Knipperend veld in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

tclaesse

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2004
Hallo,

Bij de opmaak van m'n database heb ik een veld 'Deadline' waarin ik kan zien wanneer m'n dossiers vervallen. Nu had ik graag vernomen of ik binnen m'n rapport een melding zou kunnen maken wanneer een bepaald dossier gaat vervallen? Ik had gedacht bijvoorbeeld 10 dagen voor het uiteindelijk verstrijken van de termijn een soort van knipperend veld in te stellen? Alleen weet ik niet goed hoe hieraan te beginnen. Weet iemand raad?

Een rapport gebruik je doorgaans om af te drukken. Volgens mij bestaan er geen printers die met knipperende inkt werken :)
Je kunt natuurlijk wel een Voorwaardelijke opmaak op je veld maken die het veld zichtbaar maakt als de vervaldatum binnen de termijn valt.

Ik wil dit enkel visueel zien op m'n pc natuurlijk vooraleer ik ooit zou afdrukken. Kan je misschien een voorbeeldje geven hoe ik het met de voorwaardelijke opmaak dit het beste aanpak? Ik neem aan dat ik ook met kleuren zou kunnen werken, dus eventueel 'rood' veld op 10 dagen voor het verstrijken van de termijn?

Als het alleen om het scherm gaat, zou ik daar een formulier voor gebruiken, al maakt het voor de Voorwaardelijke opmaak optie niet uit, die werkt in formulieren en rapporten hetzelfde. Je kunt een voorwaardelijke opmaak maken met een Expressie. Iets als:
Code:
[VervalDatum]<(Date()+10)

Ik heb de expressie ingesteld maar krijg steeds de melding '-1' indien het dossier bijna is vervallen en '0' als het nog ok is, dus niet vervallen
Hoe kan ik, na het instellen van de expressie die '-1' omzetten in het rood met de tekst 'Bijna vervallen'?
Toch alvast bedankt voor de aanzet tot de expressie!

Wat heb je precies ingesteld? En je stelt nu eigenlijk een andere vraag: blijkbaar hoeft het tekstveld niet meer te 'knipperen' als indicatie van verlopende tijd, maar wil je nu een andere tekst laten zien? Dat is op zich een simpele oplossing: maak een extra veld aan in je query van je rapport, waarin je een IIF formule maakt die de berekening maakt die ik hierboven heb neergezet. Dus iets als:
Code:
Vervalt:IIF([VervalDatum]<(Date()+10;"Vervallen";"")
Dit veld is leeg als de vervaldatum goed is, en laat de tekst 'Vervallen' zien als de datum binnen het bereik valt. Dit extra veld zet je dan in je rapport. Het laat niks zien (veld is leeg) of de tekst 'vervallen'.

Octafish, ik zou nog altijd willen dat het knippert maar dacht dat dit onmogelijk was omdat in je eerste bericht niets over werd vermeld.
Daarom stelde ik voor om eventueel een rode kleur als alternatief in te stellen.

Het kan ook niet knipperen :D

Octafish,

Zou het kunnen dat er ergens in de expressie hierboven een haakje vergeten is? Ik krijg steeds hierop deze foutmelding hoewel ik ook nochtans dacht dat het goed was?

Een haakje teveel:
Code:
Vervalt:IIF([VervalDatum]<Date()+10;"Vervallen";"")

Ok bedankt, hier ben ik al een eindje ver mee!
Zou ik in de toekomst ook rekening kunnen houden met een query die enkel specifiek kijkt naar die 10 dagen vooraleer een dossier vervalt?

Voorbeeld : Dossier x vervalt op 18 september 2012 en dan zou ik als boodschap dienen te krijgen : 'Vervalt binnen 8 dagen' of gewoon 'vervalt bijna'

Dossiers die reeds langere tijd vervallen zijn mogen gewoon de boodschap 'Reeds vervallen' krijgen en diegene die tenminste meer dan 10 dagen van de vervaldatum zijn blijven dus 'blanco'.

Dat kun je allemaal wel maken binnen die IIF constructie; je kunt ook IIF statements nesten. Dus zoiets:
Code:
VervalPeriode:IIF([VervalDatum]<Date();"Vervallen";IIF([VervalDatum]<Date()+10;"Vervalt binnen " & [VervalDatum]-Date() & " dag(en)";""))

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan