'knisper' in geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

ri0t1985

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2005
hey allemaal,

ik heb een probleem met mijn geluid, en ik heb geen idee waar het aan ligt. Er klinkt namelijk bij alles wat ik afspeel een soort van knisper in het geluid. Ik weet even niet hoe ik het beter kan omschrijven.

Ik dacht eerst dat het misschien aan de driver lag, maar ik heb verschillende drivers geinstalleerd zonder succes. Ook aan mijn boxen lag het niet, want deze heb ik op mijn ipod aangesloten, en toen kreeg ik prima geluid. Dus ik dacht dat het aan mijn geluidskaart moest liggen, dus heb ik een nieuwe geluidskaart gekocht (5.1 surround van sweex, mijn vorige was een onboard stereo geluidskaart). Hier heb ik toen andere boxen op aangesloten, nieuwe drivers voor geinstalleerd, maar nu zit er nog steeds die knisper in. Hij is heel even weg geweest nadat ik mijn kaart in een ander PCI slot had gestopt, maar bij het finetunen kwam de knisper weer terug. Ik heb de instellingen terug gedraaid, en drivers opnieuw geinstalleerd maar ik krijg de knisper niet meer weg.

Iemand suggesties over wat ik kan proberen?

Breukjes in de kabeltjes van de boxen!
Apparaten in de buurt boxen..........Mobieltje of iets met magneet!
Stekkertjes op de geluidskaart schoonmaken,kunnen vuil zijn!

Heb je geluid onbord uitgeschakeld in je bios.

Als het goed is heb ik mijn onboard geluidskaart uitgeschakeld (dat is gamecontroller toch?) en ik heb mijn moederbord stofvrij gemaakt met een bus Air-duster.

Breukjes in de kabels lijkt me niet, want als ik mijn ipod aansluit op de boxen doen ze het allemaal perfect. een magnetisch iets lijkt me ook niet, hoewel mijn subwoofer op mijn pc staat,en daar zit ook een magneet in dacht ik. Zou dat het kunnen veroorzaken?

Ook moet je kijken wat er allemaal geluid mag afspelen.
Start -> Uitvoeren -> sndvol32.exe
Opties -> Eigenschappen -> Selecteer Afspelen (bolletje erin), zet alle apparaten die worden genoemd aan (vinkje ervoor).
Druk op Ok.
Kijk wat er allemaal mag afspelen over je geluidskaart, en zet alles dat je voor de test niet (direct) nodig hebt, zoals je microfoon etc. op Dempen
Laat Wave in ieder geval aanstaan, zet de rest even uit.
Kijk of het probleem dan weg is.
Testen met enkele bestanden uit de map: Start -> Uitvoeren -> %windir%\media
Als de knisper weg is, selectief via dezelfde methode dingen weer van Dempen afhalen, zoals cd-speler, en dan weer testen. Net zolang tot je weet welke bron de knisper veroorzaakt bij het afspelen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip, maar alles stond al uit behalve wave en hoofdvolume :)

Dan lijkt het toch een probleem te zijn met electriciteit/electronica.

Misschien geluidskaart eruithalen, contactjes even schoonmaken met alcohol en terugplaatsen een optie (naast de tips van de andere helpers in deze discussie)?

Tijs.

Laatst bewerkt:
Lijkt me niet echt nuttig, gezien ik het probleem eerst had met mijn onboard geluidskaart, en nu met deze ( een nieuwe )

Is de pc aangesloten op een geaarde wandcontactdoos?
Zo nee, doe dat eens.

K'heb de contactjes schoongemaakt met alcohol, en de contactdoos is geaard. geen verbetering :(

Hallo

Ondanks het mooie voorafgaande verhaal zou ik persoonlijk het volgende controleren of ... laten controleren .

De voeding "geen rimpel" op de voedingsspanningen ??

De aarding van de p.c.

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan