Knoppen werken niet naar behoren

Status
Niet open voor verdere reacties.

TomH90

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2015
Beste,

bij het plaatsen van knop op een formulier gebeurd er wat raar, de knop staat op een andere plek dan geplaatst en de tekst komt weer op een andere plek.

eerst krijg ik een melding dat de ACWZLIB op een niet veilige locatie stond, ik heb deze locatie nogmaals als veilige locatie aangegeven.

Probleemknopformulier.png

Sleep je een specifieke grootte, of klik je in je formulier?

Heb je de Wizard aanstaan? Zo ja: zet hem eens uit en probeer het dan nog eens.
Gebeurt het in elke database of in een (paar) specifieke? Bij het laatste: ook in een nieuwe database?

Dan zul je het ook wel op elk formulier zo hebben? En doen de Wisselknoppen hetzelfde? Je hebt ook nog niet gezegd of je het probleem pas onlangs hebt gekregen. In dat geval is er ergens iets verkeerd gegaan wellicht bij een update o.i.d. of bij het installeren van een nieuw programma. Je zou dan nog eens een Office Herstelactie kunnen uitvoeren. Maar kun je aanwijzen wanneer het is ontstaan? En daar dan wellicht een gebeurtenis aan koppelen?

doet dit al sinds de installatie, heb Access geherinstalleerd maar geen verbetering. Wisselknoppen doen het ook

Kun je een voorbeeldje maken? Kunnen we zien of het in een andere omgeving ook te zien is.

Ik was er al bang voor: bij mij zien de objecten er redelijk normaal uit. Het ligt dus niet aan de objecten an sich.

Je kunt nog eens spelen met de standaard instellingen van de verschillende objecten, kijken of je die kunt aanpassen en wat dan het effect is. Dat aanpassen van de standaardinstellingen is op zich niet moeilijk, als je de juiste werkwijze weet. Je weet ongetwijfeld dat als je een object maakt en dan de Eigenschappen ervan opent, je de eigenschappen van dat object kunt aanpassen. Veel mensen weten echter niet dat je die instellingen ook algemeen kunt maken. En juist daar zou je eens mee kunnen spelen om te kijken of dat wat uitmaakt. Hoe ga je dan te werk?

1. Open het paneel <Eigenschappen>. Liefst zonder dat je iets geselecteerd hebt (ja, ja, dat kan niet: in dat geval heb je namelijk het formulier geselecteerd)
2. Klik op de knop <Knop> (Of Wisselknop, of Tekstvak; dit werkt voor elk mogelijk object namelijk) en klik even nergens in het formulier; je wilt geen object maken namelijk
3. Klik in het paneel <Eigenschappen> op het tabblad <Opmaak>
4. Pas wat eigenschappen aan, zoals de hoogte (waar wellicht een probleem zit) en eventueel het lettertype etc.
5. Je kunt zelfs, in deze modus, de Snelle stijl instellingen aanpassen en de vorminstellingen!
6. Als je klaar bent, kun je in je formulier klikken om een object te maken.

Je hebt nu de standaard instellingen voor dat specifieke object (knop, tekstvak etc) aangepast. Op deze manier kun je dus alle standaard instellingen aanpassen: eerst de Eigenschappen openen, dan het object aanklikken en dan de instellingen wijzigen.

heb jij misschien een voorbeeld bestand met standaard instellingen

Wat bedoel je daar mee? Als je een nieuwe database maakt, heb je per definitie al de standaardbestanden. Tenzij je zelf in de opties hebt aangegeven dat ze uit een andere database moeten komen. In feite is het dus al zo dat als je voor een bepaalde nieuwe database veel formulieren/rapporten maakt die in een eigen opmaak moeten, je eerst een nieuw formulier maakt, daar de eigenschappen van aanpast en dat opgeslagen formulier instelt als standaardformulier. Pas dan heb je de standaardinstellingen aangepast.
Iets wat ik zelf eigenlijk ook te weinig doe :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan