• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Knop om in de inhoud van bepaalde cellen te verbergen/zichtbaar te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin0688

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2012
Hoi,

Ik heb in werkblad gemaakt met daarin diverse oefeningen voor plooiwerk (metaal) aan te leren. Alle oefeningen zijn klaar zodoende dat als het werkblad beveiligd is je enkel de blauwe cellen kunt wijzigen (GEGEVEN bij iedere vraag). Zodra alle afmetingen ingegeven zijn worden de antwoorden weergegeven inclusief de formule (uitleg) hoe men aan deze knip/plooimaat komt (RODE weergave).

Mijn vraag is nu:

Ik wil deze sheet projecteren via een beamer maar ik wil dat de antwoorden nog niet zichtbaar zijn voor de leerlingen. Ik vul de gegeven afmetingen in en de leerlingen moeten eerst de antwoorden berekenen. Via een knop wil ik dat de antwoorden zichtbaar/verborgen worden.
Helaas is mijn kennis van VBA nul! Kan me iemand even op weg helpen hoe ik zulke buttons moet programmeren zodat ik de toekomst meerdere oefeningen kan maken?

Alvast bedankt!

Mvg,
Erwin.

In bijlage het bestand (niet beveiligd, alle cellen kunnen gewijzigd worden).

Bijlagen

Is het zo goed?

Hoi Cobbe,

Dus als ik de code goed begrijp dan kijk deze lijn 'cl.Interior.ColorIndex' of de cellen in range B:B een (willekeurige) kleur hebben, en zoja dan worden enkel deze cellen verborgen/zichtbaar?

Maar het is inderdaad in die richting dat ik op zoek was! Bedankt voor de codering.

Maar nu ga ik even verder uitdiepen, kan ik de range vergroten naar vb. B:F zodat alle kolommen van B t.e.m. F worden gecontroleerd op een gekleurde cel?

Mvg,
Erwin.

Dan pas je gewoon de range aan waarin je zoekt:

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
For Each cl In Range("B1:[COLOR="#FF0000"][/COLOR][COLOR="#FF0000"]F[/COLOR]" & Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Row)
 If cl.Interior.ColorIndex <> xlNone Then
  cl.Font.ColorIndex = cl.Interior.ColorIndex
 End If
Next
End Sub

Private Sub CommandButton2_Click()
For Each cl In Range("B1:[COLOR="#FF0000"][/COLOR][COLOR="#FF0000"]F[/COLOR]" & Range("B" & Rows.Count).End(xlUp).Row)
 If cl.Interior.ColorIndex = cl.Font.ColorIndex Then
  cl.Font.ColorIndex = xlAutomatic: cl.Font.ColorIndex = xlBold
 End If
Next
End Sub

Dan pas je gewoon de range aan waarin je zoekt:

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
 If cl.Interior.ColorIndex <> xlNone Then
  cl.Font.ColorIndex = cl.Interior.ColorIndex
 End If
Next
End Sub

Private Sub CommandButton2_Click()
 If cl.Interior.ColorIndex = cl.Font.ColorIndex Then
  cl.Font.ColorIndex = xlAutomatic: cl.Font.ColorIndex = xlBold
 End If
Next
End Sub

Hoi Cobbe,

Hartelijk dank voor de uitleg en hulp!
In bijlage het afgewerkte product zoals ik het in gedachten had.

Mvg,
Erwin.Bekijk bijlage Oefeningen_plooiwerk_final.xlsBekijk bijlage Oefeningen_plooiwerk_final.xls

Ik zou u toch aanraden om het bereik te beperken tot de gebruikte rijen want dat duurt een stuk korter en zeker als je overstapt naar xl2007 en > want daar heb je meer dan 1.000.000 rijen ter beschikking:

Code:
For Each cl In Range("A1:J" & Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row)

Ik zou u toch aanraden om het bereik te beperken tot de gebruikte rijen want dat duurt een stuk korter en zeker als je overstapt naar xl2007 en > want daar heb je meer dan 1.000.000 rijen ter beschikking:

Code:
For Each cl In Range("A1:J" & Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row)

Hoi Cobbe,

Thnx voor de tip maar nu heb ik het volgende probleem. Ik heb de range aangepast maar deze gaat niet verder dan regel 237. Maar de range moet lopen van A1;J t.e.m. regel 291. De afmetingen op de 2 tekeningen moeten ook verborgen/zichtbaar worden.

Hoe kan ik dit oplossen?

Mvg,
Erwin.

(Zie bijlage)Bekijk bijlage Oefeningen_plooiwerk_final.xls

Zet in cel A301 "Einde" dan zal de code doortellen tot en met regel 300.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan