Kloksnelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mattiasvdm

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2007
Ik heb dit probleem al een paar keer eerder gezien op het forum maar een echte oplossing niet gevonden.

Ik heb een HP Pavilion zv6000 met windows XP home. Een AMD Athlon(tm) 64 Processor 3200+. 1,25 GB intern geheugen.

De kloksnelheid zou rond de 2000 MHz moeten liggen maar ligt te allen tijde op 996 MHz en als ie alleen op de accu draait op 498 MHz.

Het is logisch dat het minder word op de accu maar 996 MHz is nog veel te weinig. Als ik een paar grote programma's aanslinger (3dmax i.c.m adobe premiere enz) dan blijft ie steken op 996 MHz. Het is dus niet zo dat ie op een lagere stand staat als er weinig gebeurd.

Hoe kan ik dit oplossen?

alvast bedankt :)

lijkt me een jumper/bios instelling

hier ook een voorbeeld
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=295974

heb je nog een manuel?

Op het forum staat een heel verhaal:
Het lijkt erop dat je BIOS op de één of andere manier zijn instellingen kwijt is geraakt. Dat is op zich niet zo'n ramp, maar het betekent onder meer dat je dus de FSB opnieuw in moet stellen. Allereerst moet je dan dus weten hoe je daar komt, meestal is het indrukken van <delete> tijdens het opstarten van je PC voldoende, maar het kan ook een andere toets zijn. In dat geval moet je tijdens het opstarten even kijken of er iets voorbij komt in de trant van "Press <X> to enter setup" dat dan ergens op het scherm staat.
Eenmaal in je BIOS moet je op zoek naar de FSB instellingen, maar helaas zitten die overal weer ergens anders. Beetje neuzen dus. Zolang je nergens veranderingen aanbrengt kun je daar niets fout doen, zoek gewoon naar de FSB instelling (Front Side Bus) en zet die op 166 MHz. Even de wijziging opslaan en opnieuw opstarten, en dan zou het weer in orde moeten zijn. Ga alleen niet hoger als 166, wat op sommige borden mogelijk is, want dan ben je aan het overclocken en dat kun je beter pas doen als je weet waar je mee bezig bent.

Goed, de FSB instellingen zijn nergens te vinden. Nu heb ik gehoord dat het bij bepaalde merken beveiligd is. o.a HP en Dell

p.s in veilige modus geeft ie gewoon 1,99 GHz aan

Edit:
heeeee, wat vreemd.

ik heb m nu weer opnieuw opgestart nadat ik m in veilige modus had en nu geeft ie weer 1,99 GHz aan. terwijl ik geen zware programma's aan heb. :confused:

nou ja,

iig bedankt :thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
oke,

ik start m vandaag weer op en hij staat weer op 996 GHz. Weer op geen mogelijkheid op 1,99 GHz te krijgen behalve als ik m weer op veilige modus zet en daarna weer terug. Hij heeft dus een systeem die de CPU terug schroeft bij weinig geheugengebruik maar vervolgens krikt ie m niet meer omhoog.

enig idee?

Je moet in de bios is zoeken naar "Cool & Quiet", schakel deze dan uit.

Dan heb je deze functie niet, een desktop amd athlon 64 heeft deze functie wel, ik wist niet zeker of een laptop dat ook had.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan