• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Knippen en plakken uitschakelen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

walrenshi

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2008
Ik werk met excel 2007 en heb een document met diverse werkbladen. Hier wil ik van 1 werkblad de funktie Knippen&Plakken uitschakelen. Ik kom na het doorspitten op dit fijne forum niet verder dan het uitschakelen van deze funktie voor het hele document. (https://www.ozgrid.com/VBA/disable-cut-copy.htm)

Daarnaast vond ik weliswaar tips om het voor 1 een bepaald werkblad uit te schakelen, maar helaas werkt dat niet.
Kan iemand mij de oplossing hiervoor geven?
Alvast mijn dank
gr
Walrenshi

Gebruik dan in de code van ozgrid niet het Workbook_ maar het Worksheet_ event.
Daarnaast heb je dan nog te maken met de standaard Ctrl-C, Ctrl-V en Ctrl-X toetsen.

Maar als je dat soort truken moet uithalen gaat er naar mijn mening op een ander vlak iets niet goed.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor uw reactie. Het betreft een document waar verschillende gebruikers mee werken en helaas zo nu en dan knippen/plakken wordt gebruikt i.p.v. copy/plakken, waardoor de formules zijn vernacheld.

Ik heb in de commandos de woorden "workbook" gewijzigd in "worksheet" maar dan kan je weer gewoon knippen/plakken. De naam van de desbetreffende sheet zal toch moeten worden aangeven?

Ik heb het bestandje bijgevoegd, als u kunt aangeven hoe het zou moeten daar zou ik heel blij mee zijn.

Bijlagen

Je zit in het Excel forum en hebt een Word document geplaatst.

Dat is wel Excel maar een .xlsx document.
Daar zit per definitie geen VBA code in.

Als gebruikers wel mogen kopiëren en niet knippen zie ik de zin van deze excercitie niet.
In beide gevallen is het resultaat onvoorspelbaar.

In dit document is de VBA gevuld en ik heb getracht uit te leggen het hoe en waarom ik het graag wil.

Bijlagen

Probeer eens of dit doet waat je wilt.
Anders moet je zelf wat spelen met de code in de formule:

Bijlagen

Bedankt voor de moeite, maar het is niet wat ik wil. In beide sheets blijft Cut & Paste disabled.
Ik heb diverse dingen geprobeerd, maar het gaat gewoon mijn petje te boven.
De macros verwijzen inderdaad naar de bewuste sheet, maar pakt alle sheets.
Het is wat het is, ik geef het op.

Bij mij werkt het goed,.
Geen idee zo waarom bij jou niet.

Geen idee ???
Ik open het document en ga naar de desbetreffende sheets.
Zal excel versie een rol spelen? ik werk met 2007

Da's wel een oude versie maar ik kan me niet voorstellen dat dat er iets mee te maken heeft.
Ik heb Office 365.

Ik heb mij er bij neergelegd dat het hem dus niet gaat worden. Door mijn geklungel in excel kan ik met mijn rechter muisknop in het werkblad zelf niet meer gebruiken, maar wel in de lint bovenin!? Ik heb teneinde raad MS2007 verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, zonder succes.
Enig idee hoe ik dit kan fixen?

Code:
Application.Commandbars("cell").enabled=true

Tjemig, bedankt voor de snelle reactie.
Waar moet ik die code plaatsen? Sorry, ik ben een leek op dat gebied.

Dan moet je je totaal niet wagen aan het uitschakelen van basisfunkties (knippen en plakken) van een programma, zoals je hier vraagt.

Daar ben ik mij dus inmiddels ook terdege bewust van geworden.
Maar waar plak ik die commando om het weer te herstellen?
(Ik snap ook niet waarom een nieuwe installatie van MS2007 geen oplossing was)

Plak dat commando in het Direct (Ctrl-G) venster van VBA en druk dan op Enter.

Hartelijk dank, het werkt weer als vanouds. Bedankt voor jullie geduld met mij :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan