knoppix installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

BobStar

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2002
Hallo,

Windows XP Home

Ik heb simpele vraag: ik wil linux proberen via CD die ik download van knoppix. Als ik op cd heb gebrand: hoe dan verder; graag stap voor stap uitleggen svp....

Gr
BobStar

Quote: Als je nog nooit met Linux hebt gewerkt zou ik je toch aanraden eerst een Live CD te proberen. Die stop je in je cdrom speler, dan stel je in de bios even in dat de computer moet opstarten vanaf die cdrom speler en dan kun je naar hartelust "linuxen" zonder ook maar iets te hoeven installeren. Als het je dan bevalt kun je altijd nog kiezen om een distributie te downloaden en die te installeren.

Dit heb ik hier ergens gelezen. Hoe stel ik bios in zodat comp vanaf cd start? En verander ik dat weer terug?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen..!!

Als je knoppix(versie 3.7) al gedownload hebt en ook al op cd hebt gebrand hebt, dan:

1) knoppix cd in de cd-romdrive doen.
2) Via Bios je systeem laten opstarten vanuit de knoppix cd.
3) Verder gaat alles vanzelf.

Je kunt direct ook al gaan internetten zonder vooraf wat in te gaan stellen, althans bij mij niet.

Dennis.

Data uit een cd lezen gaat natuurlijk veel trager dan wanneer die data uit het RAM wordt gelezen. M.a.w. het kan traag gaan werken met die knoppix.

Geplaatst door BobStar
Hoe stel ik bios in zodat comp vanaf cd start? En verander ik dat weer terug?
Even stap voor stap:

1) Start je pc op.
2) Kijk goed wat je op het beeldscherm waarneemt.
Staat er onder het beeldscherm dat je op de Del-toets kunt indrukken? Of misschien wel een andere toets(eventueel toetsencombinaties)om zo naar de Setup te kunnen?

Dennis.

1 gedaan
2 geen DEL, geen toetsencombinaties. Ik kom vrij snel in aanmeldscherm van XP
En nu?

Dat is jammer, want het is zo belangrijk.

Probeer nu het volgende:

1) Start je pc opnieuw op en houdt de spatiebalk ingedrukt tijdens de opstart.
2) Er zal als het goed is een melding verschijnen.
3) Staat er iets die je aangeeft hoe je in de Bios(de setup v.d. bios) kunt komen?

Dennis.

Ik kom in scherm waarin ik kan kiezen welk hardwareprofiel te gebruiken nadat windows is gestart. Ik heb slechts 1 keuze: profiel 1
Verder staat er: L is voor laatst bekende configuratie
F3 is om dit menu te verlaten en opnieuw opte starten (dit heb ik gedaan)
En nu?

Dat is niet het scherm v.h. Bios.

1) Start je pc opnieuw op.
2) Op het moment dat je je pc opnieuw opstart druk je achtereenvolgens op de toetsen F1 en F2 en herhaal dit steeds weer kort achter elkaar.

Dennis.

****a!
Ik kom in scherm: Phoenix-AwardBIOS CMOS Setup Utility
Hierin 5 tabschermen: Main-advanced-power-boot-exit

Ik zag nergens iets van: opstarten vanaf cdrom

En nu?

1) Kies de optie Boot.
2) Staat er iets van:
a) Boot Sequence?
b) First Boot Device?

Je moet in ieder geval die optie nemen waaruit je systeem vanuit de cd-rom drive kunt worden opgestart.

Om (in dit geval) de cd-rom drive in te stellen als opstart device wordt hiervoor in de meeste gevallen de Pg Up- en de Pg Dn toetsen gebruikt, maar het kan ook de spatiebalk zijn.

Lees eventuuel de beschrijving in het Bios scherm zelf.
En hoe je na de wijziging kunt opslaan.
Is de wijziging eenmaal gedaan, dan wordt het Bios afgesloten waarna een herstart volgt. Je systeem wordt dan vanuit de knoppic cd opgestart.

De vraag die je stelde was ook: Hoe zet ik de vorige instelling weer terug?

Die vraag zal zometeen overbodig worden, want als je weet hoe je je systeem vanuit de cd-rom kunt laten opstarten, dan weet je ook hoe dat vanuit je HD moet worden opgestart.

Dennis.

Er staat in tab Boot:
boot-time diagnostic screen - (disabled)
quick boot mode - (enabled)
boot device priority - hier staan geen keuzes bij

Ik zie dus nog geen optie om vanaf cdrom op te starten...

En nu?

Laatst bewerkt:
Geplaatst door BobStar
boot device priority - hier staan geen keuzes bij

En nu?
Helemaal niets? Wat gebeurt er dan als je op de de Pg Up- of op de Pg Dn toets drukt? Verschint dan niet een naam v.e. device?

(de pijjtoetsen worden ook gebruikt om iets te seleceteren, je kunt die toetsen eventueel ook gebruiken)

Vind je onder het tabblad Boot niets, dan kun je de tabbladen Main en Advanced nog proberen. En daar zoeken naar 'Boot sequence'

Jammer genoeg ken ik niet alle soorten Bios schermen.

Dennis.

Het is gelukt!
Ik moest First boot device selecteren en op enter drukken, toen kwamen de verschillende opties:
first boot device: removable
sec boot devive: hard disk
third boot device: cdrom
fourth boot device: LAN

Ik denk dat het nu verder wel lukt!!!!

Dennis90, mijn dank is groot!!!!!

Cheers

BobStar

Laatst bewerkt:
Helaas!!
Het gaat toch niet goed.

Heb knoppix (.iso) in cdrom
Heb bij second boot device: cdrom
en bij third boot device: hard disk

Computer start gewoon op met windows.
RARA hoe kan dit
Help svp!!

Laatst bewerkt:
Geplaatst door BobStar
Het is gelukt!
Ik moest First boot device selecteren en op enter drukken, toen kwamen de verschillende opties:
first boot device: removable
First boot moet je op CDROM zetten.

Dennis.

First boot device op cdrom gezet > Gaat ook niet goed. Start gewoon op met windows.....
Zucht

En nu?

Heb je toevallig een XP-cd(of bijvoorbeeld die van Win'98)?
Zo ja, dan kun je dat in de cd-rom drive doen en de pc opnieuw te starten. Je kunt dan nu zien of je systeem vanuit de XP-cd wordt opgestart. Is dit het geval dan was knoppix waarschijnlijk niet goed gebrand. (Je hebt knoppix toch als iso gebrand en niet als data?)

Dennis.

Start wel vanaf XP cd
Ik ga nu knoppix (als .iso) opnieuw branden en dan weer proberen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan