• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Knelpunten identificeren veranderende data

Hefan

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2024
Goedemiddag,

Ik loop tegen de volgende uitdaging aan.

Door een verhuizing verandert onze capaciteitsindeling: we gaan van meer kleinere cells naar minder, maar grotere cells. Ik wil op basis van historische productiegegevens beoordelen of de volumes die in het verleden geproduceerd zijn ook zouden passen in de nieuwe indeling, en waar daarbij knelpunten ontstaan

Tablad 19 cell:

In dit tabblad staat de huidige situatie

Hierbij spelen de volgende variabelen een rol:
  • Cell
  • Temperatuur
  • Type unit
  • Capaciteit per unit
Deze staan in kolommen A t/m D.

Belangrijke beperking:
  • als een cell op een bepaalde temperatuur staat, kan die die dag niet gebruikt worden voor een andere temperatuur
Op basis daarvan heb ik al berekend:
  • De effectieve capaciteit met hulpkolommen vanaf kolom NF
  • Een samenvatting van de effectieve capaciteit vanaf cel E82
  • De use / benutting vanaf cel E108
  • Daaronder ook de benuttingspercentage
Tabblad '9 cell':

Ik zoek de beste manier om in Excel te bepalen welke historische vraag per dag nog past in de nieuwe indeling

Ben begonnen maar ondanks AI raad te plegen kom ik er zelf niet meer uit welke richting ik nu in moet en hoop ik hier misschien iemand te treffen wat te doen

Iemand ideeën?

Met vriendelijke groeten,

Hefan

Bijlagen

Is er een reden waarom de capaciteit per unit verschilt afhankelijk van de temperatuur?

Moest ik dit moeten doorrekenen dan zou ik zeker wat meer informatie willen hebben over de achterliggende processen (en met name de timing daarvan). Dat zou namelijk nogal een verschil kunnen maken met hoe de beschikbare capaciteit benut kan worden.

Ik vrees dat het dan ook niet eenvoudig een 1 op 1 omzetting is.

Bedankt voor je werk. Ben hem nu aan het doorgronden. Helaas zit er een beveiliging op de macro maar er viel mij wel al iets op. Op 1-1-2025 pakt hij in de '9 cell' tab voor Unit 10 de 1 niet mee op 4°C. Enig idee waar hem dat in zit?
Bericht automatisch samengevoegd:

Is er een reden waarom de capaciteit per unit verschilt afhankelijk van de temperatuur?

Moest ik dit moeten doorrekenen dan zou ik zeker wat meer informatie willen hebben over de achterliggende processen (en met name de timing daarvan). Dat zou namelijk nogal een verschil kunnen maken met hoe de beschikbare capaciteit benut kan worden.

Ik vrees dat het dan ook niet eenvoudig een 1 op 1 omzetting is.
Dat zou niet moeten. Tenminste bijv. een unit 10 in cel 4 zou op elke tempratuur in die cel hetzelfde moeten zijn. Wel zijn er per verschillende units in die cel verschillen

De echte beperking zit in de beschikbaarheid per dag. Een proces of materiaal wordt verwerkt:
  • in een bepaalde unit
  • bij een bepaalde temperatuur
  • gedurende een bepaalde tijd
  • in een bepaalde cel
Dat zie ik in mijn bestand terug als het aantal gebruikte units per dag. Zodra een cel op een bepaalde dag voor één temperatuur in gebruik is, kan diezelfde cel die dag niet ook nog voor een andere temperatuur worden gebruikt. Daardoor valt de capaciteit voor andere temperaturen op dat moment feitelijk weg.

Dus ook als er bijvoorbeeld maar 1 unit in een cel gebruikt wordt terwijl er 17 units in passen, is die cel die dag toch al “geclaimd” voor die temperatuur. De resterende 16 units zijn dan niet meer beschikbaar voor producten die een andere temperatuur nodig hebben. Dáár zit dus het capaciteitsverlies

Die heb ik inzichtelijk gemaakt maar nu probeer ik te checken of die beschikbaarheid met dezelfde aantallen units, tempratuur in minder maar grotere cellen met meer capaciteit passen

Hoop dat het zo iets duidelijker is

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan