Knop die en bestand opent adhv een hyperlink uit een berekend veld?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Loloboy1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jun 2016
Beste,
Ik zit met een probleem en geraak er niet uit.
IK heb een database gemaakt waar al mijn tekeningen zijn in opgenomen.
Adhv wat queries kan ik dingen opzoeken, lijsten en datasheets afdrukken.
Maar nu wil ik een functie (knop) waarmee ik de betrokken tekening ook kan oproepen die op het netwerk staan…
De locatie (path) en bestandsnaam dienen uit enkele velden van het betrokken record te moeten gehaald en samengevoegd tot een hyperlink (denk ik).
Maar ondanks het vele lezen en proberen lukt het mij niet.
IK begrijp dat ik in de tabel een berekend veld moet maken maar met de builder kom ik er zelf niet.
Dit moet dan ook nog eens een hyperlink worden… gelinkt aan een knop in het betrokken record.
Een voorbeeld van zo een “link” is bvb:
V:\CAD_AS-BUILT\BE\Doel\B50\B5073123.DWG
V:\CAD_AS-BUILT\BE\Doel is een vaste tekststring voor alle bestanden
B50 is dan een submap en varieert per record, staat in 1 veld.
B5073123 is de bestandsnaam en varieert per record en staat in een veld
DWG (of soms dwg op het netwerk) is altijd de extensie dus vaste tekststring
Kan iemand mij hierbij helpen?
Alvast bedankt

Welkom bij HelpMij, om te beginnen!
IK begrijp dat ik in de tabel een berekend veld moet maken maar met de builder kom ik er zelf niet.
Dat heb je dan niet van mij.... ik raad dat soort trucs altijd af. Gebruik een query om de velden samen te voegen, als dat nodig is (vraag me trouwens af waarom je dat splits, maar dat is een ander verhaal). En gebruik FollowHyperlink op een formulier om de link te openen.

OK, iedere oplossing, liefst zo simpel mogelijk dat ik het zelf begrijp want ben niet heel ervaren in access, is goed voor mij.

WAAROM? Je moet toch aan een hyperlink geraken waar alles instaat?
Die gegevens staan wel in de record maar niet samen.
Het path staat nergens in het record dus tekststring
De zone (=submap) is variabel en kan niet altijd uit het tekeningnummer gehaald worden (3 eerste karakters naam MAAR bvb B51xxxxx.dwg, B52... staan onder B50)
De naam is naam van het bestand
En met dezelfde naam staan in dezelfde (sub)map ook bestanden met een andere extensie

Ik zie niet in hoe dat anders te doen, er bestaat een excellijst en daar heb ik het ook zo opgelost maar in Access krijg ik het niet klaar.

Grtz

Als de bestandsnaam is opgebouwd uit verschillende velden, dan is dat prima samen te voegen in een query. Dat kan in de query die onder een formulier hangt, maar dat hoeft niet eens, je kunt de bestandsnaam ook samenstellen vanaf het formulier. Elk formulier heeft een gebeurtenis <Bij aanwijzen> en die is daar prima voor geschikt. Daar zet je dan iets als:
Code:
    Me.Padnaam = Me.veld1 & "\" & Me.veld2 & Me.veld3 & "\" & Me.Bestandsnaam
Padnaam is dan een tekstveld op je formulier, en de veldnamen moet je uiteraard aanpassen, dit is dummycode.
Dat tekstveld geef je dan een gebeurtenis <Bij klikken>:
Code:
FollowHyperlink Me.Padnaam
En dan ben je al een heel eind.

Hey Octa, bedankt al voor de hulp!

Ik heb ondertussen de hele "url" samengesteld dmv 2 expressies in een query...

1) Expr1: Left([T_PLANNENLIJST]![Plannummer];3) => OK
Deze haalt uit het tekeningnummer de 3 eerste karakters die de doelmap zijn van het pad

2) Expr2: "http:\\V:\CAD_AS-BUILT\BE\Doel" & [Expr1] & "" & [Plannummer] & ".dwg" => OK
Die alles wat nodig is in een juiste vorm aaneenzet tot een correct pad.
De opbouw klopt, de resultaten zijn voor iedere record ok (op voorwaarde dat de data in de velden OK is maar dat wordt door iemand anders opgekuist).

Ik heb nu al een manier gezocht om die verkregen tekststring als link te gebruiken. => NOK :(
Ik heb geprobeerd er "HTTP:\" voor te zetten en als tekst te laten verschijnen => werkt niet, ik krijg geen aanklikbare hyperlink
Ik heb een manier gezocht om via een knop een event in gang te zetten maar via de "wizards" krijg ik dat niet klaar en die code bouwen heb ik geen kaas van gegeten...

Hebt u nog even...? :p

Grtz en bedankt.

Alles wat je nodig hebt staat in het bericht hierboven (#4). En daar wordt nergens over HTTP of welk fancy hyperlink tekstje gepraat....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan