knipperend lampje stekkerdoos

Status
Niet open voor verdere reacties.

meelman

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 okt 2002
Nou ja, de titel zegt het al:

Mijn pc, printer, scanner, boxen ed. zijn aangesloten op één stekkerdoos. Geaard. Nu viel het me net op dat het lampje van die stekkerdoos niet constant brandt maar af en toe in lichtsterkte afneemt.

Kan dat kwaad? Zijn dat pieken in de spanning van het stopcontact? Is het overbelasting? Of zit er gewoon een kapot lampje in?

kan geen kwaad doen ze bijna allemaal.
Is zeker eentje van bouwmarkt

Ik hebg hier thuis een UPS,want ik moet er niet aan denken dat me de handel naar de ***** gaat.Daar is het een beetje te duur voor.

bij mijn eigen pc heb ik zo'n trust-stekkerdoos met overspanningsbeveiliging liggen, maar die dingen zijn vrij duur. Deze doos lag nog in de kast dus die heb ik er maar aangeprikt.

Ik ben iig blij dat het geen kwaad kan.
Bedankt :thumb:

Je kunt er even een voltmeter aanhangen om te zien of het voltage schommelt.

Ik zal jullie gerust stellen. Het knipperen van het lampje heeft niets te maken met belasting van de stekerdoos.
Het lampje wat in de goedkope meervoudige bouwmarkt stekerdozen zit is een neonglimlampje en dat heeft de eigenschap om af en toe te flikkeren doordat de ontladingen in het lampje niet gekontroleerd zijn. Vroeger werden deze lampjes meestal gebruikt in toestellen welke rechtstreeks uit het net (220V) gevoed werden zoals bijvoorbeeld wasmachines. Ze zijn spotgoedkoop en voldoen met een levensduur van circa 100000 uur prima voor continue spanningssignalering.En je kunt ze met een voorschakelweerstand rechtstreeks op het wisselspanningsnet aansluiten.
Tegenwoordig zitten ook daar meestal LEDS in omdat er een gelijkspannings laagspanningsbron aanwezig is voor de elektronische besturing. Het voordeel van LEDS s dat ze niet knipperen. Het nadeel is dat je ze niet zomaar op netspanning kunt gebruiken (lees wisselspanning) Je moet eerst een gelijkspanning maken voor de LED.
Het zal dus duidelijk zijn dat in de toepassing van spanningssloffen op netspanning er geen LEDS maar neonglimlampjes worden gebruikt.Hoop dat dit een beetje verhelding geeft over het probleem van knipperende lampjes in spanningssloffen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan