• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Knoppen maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

bijltje

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Hallo mensen,

Ik heb al even gespeurd op internet, maar daar vind ik geen antwoord op de volgende vraag:

Hoe maak ik een knop aan binnen een excelsheet?

Gewoon een knop met een functie die je aan een cel kunt koppelen.
Ik heb binnen een van mijn bestanden wel een knopje, maar ik wil weten hoe ik vanaf niets een knop kan maken, bijvoorbeeld een knop die bestaat uit "omhoog en omlaag" waarbij de waarde van een gekoppelde cel één stijgt of daalt.
Ik kan dit binnen excel niet vinden. Een ander voorbeeld is een uitrolknop, die ben ik ook al eens tegengekomen.
Ik wil dus weten hoe ik dit soort dingen kan beginnen, zodat ik zelf knoppen kan maken, fucnties kan koppelen en cellen kan koppelen.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen?

Alvast vriendelijk dank.

Sjors

1. Haal de werkbalk Visual basic tevoorschijn.
2. klik op Werkset besturingselementen
3. Klik op het element dat je wilt.
4. Plaats het in je excel sheet door met de muis de contouren te selecteren.

Wigi

Beste Wigi,

Bedankt. Ik heb het gevonden, maar ik kan er weinig mee, aangezien ik VBA niet beheers. Ik moet het dan maar hebben van copy/paste....
Misschien toch maar eens een cursusje VBA volgen,,

Bedankt.

Sjors

Beste Wigi,

Bedankt. Ik heb het gevonden, maar ik kan er weinig mee, aangezien ik VBA niet beheers. Ik moet het dan maar hebben van copy/paste....

Bedankt.

Sjors

Gebruik in het begin de macro-recorder om je code op te nemen. Zoek dan op internet soortgelijke code en probeer bij te leren over hoe het moet. Veel oefenen!!!

Ook een boek aanschaffen kan handig zijn. Op het forum hier zijn er al topics geweest waarin goed suggesties staan.

Veel plezier op de tocht!

Wigi

Een cursus VBA volgen kan nooit kwaad maar je leert ook programmeren door zelf te proberen.
Om je een beetje op weg te helpen kan je de volgende code aan een knop verbinden om 1 te dalen.

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
[A1] = [A1] - 1
End Sub

en aan een knop om 1 te stijgen.
Code:
[A1] = [A1] + 1
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

OK, daar schiet ik in elk geval wat mee op, de codering ziet er logisch en eenvoudig uit.
Ik zal ze even opslaan..

Sjors

Een cursus VBA volgen kan nooit kwaad maar je leert ook programmeren door zelf te proberen.
Om je een beetje op weg te helpen kan je de volgende code aan een knop verbinden om 1 te dalen.

Code:
[A1] = [A1] - 1
End Sub

en aan een knop om 1 te stijgen.
Code:
[A1] = [A1] + 1
End Sub

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Ik weet dat [A1] verkorte notatie is voor Range("A1"), maar ik zou aanraden om in het begin gebruik te maken van de iets langere notatie. Al kan ik niet echt goed zeggen waarom, maar ik heb deze notatie eigenlijk nog maar weinig zien gebruikt worden op de forums die ik dikwijls bezoek.

Wigi

Ik weet dat [A1] verkorte notatie is voor Range("A1"), maar ik zou aanraden om in het begin gebruik te maken van de iets langere notatie. Al kan ik niet echt goed zeggen waarom, maar ik heb deze notatie eigenlijk nog maar weinig zien gebruikt worden op de forums die ik dikwijls bezoek.

Ik kan mij ook niet herinneren dat ik het zelf gebruik, maar voor iemand die onbekend is met VBA, is het wel een zeer simpel en bruikbaar begin. Bovendien iets makkelijker te lezen dan:

Code:
ActiveWorkbook.Activesheet.Range("A1")=ActiveWorkbook.Activesheet.Range("A1") + 1

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Code:
ActiveWorkbook.Activesheet.

hoef je niet te doen. Maar ik ga mee in je redenering.

Nou ik heb een knop gemaakt, een mooie rode, met een naam erop, hartstikke leuk natuurlijk, maar het doet nog niet wat ik wil...
De knop blijft na invoeren van de code van Wigi vreemd; als ik op de knop klik, dan selecteert excel de knop ipv dat hij iets doet..
Bovendien mis ik, als ik de knop met de rechtermuistoets aanklik, een tabblad waarmee ik het besturingselement aan kan passen (cel toewijzen ed).
Ik doe blijkbaar iets niet goed :shocked:

nu doet ie het ineens, maar ik weet niet meer wat ik gedaan heb.... stom..

nu doet ie het ineens, maar ik weet niet meer wat ik gedaan heb.... stom..

Je hebt een modus waarin je de knop kan aanpassen (verschuiven, vergroten, eigenschappen aanpassen, e.d.), en je hebt de modus waarin - als je links klikt - de code uitgevoerd wordt. Als je in die laatste modus rechts klikt op de knop, dan gebeurt er niks.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan