NOW() invoeren dan wordt de tijd van je taakbalk gepakt en weergegeven in een cel.

Het wordt echter niet continue geupdate zoals in de worksheet van wildboy, enkel als er een verandering wordt aangebracht. (bv als je iets in een andere cel veranderd)

Groeten Tommy

p.s. wil je dat de klok continu ge-update wordt dan zul je dat met visual basic moeten gaan programmeren, maar dat gaat zelfs mij (kan je nagaan) mijn spreekwoordelijke petje te boven!

klok.

Wel mooi hierboven die klok als zip bestand.
Maar na dat ik hem heb unzipt lukt het mij niet om hem te kopieren naar mijn excel dokument.
Nog eens, graag hulp.

Hoi Helmus,

Je bent geen ervaren gebruiker van Excel had ik gelezen dus ga je voor jou 'enge' dingen doen!

Open beide spreadsheets, zowel die van de klok als het document waar je de klok wil hebben.

Klik in 1 van de spreadsheets met de rechtermuisknop op het tabblad en kies voor programmacode weergeven.

Je komt nu in VBA. Links zie je een soort van verkenner-achtige structuur, rechts waarschijnlijk een leeg vel. In de linker kolom staat de structuur van beide spreadheets, een aantal bladen met nummers en bij ieder spreadsheet "This workbook".
Als er geen linker kolom is of een andere kolom, kies Beeld -> Projectverkenner uit de menubalk.

Bij de structuur van "Klok loopt door in A1.xls" (Klok in het vervolg) is bovendien Modules en Module1 toegevoegd.

Klik op This Workbook van Klok en kopieer de programma code die hier staat. Ga naar je eigen This Workbook, dubbelklik zodat de lege programmacode van This Workbook te zien is en plak de programmacode.

Voor de 2e stap moet je eerst een module aanmaken in je eigen spreadsheet. Kies uit de menubalk voor Invoegen -> module. Er verschijnt nu onder Thisworkbook ook een module1 in jou spreadsheet.

Het vervolg kun je wel raden natuurlijk. Ga naar de module1 van klok en kopieer de programmacode. Ga naar de lege programmacode van jouw module1 en plak de programmacode.

Sluit VBA af met het kruisje rechtsboven in het scherm.

Als alles goed gegaan is staat nu ook in jouw spreadsheet een lopende klok. Viel best mee toch?

Jeroen

Hoi Helmus, :D

Omdat je zelf aangeeft nog niet veel ervaring te hebben met deze materie, nog een additionele tip op de fantastische uitleg van Jeroen!

Doe voordat je de Visual Basics Editor sluit het volgende:
Kies Menu/Foutopsporing/(bovenste)Compileren

Nu krijg je gelijk te zien, of er een fout staat in de code. Met knippen en plakken kunnen er wel eens onverwacht dubbele Subs en End Subs tussen staan. (just in case)

Succes! :thumb:

klok in excel

HIEP, HIEP, ****A.

Het is mij gelukt om de klok te kopieren naar mijn eigen
spreadsheet .
Maar nu zit ik weer met het volgende probleem; als ik mijn spreadsheet open (met klok dus), krijg ik een melding op mijn scherm waarin ik de keusen kan maken tussen,
Macro's uitsckakelen
en
Macro's inschakelen

Als ik voor het laatste kies, krijg ik dus mijn spreadsheet met klok te zien.
Als ik mijn spreadsheet afsluit, krijg ik weer melding waarin ik de keusen kan maken tussen;
Macro's uitsckakelen
en
Macro's inschakelen

Is het niet mogelijk omdat hele verhaal van Macro's in en uitschakelen te omzeilen, zodat ik mijn spraedsheet met klok gewoon kan openen en sluiten.

Eens in de menu-opties van Excel kijken kan nooit kwaad. Ga naar Extra-Macro-Beveiliging en zet het beveiligingsniveau op "laag".

fra

Datum in Excel.

Hoi,

Nu het mij gelukt is om een klok in mijn Excel spreadsheet te zetten, zou ik ook graag de datum in het spreadsheet zetten.
Let wel zodat de datum iederen dag verspringd.
GRAAG HULP.

Re: Datum in Excel.

Geplaatst door helmus
Nu het mij gelukt is om een klok in mijn Excel spreadsheet te zetten, zou ik ook graag de datum in het spreadsheet zetten.
Let wel zodat de datum iederen dag verspringd.
GRAAG HULP.
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Hoi,

Wat jij wilt, lijkt mij niet zo moeilijk.

Maar uhm, kun je niet een nieuw topic starten voor deze vraag?

Geplaatst door joost verdaasdo
.... kun je niet een nieuw topic starten voor deze vraag?
Het lijkt me juist verstandig om in dit topic verder te gaan.
Als de vragensteller al een pasklaar antwoord heeft gekregen op de vraag over een klok, dan moet het (als je een klein beetje nadenkt) toch niet zo moeilijk zijn om (elke dag verspringende) datum in een werkblad te plaatsen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan