• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

knippen, plakken verwijderen probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

lexcellern

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2015
Berichten
130
Ik heb een spreadsheet waarin ik bepaalde rijen wil knippen en plakken in een ander tablet.
Er zit een filter in de 1e rij (titels).
Ik filter eerst een bepaalde kolom op bepaalde kenmerken.
Hij laat daarna dus alleen de overige rijen zien.

Nu wil ik bepaalde rijen knippen en plakken in een ander werkblad.
Vervolgens zijn na het knippen en plakken de geknipte rijen in het werkblad leeg. Deze wil ik in 1 keer verwijderen, ze zijn nog geselecteerd, dus dat llijkt makkelijk, door meteen op verwijder rijen te klikken.
Maarr....hij verwijdert dan ook de gefilterde rijen en dat is niet de bedoeling.
Hoe voorkom je dat?

Dus voorbeeld:

Na de filtering hou je bijvoorbeeld de rijen 1, 4, 5, 8, 12, 15, 16 over.
Ik wil de rijen 5, 8 en 12 knippen en plakken en vervolgens die lege rijen verwijderen.
Hij verwijdert dan echter ook de gefilterde en niet zichtbare rijen 6, 7, 9, 10 en 11.

Hoe voorkom je dat? En uiteraard wil ik ze niet rij voor rij verwijderen maar in 1 keer.

Edit: overigens gaat het ook niet goed met het knippen en plakken, hij neemt ook de niet zichtbare regels mee, dus daar gaat het ook niet goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een selectie is, als je gaat knippen, altijd een aaneengesloten selectie. Als je een filtering hebt gemaakt, dan sleep je vermoedelijk over de gefilterde rijen, en daarbij neem je ook de verborgen rijen mee. Daar is niks aan te doen denk ik. Probeer maar eens in het ongefilterde blad twee niet-aaneengesloten rijen te selecteren (dat lukt) en te knippen (dat lukt niet).
 
Je kunt alleen met VBA niet-aaneengesloten gegevens kopiëren.
 
Kan je niet "sorteren" en dan knippen of kopieeren, bij mijn data is dat soms een makkelijke oplossing.
 
@snb

Dank voor de reactie en jammer dat dit niet eenvoudig kan.
Ik vind het een tekortkoming in excel en ik moet zeggen dat ik al vaker rijen ben kwijtgeraakt omdat ik er niet vanuit ging dat (de door de filter niet zichtbare) tussenregels ook verwijderd zouden worden.
Ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige ben die hiermee de mist ingaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@alphamax

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar niet altijd een gewenste.
Je moet dan eerst sorteren en vervolgens weer terugzetten (in mijn geval dan).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tja,
VBA-code laten schrijven en een macro starten of 2 keer op een filter klikken,
jouw afweging.

Nog een tip, in mijn data zet ik altijd in de eerste gefilterde/gesorteerde kolom het regelnummer, zo kan ik altijd de orginele volgorde terugkrijgen hoeveel ik ook sorteer.
 
zonder voorbeeldbestand is de kans groot dat er geen oplossing komt.
 
Na de filtering hou je bijvoorbeeld de rijen 1, 4, 5, 8, 12, 15, 16 over.
Ik wil de rijen 5, 8 en 12 knippen en plakken en vervolgens die lege rijen verwijderen.

Waarom eerst filteren als je toch geen tekening houd met de filtering? Hoe kunnen wij nu weten welke rij je wil knippen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan