Nedis TVRC1140BK

Bram65

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2023
Hallo, dit is een universele afstandbediening voor 4 apparaten.
Deze heeft ook een learn functie wat erg makkelijk werkt.
Zo kun je in mijn voorbeeld mijn satellietontvanger onder de knop SAT instellen middels de software, deze satellietontvanger zit in de database en wordt dus in 1x volledig geinstalleerd. De volumeknoppen onder deze SAT-knop heb ik vervangen door de volumeknoppen van de TV, middels de Learnknop. Dat werkt goed maar wel elke keer drukken om 1 stap te verhogen of te verlagen.
Ik krijg het niet voor elkaar, bij het volume-up ingedrukt te houden, de TV het volume versneld aanpast. Zo ook bij volume-down.

De volumeknop op de afstandbediening van de TV heeft dus twee functies, 1x drukken = 1 stap, ingedrukt houden gaat die als een speer. En dat laatste krijg ik dus niet op de Nedis geprogrammeerd.

Ik heb onder die SAT-knop ook al de TV gezet en alle knoppen van de satellietontvanger geleerd maar ook die heeft toetsen met een dubbele functie, dus brengt me niet verder.

Iemand een tip?

gr Bram

Dit schrijft Claude.

Dat is een bekend probleem bij dit soort learning-remotes, en de kans is groot dat dit een structurele beperking is van de leerfunctie zelf, niet iets wat je fout doet.

Waarom dit gebeurt
De meeste IR-protocollen (NEC, RC5, RC6, SIRC, etc.) werken met twee soorten signalen:

• Een volledige code (het complete commando), verstuurd bij een enkele druk.
  • Een apart, kort repeat-signaal, dat het toestel blijft versturen zolang je de knop ingedrukt houdt.
De ontvanger (jouw TV) kijkt naar dát herhaal-signaal om te bepalen: "knop wordt vastgehouden, dus ga door met verhogen, en versnel na een tijdje." Dat is dus geen kwestie van "dezelfde code vaker sturen", maar een apart soort pulsje.

Een leerfunctie zoals die van de Nedis neemt meestal alleen de volledige code op die verstuurd wordt bij een enkele druk. Als je de knop op de originele afstandsbediening ingedrukt houdt tijdens het leren, registreert de Nedis vaak gewoon diezelfde volledige code herhaaldelijk met een vast interval - in plaats van het echte repeat-signaal. Je TV ziet dan een reeks losse "1 stap"-commando's achter elkaar, in plaats van een "vasthouden"-signaal, en reageert dus niet met versnelling.

Hoe je dit kunt verifiëren
Zet de TV eens (tijdelijk) als eigen apparaat op een vrije knop (niet gedeeld met SAT), maar dan met de database-code van je TV-merk in plaats van via Learn. Test daar of ingedrukt houden wél versnelt.

• Werkt het daar wel → dan bevestigt dat mijn vermoeden: alleen database-codes bevatten de juiste repeat-signalen, geleerde codes niet.
  • Werkt het daar ook niet → dan ligt het echt aan de hardware/software van deze remote in het algemeen.
Mogelijke oplossingen
  1. Kijk in de Nedis-software goed of er per knop een optie is zoals "repeat", "hold to repeat" of vergelijkbaar - sommige programmeersoftware van universele remotes heeft dit verstopt als apart vinkje bij het leren van een knop. In de handleidingen die ik kon vinden wordt dit niet genoemd, dus veel hoop zou ik er niet op vestigen.
  2. Als bovenstaande test bevestigt dat het aan de leerfunctie ligt: dit is waarschijnlijk niet op te lossen met deze remote. Duurdere universele remotes (zoals Logitech Harmony-opvolgers, One For All met "punch-through"-functie) lossen dit vaak wél op, omdat ze voor volume-doorschakeling de database-code van je TV gebruiken in plaats van een leer-opname.
  3. Je zou ook contact kunnen opnemen met Nedis-support (www.nedis.com/support) en specifiek vragen of hun leerfunctie repeat-codes ondersteunt - zij kunnen bevestigen of dit een bekende beperking is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan