• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Knop op werkblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

hengist

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 feb 2006
Hallo forum,

Mijn systeembesturing is: Microsoft windows XP professional. Editie 2003.

Mijn vraag:
Is het mogelijk om in een excel-werkblad een knop te maken die bij aanklikken hetvolgende doet:
- een aantal velden selecteren,
- kopieeren
- op een andere plaats "plakken speciaal" alleen de waarden
- rangschikken in een bepaalde volgorde.

Zoja hoe?

Beste Hengist,

Dat kan via een macro, mits de geselecteerde cellen niet uit verschillende selecties bestaat zoals het selecteren van cel A1, het bereik B3:N5 en geheel kolom T.
De macro ziet er ongeveer zo uit:
Sub Kopieren()
Range("I:I,K:K,L:L").Select
Range("L1").Activate
Selection.Copy
Sheets("Blad2").Select
Range("C1").Select
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues
End sub

Ik selecteer hierboven van het actieve werkblad kolom I, K en L, en plak de waarden ervan op werkblad twee de waarden ervan naar kolom C, D en E.

Naar VBA ga je via Alt+F11. De macro komt in Module1 te staan.
Je kunt in Excel via Extra - Macro - Macro opnemen zelf een paar handelingen utivoeren om te kijken hoe de onderliggende code er uit komt te zien.

Een knop op het werkblad kun je er op zetten via de werkbalk Tekenen. Kies bij Autovormen - basisvormen bijv. 'schuine rand'. Klik in het werkblad, en vergroot eventueel de knop. Klik vervolgens met de rechter muisknop op de rand van de knop en kies de optie Macro toewijzen. Kies de gemaakte macro en klik op OK.

Succes,

Richard

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan